Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 349 kr per år

Annons

I vilken kritikpol.............

Produkter
(logga in för att koppla)
Jag tycker att Janne har fel här.. eftersom vi har pooler så skall det vara separerat också. men det har vi debaterat klart...

Angående dina bilder så skulle jag säga Mellan poolen, itne för att dina bilder är dåliga, inte alls. med tanke på dina bilder så skulle dom säkerligen platsa i Mycket erfaren, men det säger ju bara hur fel dom flesta bilder ligger där...

Motiveringen till mellan är det att vi ahr 3 pooler idag, Nybörjare, mellan och mycket erfaren.

Om man delar upp fotograferings perioden i lika delar så skulle det innebära att man kanske är nybörjare i 1-2 år, mellan i kanske 10-15 år och mycket erfaren resterande tiden. Jag anser att mågna tror sig vara kungar på fotografering efter 4 månader och börjar surra om sälja bilder, livnära sig hit o dit på sitt plåtande, inget fel med visioner, men blir man verkligen mycket erfaren efter 1 år? Alla utvecklas olika fort, man ahr olika bildseende och talang för saker o ting, men liktförbannat anser jagatt dettar tid att mogna som fotograf. Därför stoppar jag in mina bilder i mellan poolen. Det är en pool man kan ligga i ganska länge och mogna....
 
Kalle_B skrev:
Jag tycker att Janne har fel här.. eftersom vi har pooler så skall det vara separerat också. men det har vi debaterat klart...

Man märker att fs byggs av tekniker. Jag är själv tekniker och har en stor förmåga att vilja strukturera data i databaser så det blir sökbart på alla ledder.

Problemet med fs just nu är att man försöker dela in bilder och fotografer på samma sätt, men det funkar inte. Varken bilder eller fotografer är hårt data, de är mjukare än så, och därför blir allt så fel just nu, och därför blir det diskussioner och rörigt.

Du Kalle, verkar ju inte så ovan vid datastrukturer heller av vad jag läser ;)
 
Senast ändrad:
hehe, näe jag är strukturen nummer 1... du ska se vilken diciplin jag har i min dator.. finns inte en enda lös fil i C:\ eller roten.. bara mappar.. :)

jag håller med om att bilder är det primära, och att en bilds kvalitet eller fotografens kan skillja sig brett oc hatt varje bild är unik och skall kommenteras efter det. Däremot håller jag med om att en fotografs utveckling går ganska hand i hand med tiden fotografen har fotograferat. En fotograf som har plåtat i 40 år kanske inte är en fulländad fotograf, men i princip håller nog bilderna ganska hög kvalitet (undantag finns)

Samma med nybörjare, dessa kan skapa riktiga kanon alster, men man kan nog också se vissa svackor...(undantag finns) Därför tycker jagi nte det är fel att dela upp dessa i just kategorier...

Problemet är när fotografen själv ska bedömma sina bilder och ansvara för uppläggningen av bilder. Sålänge det är fotografen som skall göra det så kommer ALDRIG polerna att fungera riktigt.

Att då ha pooler är en helt annan disskution, helt annan. Men nu ahr vi pooler och då tycker ajg att man har ett ansvar att försöka få det att fungera.

Sedan som ajg var inne på innan så är ett stort problem fotografens enormt snabba utveckling. Justeftersom man inte kan mäta en bild så kan man fuska väldigt mycket eftersom alla bedömemr bilder på olika sätt.

En stavhoppare som hopapt stav kan vem som helst se är nybörjare. man kan se fort att Stefan Holm är eexpert som troligtvis har hoppat höjd i minst 15 år. Men man kan itne se om en fotograf har plåtat i 15 år på samma sätt. Därmed tenderar en fotografs förmåga att "växa" otroligt fort... såfort han/hon lyckats skapa en hyfsad portfolio som kanske sträcker sig lite över den totalt okunniga typen så är man helt plötsligt mycket erfaren och man ska börja frilansa och sälja bilder till höger o vänseter. Man åtar sig bröllops fotografering och sedan slutar det med att man sitter på forumet och ställer 40 frågor... Inget fel med att ta större bitar och utvecklas, men man måpste inse att man inte är en expert inom 4 månader.

Om man kan hantera denna fakta så skulle poolerna fungera mycket bättre. Fotografer som fotograferat hela sitt liv lägger sina alster i mycket erfaren och jag som beskådare kan förvänta mig en viss kvalitet på bilderna... nu är det ett lotteri och man kan bli tvungen o ge kommentarer till en total nybörjare i expert poolen.

Därför kan debatten istället handla om om vi ska ha pooelr överhuvudtaget? varför inte slänga in alla bilder i en o samma pool? eller ska vi byta namn på poolerna? disskution pågår i annan tråd om just detta. Vilken inriktning vill fotosidan ha? Dom akn itne räkna med att inflödet at nybörjare minskar. Däremot kan dom nog räkna med att inflödet av mycket duktiga fotografer minskar...

De vore därför trevligt med en strikt proklamation över vad Fotosidan står för och vilka deras målgrupp är... man kan inte vända sig mot alla... Har man en nybörjar profil så är det helt ok, men då ska man itne bli förvånad om dom rutinerade rävarna kanske letar sig till något annat... har man profilering mot duktiga fotografer, ja då ska man också agera där efter.

Jag säger härmed inte att fotosidan är fel på något sätt, men man måste nog fudnera lite över vad som har hänt dom senaste åren.... :)
 
Kalle_B skrev:
hehe, näe jag är strukturen nummer 1... du ska se vilken diciplin jag har i min dator.. finns inte en enda lös fil i C:\ eller roten.. bara mappar.. :)

jag håller med om att bilder är det primära, och att en bilds kvalitet eller fotografens kan skillja sig brett oc hatt varje bild är unik och skall kommenteras efter det. Däremot håller jag med om att en fotografs utveckling går ganska hand i hand med tiden fotografen har fotograferat. En fotograf som har plåtat i 40 år kanske inte är en fulländad fotograf, men i princip håller nog bilderna ganska hög kvalitet (undantag finns)

Samma med nybörjare, dessa kan skapa riktiga kanon alster, men man kan nog också se vissa svackor...(undantag finns) Därför tycker jagi nte det är fel att dela upp dessa i just kategorier...

Problemet är att du som datastrukturera antagligen ligger sömnlös på nätterna i och med att man knutit "erfaren" till att vilja ha "hård kritik" och "nybörjare" till att vilja ha "mjuk kritik". Så poolerna funkar inte ens ur datastrukturerarens tänk.

Problemet är när fotografen själv ska bedömma sina bilder och ansvara för uppläggningen av bilder. Sålänge det är fotografen som skall göra det så kommer ALDRIG polerna att fungera riktigt.

Nej, det är ju betraktaren som bedömmer bilderna, då borde placeringen styras av kommentarer. OM de nu skall placeras nånstans.

Att då ha pooler är en helt annan disskution, helt annan. Men nu ahr vi pooler och då tycker ajg att man har ett ansvar att försöka få det att fungera.

Min lösning är att avstå från kritikpoolerna. Jag ser varken mening eller struktur. Jag vill bara fota och kommentera. Jag vill inte ha skit för att jag lägger i fel pool eller för att jag kommenterar fel. Jag vill snacka bild!

Sedan som ajg var inne på innan så är ett stort problem fotografens enormt snabba utveckling. Justeftersom man inte kan mäta en bild så kan man fuska väldigt mycket eftersom alla bedömemr bilder på olika sätt.

Fuska? En bild är en bild. Se den som bild oavsett var den ligger och oavsett vem som fotat.
 
Senast ändrad:
jao.. ajg säger inte att du har fel, Janne... men då ska isåfall disskutionen handla om pooler eller icke pooler...
 
Kalle_B skrev:
Därför kan debatten istället handla om om vi ska ha pooelr överhuvudtaget? varför inte slänga in alla bilder i en o samma pool? eller ska vi byta namn på poolerna? disskution pågår i annan tråd om just detta. Vilken inriktning vill fotosidan ha? Dom akn itne räkna med att inflödet at nybörjare minskar. Däremot kan dom nog räkna med att inflödet av mycket duktiga fotografer minskar...

De vore därför trevligt med en strikt proklamation över vad Fotosidan står för och vilka deras målgrupp är... man kan inte vända sig mot alla... Har man en nybörjar profil så är det helt ok, men då ska man itne bli förvånad om dom rutinerade rävarna kanske letar sig till något annat... har man profilering mot duktiga fotografer, ja då ska man också agera där efter.

Jag säger härmed inte att fotosidan är fel på något sätt, men man måste nog fudnera lite över vad som har hänt dom senaste åren.... :)

Pooler kan vara bra, men det var ett stort misstag att inrikta dom på fotografers erfarenhet. Då tappade man fokus på bilderna och lade upp för diskussion och motsättningar kring i vilken pool bilder skall ligga.

Poolerna skulle helst vara inriktade på fotoområden. Helst skulle man vilja ha bilderna anonyma så att man kan vara säker på att det är bilden som kommenteras och inte fotografen.

Fotosidan försöker sitta på två hästar. Man vill å ena sidan ha många medlemmar och klick för att få intäkter, å andra sidan vill man ha hög kvalité på bilderna. Det ena eller det andra måste man prioritera ner. Båda kan inte ha prioritet 1. Annars haltar sidan och målet blir tvetydigt. Man vet helt enkelt inte om man hör hemma här.
 
Senast ändrad:
macallan skrev:
Vill gärna veta vad ni andra anser o tycker när en bild är rätt placerad i rätt pol.

Hälsn. Kjell-Åke Johansson

Jag tycker hela denna idé är ett stolleprov utan like. Nyligen insåg jag dessutom att "någon" eller "något system" I EFTERHAND skyfflar in bilder i olika kategorier dvs. "inte alls duktig", mellanduktig" och jätteduktig".

Detta är ju inte bara ett stolleprov - det är total galenskap.

Jag kan inte få in i min skalle att någon fotograf med självaktning vill lägga sina bilder i en pool för "inte alls duktig", mellanduktig" eller "jätteduktig". Vad är meningen?

Det är ju så fånigt att jag måste nypa mig för att inte tro det är en mardröm.

Och jag säger till fotosidan. Rör inte mina bilder, för bövelen.

Jag bojkottar detta!
 
Re: Re: I vilken kritikpol.............

urbano skrev:
Jag tycker hela denna idé är ett stolleprov utan like. Nyligen insåg jag dessutom att "någon" eller "något system" I EFTERHAND skyfflar in bilder i olika kategorier dvs. "inte alls duktig", mellanduktig" och jätteduktig".
Var har du fått det ifrån?

Nybörjarpoolen har funnits sedan oktober 2004, och det har då aldrig varit någon större debatt om dess vara eller icke vara. Så "Bildkritik - Nybörjare" och "Bildkritik" har varit med länge.

Sedan efterlyste flera medlemmar en pool med en hög ribba, en inriktning på hård men ärlig kritik. Vi lyssnade på de förslagen och implementerade - den fick namnet "Mycket erfarna" efter mycket bryderi om vad den skulle heta. Vi är inte nöjda med nuvarande namn heller (men kommer inte ändra nu under sommaren ivartfall)

I konsekvensens namn fick då den vanliga Bildkritik ett tillägg av "Mellan" för att illustrera utvecklingsnivån. Inga bilder har flyttats etc - det är ju bara namnet som förändrats.

"Mycket erfaren" är dock inte alls samma sak som "mycket duktig" (det är väl uppenbart efter att ha kollat i den poolen?) Men fotografen som lägger bilder där har varit med länge, kollat mycket på andras bilder, lärt sig läsa andras kritik etc och efterlyser ett mindre inlindat sätt i kritiken.

Läs poolreglerna, reagera inte bara på namnen.
 
Re: Re: Re: I vilken kritikpol.............

clindh skrev:
Var har du fått det ifrån?

Nybörjarpoolen har funnits sedan oktober 2004, och det har då aldrig varit någon större debatt om dess vara eller icke vara. Så "Bildkritik - Nybörjare" och "Bildkritik" har varit med länge.

Sedan efterlyste flera medlemmar en pool med en hög ribba, en inriktning på hård men ärlig kritik. Vi lyssnade på de förslagen och implementerade - den fick namnet "Mycket erfarna" efter mycket bryderi om vad den skulle heta. Vi är inte nöjda med nuvarande namn heller (men kommer inte ändra nu under sommaren ivartfall)

I konsekvensens namn fick då den vanliga Bildkritik ett tillägg av "Mellan" för att illustrera utvecklingsnivån. Inga bilder har flyttats etc - det är ju bara namnet som förändrats.

"Mycket erfaren" är dock inte alls samma sak som "mycket duktig" (det är väl uppenbart efter att ha kollat i den poolen?) Men fotografen som lägger bilder där har varit med länge, kollat mycket på andras bilder, lärt sig läsa andras kritik etc och efterlyser ett mindre inlindat sätt i kritiken.

Läs poolreglerna, reagera inte bara på namnen.

Problemen som jag ser det med nuvarande upplägg är att somliga tar detta med "kritik" bokstavligt och dessutom tycks tolka det som i första hand "negativ kritik". Om det skall finnas en pol vars huvudsakliga syfte är att utveckla skrivandet av "kritik" så är det ok för mej. Problemet är bara att möjligheten att exponera sina bilder, för oss som anser att den så kallade "avancerade kritiken" mest är skitsnack och oftast handlar om den kritiserandes önskan att projicera sina egna idéer på andras bilder, minskat radikalt i och med denna inndelning.

De flesta inklusive jag själv vet, när man lämnat nybörjarstadiet, om man är nöjd med sina bilder och varför. Sedan är det helt ok med förslag och motstridiga åsikter. Men man får inte glömma att all form av "konst" är subjektiv till sin natur, och att den enes åsikt inte är mer värd än den andres.

Då det redan förekommit ett antal ganska råa påhopp när "experterna" anser att någon inte platsar i "deras" pol och har åsikter om hur andra utformar sina kommentarer så måste man inse att denna uppdelning verkar hämmande både på fotografer och dom som kanske bara vill visa sin uppskattning.

Mitt förslag är att ni till att börja med skapar en intressegrupp för avancerad kritik, och för övrigt återgår till hur det var tidigare.
 
Min favorit att kommentera i är "den hårda poolen" just nu. Varför? Folk tar illa upp när man är konstruktivt negativ i de andra poolerna -- i den "hårda" så kan man luta sig tillbaka på poolbeskrivningen lite lättare.

Men som vanligt är det viktigt att skriva "jag tycker att..." för att poängtera en åsikt och inte alla andras.
 
mill skrev:
Min favorit att kommentera i är "den hårda poolen" just nu. Varför? Folk tar illa upp när man är konstruktivt negativ i de andra poolerna -- i den "hårda" så kan man luta sig tillbaka på poolbeskrivningen lite lättare.

Men som vanligt är det viktigt att skriva "jag tycker att..." för att poängtera en åsikt och inte alla andras.

Ja, det är väl ganska naturligt eftersom det är så det är tänkt att fungera. Det skall vara en stegvis upptrappning av kritiken, och det måste man ju respektera som kritiker. Men jag tror också att det finns många i de andra poolerna som kan ta emot negativ kritik. Jag är av uppfattningen att den egenskapen hänger mer ihop med personliga egenskaper än med fotgrafiskt kunnande, är ganska säker på det faktiskt. Jag tycker därför att den senaste förändringen av poolkritikreglerna är ett steg i rätt riktning. Jag tycker dock att det återstår en del, men jag tror att det arbetet är på G hos crew.

Instämmer helt i din sista mening om "jag-formen". Men det är lätt att man...JAG faller i fällan ändå. :)

/Arne
 
ANNONS
Köp en spegellös systemkamera från Canon och få ett 50mm objektiv på köpet hos Götaplatsens Foto.