Annons

I vilken kritikpol.............

Produkter
(logga in för att koppla)
jimh skrev:
Min gissning är att den största orsaken till det är att de publicerades innan det fanns en erfarenpool.

Det är nog helt sant!

Men jag tycker mej också har sett att flera duktiga fotografer här på fs, undviker erfaren poolen.
Av vilka anledningar har jag ingen aning om, de vet ju bara var och en.
 
Jag är skeptisk till uppdelningen av kritikpoolerna. Visserligen förstår jag fullt och fast behovet av att dela upp fotosidan. Men samtidigt vet jag inte om den uppdelningen bör vara "erfarenhetsbaserad". Löser inte intresseavdelningarna problemet bättre?

En annan tanke är att skapa en sorts inspirationspool, lite som favoriterna på altphotos.com. Dvs. alla medlemmar, eller bara de betalande (?), får rösta på en favoritbild per dag. De med mer än två-tre röster publiceras i ett album (utan rangordning, kanske snarare slumpvist ordnade eller ordnade efter publiceringsdatumet) där de får ligga kvar i två veckor eller så. Vad tros om en sådan favorit- eller insåirationspool?

/ F.
 
Skott skrev:
En annan tanke är att skapa en sorts inspirationspool, lite som favoriterna på altphotos.com. Dvs. alla medlemmar, eller bara de betalande (?), får rösta på en favoritbild per dag. De med mer än två-tre röster publiceras i ett album (utan rangordning, kanske snarare slumpvist ordnade eller ordnade efter publiceringsdatumet) där de får ligga kvar i två veckor eller så. Vad tros om en sådan favorit- eller insåirationspool?

/ F.
Ja, någon typ av tycker jag vore bra. Tror inte det finns andra rimliga sätt att få fram pooler eller så med "inspirerande bild." Dock tror jag att det finns bättre sätt än att rösta fram bilderna. Utvald blandad och varierande jury som röstar t.ex. För om bilderna röstas fram av medlemmar tror jag mest bara vi får se natur/landskap och färgbilder. Iaf om man ser till vad som verkar vara populärast att kommentera, berömma enligt denna sökningen på bilder med mer än 10 kommentarer sorterad på fallande datum. http://www.fotosidan.se/gallery/lis...ation=&sort=ptime+desc&maxrows=300&limit=2000
 
nja men vi måste titta på hela grundkonceptet med Fotosidan...

Ett gäng fotografer fotograferar. Dessa vill lägga upp eget valda bilder för beskådning och för kritik. Det är ju detta som Fotosidan är bra för.

När man valt ut sin bild väljer man en pool.
Det är ju här problemet börjar.

Var ska man lägga den?

Nybörjare torde vara lätt att förstå.
Mellan ganska enkelt också.

Men mycket erfaren? Vad är det? Eftersom vissa människor har väldigt svårt med självkritiska bedömmningar så måste namnet på poolen bytas. Dom flesta av oss förstår att Mycket erfaren går inte enbart på antal timamr man fotograferat, utan det finns en annan innebörd. Men uppenbarligen fungerar det inte eftersom vissa inte tänker i dessa banor. Därför Måste namnet bytas till tex. "Mycket avancerad" notera att det var bara ett exempel för att komma bort från "erfaren"

Sedan bör det kunna regleras av sig själv med poolvädar (fler kanske?, alla har ju inte tid hela tiden), medlemmars kritik osv.

Kom ett förslag innan om att bilder som inte fått kommentar inom 24h skall tas bort automatisk, bra förslag, kanske 48h istället och sedan automatisk nerflyttning till mellan?

Men på det stora skall det inte vara för avancerat och invecklat att lägga upp bilder, trots allt är det fotografen som avgör när dom känner sig mogna för olika kategorier, det är dom grova felplaceringarna vi måste ta i tu med, för skulle "mycket avancerad" pool dränkas i rena rookie bilder så har vi ju 2 nybörjarpooler och man mister intresset.

En förlägning av problemet är ju att Fotosidan har för mycket nya medlemmar iom att det är så enkelt att fotografera idag. Det är ju enkel matematik, Mycket inflöde ökar trafiken i alla nivåer. Ökas nybörjarna tex drastiskt så sänks ju hela kunskaps nivån och det blir inflation, dom som är duktiga nybörjare känner sig över en natt som riktigt duktiga och så blir det en kedjereaktion... så jag tror fotosidan måste börja fundera allvarligt på hela konceptet med fotosidan i framtiden
 
Senast ändrad:
Kalle_B skrev:
.

En förlägning av problemet är ju att Fotosidan har för mycket nya medlemmar iom att det är så enkelt att fotografera idag. Det är ju enkel matematik, Mycket inflöde ökar trafiken i alla nivåer. Ökas nybörjarna tex drastiskt så sänks ju hela kunskaps nivån och det blir inflation, dom som är duktiga nybörjare känner sig över en natt som riktigt duktiga och så blir det en kedjereaktion... så jag tror fotosidan måste börja fundera allvarligt på hela konceptet med fotosidan i framtiden

Ytterligare ett problem med detta är att många som tar detta med bilder på allvar överger sidan dels för att dom inte får någon respons och dels eftersom det inte blir speciellt utvecklande att titta på alla mediokra bilder som tankas upp.

Mycket av det vi upplever här tror jag har främst en orsak, och detta är att sidan är betydligt mer inriktad på teknik än bild. Samma fenomen finns på andra sajter. Om merparten av medlemmarna intreserar sig i första hand för tekniken blir detta med bilder av underordnad betydelse, och man tar sig inte tid att vare sig titta och försöka förstå andras bilder, eller utveckla sitt eget bildspråk, intresset saknas helt enkelt. Och statestiken talar också sitt tydliga språk, inflödet av nya bilder ökar lavinartat, medans kommentarerna däremot ökar bara marginellt. Och kommentarer av rent teknisk natur ökar dessutom, vilket innebär att rena "bild kommentarer" i själva verket minskar, ofta hänger man upp sig på någon liten detalj, samtidigt som det är uppenbart att man missat "bilden". Detta tyder på att ganska outveklat bildseende.

Eftersom bara knapt 10% av medlemmarna är betalande så vore en radikal idé att endast dessa fick ladda upp och kritisera bilder. Detta skulle säkert sänka inflödet en hel del. Och jag inblillar mig att de som trots allt betalar en slant är mer intresserade.

Dessutom käns det en smula oinspirerande att man som betalande medlem skall behöva betala för lekstugan som bedrivs i forum och poler.
Och dessutom "drabbas" av begränsningar som införs beroenda av att man måste begränsa inflödet av bilder tex.

Den enda anledningen att ladda upp bilder här är ju trots allt att man vill få dem exponerade för andra, och att då kunna tanka upp tex 5 bilder om dagen känns ganska meningslöst då man bara får lägga ut en för kritik.
 
FS har hamnat sett

Denna och 2-3 till trådar visar att det på FS skapas mer diskussioner om var herr X lägger upp bilder och hur fru Y kommenterar bilder, än att kommentera och diskutera bilderna i sig.

Det tycks som att FS fått sig 3-5 poliser, som har fått alldeles för mycket utrymme i forum och under bilder. Dessa 3-5 riskerar att skrämma bort folk från kritikpoolerna.

Jag själv vill att de som eventuellt kommenterar mina bilder gör det utifrån bilden. Jag vill inte ha frågor om varför jag lägger upp bilderna i en viss pool, eller varför jag skriver en kommentar som jag gör. Det är min ensak. Jag vill att mina bilder skall vara bilder fristående från mig som person och fristående från rivalitet. Jag tror fler tänker likadant.

Det var en miss av fs att genom pooluppdelningen visa fokusering på kompetens. Det hela blev att lägga upp för rivalitetsdiskussioner istället för bilddiskussioner.

Jag gillar nätplatser och pooler där man ödmjukt diskuterar bild över erfarenhetsgränserna. Det blir utvecklande för alla parter.

Om FS skapar en anonym kritikpool så skall jag hänga på igen.
 
Senast ändrad:
Re: FS har hamnat sett

Arleklint skrev:
Det var en miss av fs att genom pooluppdelningen visa fokusering på kompetens. Det hela blev att lägga upp för rivalitetsdiskussioner istället för bilddiskussioner.
Jag tror motsatsen. Jag tror att det var bra av fotosidan att lägga upp så här, men att det kan utvecklas till ännu bättre. Kanske med avancerad kritik i den nya poolen?

Dessutom tycker jag att bildkritiken verkar ha knuffats igång i rätt riktning.


Det som är trist i diskussionerna är inte att de förs. Det är de som bara vill stoppa dem och tysta utan att försöka utveckla och komma med andra synpunkter än att "det är fel-det var bättre förr-förändringar är farligt."

Ge det en chans vetja, det kan nog bli riktigt bra. Precis som det ju är riktigt bra att kunna anpassa kritiken till nybörjare..

En anonym pool vill jag med ha, men det betyder inte att jag önskar bort annat och kanske är det lite för OT här i denna tråden? För det finns ju en egen.
 
Re: Re: FS har hamnat sett

lottawe skrev:
Jag tror motsatsen. Jag tror att det var bra av fotosidan att lägga upp så här, men att det kan utvecklas till ännu bättre. Kanske med avancerad kritik i den nya poolen?

Dessutom tycker jag att bildkritiken verkar ha knuffats igång i rätt riktning.


Det som är trist i diskussionerna är inte att de förs. Det är de som bara vill stoppa dem och tysta utan att försöka utveckla och komma med andra synpunkter än att "det är fel-det var bättre förr-förändringar är farligt."

Ge det en chans vetja, det kan nog bli riktigt bra. Precis som det ju är riktigt bra att kunna anpassa kritiken till nybörjare..

En anonym pool vill jag med ha, men det betyder inte att jag önskar bort annat och kanske är det lite för OT här i denna tråden? För det finns ju en egen.

Skulle du ha problem att kommentera en bild som du idag kommenterat i erfarenhetspoolen om den legat som anonym? Varför i så fall?
 
Re: Re: Re: FS har hamnat sett

Arleklint skrev:
Skulle du ha problem att kommentera en bild som du idag kommenterat i erfarenhetspoolen om den legat som anonym? Varför i så fall?
Lite skillnad hade det varit ändå, även om reglerna var de samma. Jag hade bara vetat att fotografen ville vara anonym, inte till vilken nivå jag borde anpassa kritiken. Inte om mottagaren just köpt sin kamera eller plåtat halva livet.. Nu vet jag iaf att de som ber om kritik anser sig vara nybörjare, mellan eller erfarna. Det gör att jag inte förväntar mig lika mycket av en mellan som av en erfaren och det gör att jag använder olika termer/formuleringar i råd till nybörjare resp. erfarna. Jag tycker det är bra, och lika bra tycker jag det är att kunna önska kritik utifrån den nivå jag anser mig vara på. Det är t o m så bra att jag kanske motiverar mig till att be om kritik oftare igen (efter flera månaders uppehåll.)
 
Re: Re: Re: Re: FS har hamnat sett

lottawe skrev:
Det gör att jag inte förväntar mig lika mycket av en mellan som av en erfaren och det gör att jag använder olika termer/formuleringar i råd till nybörjare resp. erfarna.

Du verkar inte ha problem att skriva, så jag tror säkert du skulle kunna vara lika vänlig och tydlig i dina kommentarer oavsett fotografen är ny eller erfaren. Tror du inte du skulle klara att kommentera en anonym bild?

och lika bra tycker jag det är att kunna önska kritik utifrån den nivå jag anser mig vara på.

Vore det inte kul för dig som erfaren att få kommentarer och impulser från unga nybörjare?
 
Första frågan svarade jag på i förra inlägget. På andra frågan är svaret Ja. Men jag tror inte att det försvinner heller. Tanken är ju inte att endast erfarna kommenterar erfarna och vice versa..


Ett konkret förslag för att öka blandningen lite extra iaf kanske är att ta bort de fyra huvudpoolsvalen i menyn och bara låta dem framgå i undermenyn. Så som intressegrupper och klubbar gör. Att endast ha länk till undermeny där valen kommer fram och hoppas att fler oftare då väljer "alla nya poolbilder" i huvudmenyn då de ska kritisera,
 
Kalle_B skrev:
Därför Måste namnet bytas till tex. "Mycket avancerad" notera att det var bara ett exempel för att komma bort från "erfaren"
Ja, det vore nog inte så dumt. Erfarenhet verkar ju i alla fall enligt i princip alla diskuterande i de här trådarna som berör ämnet vara ett knasigt ord i sammanhanget.
Jag skulle vilja att den hette "avancerad kritik", såsom fanns förut. Det speglar på ett bra sätt vad det handlar om, nämligen att bedöma bilder och ge tips, förslag och beröm på hög nivå. Då skulle det heller inte bli lika hetsigt för att en medioker fotograf lade upp en bild i poolen, utan vem som helst som verkligen vill se om ens bild "håller" är välkommen. Det skulle troligen ge ungefär samma bilder som nu, men klimatet kanske skulle bli lite trevligare. Dock kan man ju rekommendera att poolen i första hand ska vara för den som har ordentlig koll på fotograferandet, och troligen har en del erfarenhet.

En anonym pool vore väldigt kul för en själv som fotograf, men det kanske inte blir så skoj för den som kommenterar att det blir väldigt opersonligt när man inte kan "se" vem det är eller vad denne har tagit för andra bilder, och så vidare. Klart värt att testa i alla fall:)
 
Personligen rosar och risar jag bilder på samma sätt i alla poler, jag tycker mej också se ungefär vilken nivå bilden ligger på och anpassar mej lite efter det. Jag tycker att jag lika ofta hittar guldkorn i "nybörjar-polen" som i "Mycket erfaren" som kan tas på lite för stort allvar och vara lite väl pretetiös.

Jag försöker ge konstruktiv kritik i de fall jag kritiserar och undviker alltid att nedvärdera någon. Jag skulle aldrig gå ut med synpukter på vilka som "platsar" i de olika polerna, dels därför att detta alltid är subjektivt och dels för att det kan släcka gnistan hos den "ifrågasatte".

Däremot kan jag kritisera att nivån på FS sjunkit, men det är en annan sak, och är resultatet av hur FS har sitt fokus.

Till syvende och sist är ju detta något vi ägnar oss åt för att vi tycker det är roligt, så varför sprida smolk i någon annans glädjebägare.
 
lottawe skrev:
Första frågan svarade jag på i förra inlägget. På andra frågan är svaret Ja. Men jag tror inte att det försvinner heller. Tanken är ju inte att endast erfarna kommenterar erfarna och vice versa..

Jag tror du kan skriva exakt likadant oavsett vem du skriver till. En bild är en bild och inget skall krånglas till. Inte heller vill den erfarne mästras eller nybörjaren strykas medhårs.

Sunt förnuft och en normalt artig ton ger möjlighet att formulera kommentarer likadant till alla.

Nu har jag skrivit för många inlägg, så jag avstår vidare inlägg för att skapa utrymme för andra.
 
Arleklint skrev:
Jag tror du kan skriva exakt likadant oavsett vem du skriver till. En bild är en bild och inget skall krånglas till. Inte heller vill den erfarne mästras eller nybörjaren strykas medhårs.

Sunt förnuft och en normalt artig ton ger möjlighet att formulera kommentarer likadant till alla.
Varför talar du om för mig hur en kommentar ska skrivas eller vad folk vill?

Nu har jag skrivit för många inlägg, så jag avstår vidare inlägg för att skapa utrymme för andra.
Det är ditt val men sunt är väl att återkomma och delta i diskussioner och tycka där man anser sig ha intresse? Det hindrar knappast andra också att delta om du använder det sunda förnuftet och den artiga tonen du talar om.
 
Arleklint skrev:
Jag tror du kan skriva exakt likadant oavsett vem du skriver till. En bild är en bild och inget skall krånglas till. Inte heller vill den erfarne mästras eller nybörjaren strykas medhårs.

Sunt förnuft och en normalt artig ton ger möjlighet att formulera kommentarer likadant till alla.

Det här skriver jag under.
Inget svårt alls, jag skriver på samma sätt till alla, ung som gammal. :eek:)
 
Ni talar alltså likadant till era barn som till era kompisar, arbetskamrater och föräldrar? Mycket märkligt.
 
jag anpassar mig helt efter vad det är för typ av människor som fotograferat, jag kollar ALLTID upp i profilen vem personen är.

Ung person, tex. 14år då brukar jag undvika "hårdare" kritik ger mer tips.

Yrkesfotograf, då säger jag allt jag har på hjärtat utan större krusiduller

nybörjarpoolen, se "ung person"

osv osv, självkalrt spelar personen roll.
 
Makten skrev:
Ni talar alltså likadant till era barn som till era kompisar, arbetskamrater och föräldrar? Mycket märkligt.

Men hallo... alltså självklart snackar man inte likadant till små barn.
Men det är ju inte små barn här eller?
Då räknar jag inte dom få som är runt 15 år, dom förstår precis vad jag skriver till dom, och exakt lika skriver jag kommentarer till de yngre här som till de äldre.
 
ANNONS
Köp en spegellös systemkamera från Canon och få ett 50mm objektiv på köpet hos Götaplatsens Foto.