Kalle_B skrev:
.
En förlägning av problemet är ju att Fotosidan har för mycket nya medlemmar iom att det är så enkelt att fotografera idag. Det är ju enkel matematik, Mycket inflöde ökar trafiken i alla nivåer. Ökas nybörjarna tex drastiskt så sänks ju hela kunskaps nivån och det blir inflation, dom som är duktiga nybörjare känner sig över en natt som riktigt duktiga och så blir det en kedjereaktion... så jag tror fotosidan måste börja fundera allvarligt på hela konceptet med fotosidan i framtiden
Ytterligare ett problem med detta är att många som tar detta med bilder på allvar överger sidan dels för att dom inte får någon respons och dels eftersom det inte blir speciellt utvecklande att titta på alla mediokra bilder som tankas upp.
Mycket av det vi upplever här tror jag har främst en orsak, och detta är att sidan är betydligt mer inriktad på teknik än bild. Samma fenomen finns på andra sajter. Om merparten av medlemmarna intreserar sig i första hand för tekniken blir detta med bilder av underordnad betydelse, och man tar sig inte tid att vare sig titta och försöka förstå andras bilder, eller utveckla sitt eget bildspråk, intresset saknas helt enkelt. Och statestiken talar också sitt tydliga språk, inflödet av nya bilder ökar lavinartat, medans kommentarerna däremot ökar bara marginellt. Och kommentarer av rent teknisk natur ökar dessutom, vilket innebär att rena "bild kommentarer" i själva verket minskar, ofta hänger man upp sig på någon liten detalj, samtidigt som det är uppenbart att man missat "bilden". Detta tyder på att ganska outveklat bildseende.
Eftersom bara knapt 10% av medlemmarna är betalande så vore en radikal idé att endast dessa fick ladda upp och kritisera bilder. Detta skulle säkert sänka inflödet en hel del. Och jag inblillar mig att de som trots allt betalar en slant är mer intresserade.
Dessutom käns det en smula oinspirerande att man som betalande medlem skall behöva betala för lekstugan som bedrivs i forum och poler.
Och dessutom "drabbas" av begränsningar som införs beroenda av att man måste begränsa inflödet av bilder tex.
Den enda anledningen att ladda upp bilder här är ju trots allt att man vill få dem exponerade för andra, och att då kunna tanka upp tex 5 bilder om dagen känns ganska meningslöst då man bara får lägga ut en för kritik.