Annons

I vilken kritikpol.............

Produkter
(logga in för att koppla)
Vevo skrev:
Håller med dig Eva, jag är nog också en allätare vad det gäller bildgenrer. Men hjärtat ligger nog djupast i naturbilder. Det var där jag började och faller ofta dit igen;0)) (natureoholic)
Kanske det beror på att jag trivs och mår bäst i naturen. Men sökandet efter utvecklig pågår konstant och då är det enklast att söka det i andra genre där det ofta finns mycket att lära, bara av att titta på bilder.

mvh/Ove

Jag säger som du, naturen och bland dom underbara blommorna är nog där jag trivs allra bäst. :eek:))
Eller som jag upptäckt mycke den senaste tiden, de skånska landskapen. :eek:))
Naturen är stor och fantastisk!

Jag tror det är nyttigt att testa på allt minst en gång. De är min tanke ialla fall.
Det finns så otroligt mycke spännande som kan sättas på bild inom alla områden.
 
evalisen skrev:
Jag tror det är nyttigt att testa på allt minst en gång. De är min tanke ialla fall.
Det finns så otroligt mycke spännande som kan sättas på bild inom alla områden.
Det skadar ju aldrig att testa, men jag tror att det faktiskt kan vara minst lika bra att "fastna" i en/några genrer man satsar på också. (Och ja, det kommer från mig som ändå är rätt bred..)

Det man testar ska ju locka för att bilden ska bli bra och jag skulle spy av att sitta och vänta in en örn (eller nåt) i timmar med längsta gluggen (som jag antagligen inte ens har idag.) Uttråkningen skulle knappast ge mig någon bra bild när fågeln sedan infann sig tror jag så jag skulle vilja säga att: Prova det som känns kul och satsa där. Att göra spännande bild av resten kan överlåtas åt andra.
 
lottawe skrev:
Det skadar ju aldrig att testa, men jag tror att det faktiskt kan vara minst lika bra att "fastna" i en/några genrer man satsar på också. (Och ja, det kommer från mig som ändå är rätt bred..)

Det man testar ska ju locka för att bilden ska bli bra och jag skulle spy av att sitta och vänta in en örn (eller nåt) i timmar med längsta gluggen (som jag antagligen inte ens har idag.) Uttråkningen skulle knappast ge mig någon bra bild när fågeln sedan infann sig tror jag så jag skulle vilja säga att: Prova det som känns kul och satsa där. Att göra spännande bild av resten kan överlåtas åt andra.

hehe
Jo jag kan faktiskt förstå att sitta och vänta i timmar inte är något för alla, inte ens för mej faktiskt.
Jag har nog för mycke energi för att vara still så länge. ;o))
Men kanske kommer jag sitta där en vacker dag.

Man testar de som känns intressant helt enkelt.
Och fördjupar sej i det som känns allra mest.
 
macallan skrev:
Efter ett litet "påhopp" på en bild som jag lag ut i "mycket erfaren"polen" så undrar jag när o hur man anser sig mogen för "rätt" pol.

Vill gärna veta vad ni andra anser o tycker när en bild är rätt placerad i rätt pol.

Hälsn. Kjell-Åke Johansson

Jag tycker att detta med olika uppdelningar i poler över huvud taget är ganska ogenomtänkt. Speciellt då kanske "nybörjare", "mellan" och "mycket erfaren". För vad menas egentligen? Vill man tex ha en som fotat i evigheter men bara tar mediokra bilder i polen "mycket erfaren" medans en som inte hållit på så länge men i gengäld tar bilder av högt allmänintresse hänvisas till polen "nybörjare"?
Vilka kriterier gäller? Vem skall avgöra vad som faller under vilken pol?
Är det fotografen eller betraktaren? När vi alla dessutom har olika tycke och smak, vems tyckande skall vara norm?
Sedan har det visat sig att även när det finns intressepoler så tankar folk upp vad som helst utan att ens läsa polbeskrivningen.

Nej, personligen tror jag att något radikalar än en oändlig mängd poler behövs för att få ordning på sidan. Som den funkar nu blir det fler och fler bildintresserade som söker sig till andra fora.
 
Re: Re: I vilken kritikpol.............

alf109 skrev:
..........Som den funkar nu blir det fler och fler bildintresserade som söker sig till andra fora.

Ja det ligger något i det du säger. Jag läste i en anna tråd som är aktuell nu några som skrev om att bildresultatet var av underordnad betydelse för dem och att det också handlade en hel del om prylfixering varför de fotograferade och varför de tog bilder. Hoppas att sådana uppfattningar inte är alltför representativa för medlemmarna här? Men tyvärr kanske de är det?
 
Re: Re: Re: I vilken kritikpol.............

Graal skrev:
Ja det ligger något i det du säger. Jag läste i en anna tråd som är aktuell nu några som skrev om att bildresultatet var av underordnad betydelse för dem och att det också handlade en hel del om prylfixering varför de fotograferade och varför de tog bilder. Hoppas att sådana uppfattningar inte är alltför representativa för medlemmarna här? Men tyvärr kanske de är det?

Jo så är det nog, Nils men är det inte ett helt vanligt normalt mänskligt beteende att vilja gulla lite med sina ögonstenar? Plocka lite med gluggarna, imma lite på linsen o putsa? Fundera vad man ska satsa på för nåt nytt -eller begagnat- att stoppa i fotoväskan nästa gång.

Nu blir jag nostalgisk jag saknar det manuella "slaget" som jag hade på min F3a! När man kunde sitta framför TVn o "torrfota" med telet en hel kväll -De va tider de´ o va STOOOR bilden blev! (c;
JANNE
 
Efter att ha läst en del sk kritik i poolen för de mycket erfarna måste jag säga att det känns rätt bra att veta att man inte platsar där.

Tycker också att det är bra att den finns så att man vet vad man ska undvika.

Men om tanken bl.a. var att de mycket erfarnas bilder skulle medföra att kommentarerna på något sätt skulle bli konstruktivare så kan man ju konstatera att det misslyckats kapitalt.
 
EvaJ skrev:
Efter att ha läst en del sk kritik i poolen för de mycket erfarna måste jag säga att det känns rätt bra att veta att man inte platsar där.

Tycker också att det är bra att den finns så att man vet vad man ska undvika.

Men om tanken bl.a. var att de mycket erfarnas bilder skulle medföra att kommentarerna på något sätt skulle bli konstruktivare så kan man ju konstatera att det misslyckats kapitalt.
Kan du hänvisa till exempel så blir det ju lättare att diskutera.
 
Ah den..
Jo, jag har ju skrivit en del där men det är trots allt poolen för mycket erfarna och jag anser inte att bilder ska tigas bort utan att det är bättre att kritisera. Synd bara när kritiken inte verkar nå fram..

Värst tycker jag faktiskt de kommentarer är som inte handlar om bilden eller uppföljning av kommentarer om den utan som endast skrivs för att racka ner på andras kommentarer. Men det är jag det..
 
EvaJ skrev:
Största bottennappet för tillfället är kritiken under den här bilden: http://www.fotosidan.se/gallery/viewpic.htm/707626.htm?set=lp

Är det verkligen ett bottennapp? Jag kan iof att det i vissa inlägg kan gå nästan till gränsen till personangrepp, men visst måste alla ha rätt att uttrycka sin åsikt? I synnerhet när samma bild kommer in i avanceradpoolen gång på gång och blir lika sågad varje gång - tycker mer det likanar ett marknadsknep att få uppmärksamhet är en seriös användning av kritikpoolen. Kanske ett knep kan vara att lägga bilden på lill Zlatan i mellanpoolen för att få kritik nästa gång för att slippa ett Flame-War.

Mvh
BAW
 
Åsikter om bilder har jag inga problem med, även om jag personligen lägger större vikt vid den ton man tilltalar sina medmänniskor med än andra gör, och särskilt inte i den poolen där hård kritik efterfrågas vilket många har längtat efter och nu får chansen att verkligen uttrycka på ett sk "rakt" sätt. (OK då, lite problem har jag med det också ;) men det får jag väl leva med.)

Däremot verkar det som om man anser att fotografen har någon slags redovisningsplikt vad gäller alla möjliga aspekter av hennes liv och då tycker jag att man klart går utanför vad det handlar om i en BILDkritikpool.
 
lottawe skrev:
Ah den..
Jo, jag har ju skrivit en del där men det är trots allt poolen för mycket erfarna och jag anser inte att bilder ska tigas bort utan att det är bättre att kritisera. Synd bara när kritiken inte verkar nå fram..

Värst tycker jag faktiskt de kommentarer är som inte handlar om bilden eller uppföljning av kommentarer om den utan som endast skrivs för att racka ner på andras kommentarer. Men det är jag det..

Menar du att du tycker att min kommentar är värst?
 
Jag anser inte att hon har redovisningsplikt, men däremot tycker jag det är trist att frågorna bortförklaras och så har jag svårt att förstå varför en erfaren yrkesverksam fotograf sedan 22 år undviker så "basic" frågor med att hävda sig om sånt som inte ens kommenterats eller frågas.

EvaJ skrev:
Menar du att du tycker att min kommentar är värst?
Svar: Nej, inte värst, men inte så värst heller, den har ju inte det minsta med bilden att göra.
 
lottawe skrev:
Svar: Nej, inte värst, men inte så värst heller, den har ju inte det minsta med bilden att göra.

Oj, du hann redigera, jag tyckte jag såg ett Ja där först och lite till? ;)

Du har alldeles rätt i det, jag kritiserade kommentarerna istället för bilden. Fy skäms på mig.

Intressant fråga faktiskt, kanske något en Fotosidanägare/-skötare kan svara på: Hur gör man om man vill kritisera kommentarer? Det är ju inte så lämpligt att göra det under en bild.

Eller man kanske bara får kritisera bilder och personer (om man nu får det) men inte kommentarer?
 
Nu har ju tonen i den bildkritiken förmodligen hårdnat pga att snarlika varianter av bilden lagts upp och sen tagits ner fyra gånger de senaste dygnen. Seriös, men hård, bildkritik gavs de första gångerna, sen försvann bilden och kom upp igen. (Den som ligger uppe nu skiljer sig något men inte särskilt mycket) Går man sen ut och hävdar att man har lång yrkeserfarenhet så får man tåla lite tycker jag. Jag är faktiskt lite förundrad över vad fotografen egentligen har för syfte i att lägga upp bilden men i den "högsta" poolen tycker jag man gärna får vara hårdare. Det skulle jag själv uppskatta iaf. Men det får ju heller inte gå över gränsen till personangrepp men det har jag inte sett exempel på där.
 
EvaJ skrev:
Intressant fråga faktiskt, kanske något en Fotosidanägare/-skötare kan svara på: Hur gör man om man vill kritisera kommentarer? Det är ju inte så lämpligt att göra det under en bild.

Eller man kanske bara får kritisera bilder och personer (om man nu får det) men inte kommentarer?

Besvarar min egen fråga - står så här i reglerna:

"Diskutera bilden, inte kommentarerna
Notera att bildkommentarerna inte är för allmän diskussion, det skall handla om bilden. Skulle en bild skapa ett diskussionsbehov så flytta över frågan till en ny tråd i forumet."

Det var alltså fel av mig att kritisera kommentarerna under en bild, sorry FS!
 
EvaJ skrev:
Besvarar min egen fråga - står så här i reglerna:

"Diskutera bilden, inte kommentarerna
Notera att bildkommentarerna inte är för allmän diskussion, det skall handla om bilden. Skulle en bild skapa ett diskussionsbehov så flytta över frågan till en ny tråd i forumet."

Det var alltså fel av mig att kritisera kommentarerna under en bild, sorry FS!
Och du flyttade ju även frågan till forumet och det tycker jag var bra.

(Dessutom var ni flera som kommenterade kommentarerna. Det var vad jag hade missat när jag svarade dig först förut så du har rätt i det att det stod ja först. Innan jag såg det.)
 
"Mycket erfarna" poolen ahr jag förstått det som att fotografer som känenr sig just mycket erfarna med väl utvecklad teknik och bildseende och förmåga att uttrycka sig i bild skall ha en pool där dom kan få konsturktiv kritik på deras "nivå" så att även dessa kan utvecklas. Detta hindrar naturligtvis inte att vanliga dödliga fotografera kan kommentera, snarare tvärtom eftersom alla ser bilder på olika sätt. men däremot så kan man då kräva att bilderna hålelr en viss klass, samma med kommentarerna. Annars falelr hela poängen med poolen som jag förövrigt tycker är mkt bra.

Om vi då tittar på denna persons bild(er) så betvivlar jag inte att hon är erfaren, fotografen påstår det själv ialla fall. Bilderna säger däremot någonting helt annat. Det hela började ju med att vi nästan blev provocerade av att bilden återkommande togs bort och lades till i poolen så att den låg först konstant.

Sedan kom viss konkret kritik, vilket besvarades ständigt med "tack för kommentaren, men bla bla, massa tidningar, bla bla, tack, bla bla lära ut"
något i den stilen. Att personen inte tar åt sig av kritiken och försöker göra någon konstruktivt istället föratt försöka hinna skriva svar i allas gästböcker med urskuldande förklaringar gör ju att saken bara inflameras ännu mer.

Jag anser att vuxna människor måste kunna ta kritik, ela fotosidan bygger på kritik. Därmed så anser inte jag att den massiva stormen är obefogad.

I slutänden är det bara ett gäng fotografer som försvarar rätten till en ren pool där vi får det vi förväntar oss.

Till Eva: De kommentarer du ser nu under bilden är egentligen bara en fortsättnig på tidigare bilder som fotografen har tagit bort, därav att kritiken runt bilden börjat avta och andra typer av kommentarer har tagit vid.
 
Jag tycker det är otroligt trist att behöva läsa kommentarer som typ - vad gör den här bilden i erfaren poolen? etc.

Vem här kan sätta sej över andra undrar jag?

De skulle väl isåfall vara FS (Red. alltså) själv då!

Vi ska ju kommentera bilders brister (om sådana finns), konstruktiva kommentarer alltså.
 
ANNONS
Köp en spegellös systemkamera från Canon och få ett 50mm objektiv på köpet hos Götaplatsens Foto.