Hej
Jag har haft Nikon från 80-talet, byte till Canon 2003. Idag hade jag kanske inte bytt, med tanke på att Nikon har kommit så starkt och med många intressanta produkter.
Var väldigt kostsamt att byta då jag hade så mycket Nikonprylar. Största anledning till bytet var att jag ville ha bildstabilisering på stora telen, mitt Nikon 500mm saknade det. Jag hade inte lust att byta igen för det kostar så mycket så jag ville satsa på "rätt" företag, ungefär som att köpa aktier, chanstagning och pengar.
Började kolla vilket företag som släppte mest prylar, störst utbud och kom med de "senaste" inovationerna och hade den bästa ekonomin för det. Kollade också priser, Canon låg ofta lägre i pris. Jag såg trenden, väldigt många bytte till Canon, tex
http://www.polking.com/wbuch/200101/index_e.htm
2002 körde jag med film, hade två Nikon F100, trevliga kameror, Nikon F5 kändes lite ålderdomlig. F100 saknade spegeluppfällning, vilket typ alla Canon hade.
Det blev ett Canon Eos1VHS och en EOS3, jag tyckte att Canon Eos1VHS kändes mer modern än Nikon F5.
2002 så gick det nog inte så bra för Nikon, någon gång innan gick Nikon Sverige (importören) i konkurs.
Nikon saknade mellanringar med AF, telekonvertrarna fungerade bara med vissa gluggar, kompabilitetsproblem. Hade bara ett med VR, 80-400mm, sedan kom 70-200VR, Canon har flera.
2004 blev det digitalt, fick låna en 300D, blev såld, Nikon saknade en sådan billig digitalkamera. Köpte en Canon 1dMark2 våren 2004, Nikon hade inget liknade med typ 8MP.
Nikon börjar komma ikap och många saker är nog bättre än Canons. Nikon har kommit starkt och kommer nog bli en tuff nöt för Canon.
Vi får se vad de båda har att erbjuda på photokina i höst.
En annan tråd
http://www.fotosidan.se/forum/showthread.php?s=&threadid=61228&perpage=15&pagenumber=1
"Från deras "årsredovisningar"
Nikon, Foto: 31 mars 2005-mars 31 2006
Sålt för 416,606 Miljoner Yen
Utgifter 382,237
Inkomst 34,368
Så inkomsten (Nikon foto) är fördubblad jämfört med år 2004-2005 som låg på 16,841
Canon, Foto: 31december 2004- 31december 2005
Sålt för 879,186 Miljoner Yen
Utgifter 705,480
Inkomst 173,706
Jag är ingen expert på att tolka årsredovisningar, så kanske har tolkat något fel??
Verkar vara så att Canon (foto) säljer för ungefär dubbelt så mycket som Nikon (foto) och då skulle man kunna tänka sig att inkomsten (netto) skulle vara ungefär dubbelt så stor hos Canon, men den är ca 5 ggr så stor jämfört med Nikon, det är ju en avsevärd skillnad.
Canon verkar ha större vinstmarginal, tjäna mer på sina produkter. Kan det delvis bero på att Nikon köper sina sensorer från Sony, stora utgifter."
Om siffrorna stämmer för Canon, inkomst, hur mycket de lägger på forskning, så tycker jag att det borde hända lite mer från Canons sida.
MVH
Omar