Annons

Hur många här har gått från Nikon över till Canon?

Produkter
(logga in för att koppla)
Phunkey skrev:
Och varför har ni gjort det?

Jag går i tankar om att byta system. Det är dyrt, man förlorar nåra tusen men kanske, kanske är det värt det.

Vill höra hur ni tänkte över bytet och vad som motiverade er!

På den analoga tiden när jag skulle välja system fastnade jag för Nikon efter att haft både Leica, Canon och Pentax (avser deras yrkesmodeller). Körde med Nikon F3 och FM, bytte till F4s när det huset kom. Optikerna följde med hela tiden. Canons kameror kändes mest som plastbyggen undantaget F1-n, men EOS 1 utan booster kändes inte kul. Hade heller inget behov av att byta. Hade knappt en reparation på Nikonkamerorna trots åratals tufft pressplåtande.

När jag beslutade mig för att testa digitalt blev det naturligt att fortsätta med Nikon. Startade med en liten Coolpix 850 på 2 mp för att testa. Räckte till 4 spalt tidningstryck i alla fall.

Nikon D1 skaffade jag 1999. Den var då den enda DSLR som kunde konkurrera med en filmdito vad gällde hastighet, AF o dyl. Cropfactorn på 1,5 kändes lite ovan i början och jag skaffade därför en 17-35/2.8 för att få den vidvinkel jag var van vid från det analoga systemet.
Var jag nöjd med bilderna som kom ur kameran. Nja...grönstick, opålitlig blixtexponering var irriterande faktorer, men jaf trivdes med den och det gick att dra ganska stora bilder med tanke på upplösningen 2,7 mp. Kompletterade med ett D100-hus på 6 mp. Det var slött men bilderna kändes naturligare återgivna. Hadfe jag vetat då vad jag vet idag om rawhantering hade jag nog tänkt annorlunda för efter att ha testat en Canon 10D beslöt jag mig för att byta system. Lite rikliga röda toner kanske, men det följde med en rawkonverterare som var riktigt bra. Skaffade sedan en 1D och var definitivt fast för Canon. Upplevde att allt vad gäller bildkvalitet fick ett markan lyft. 1D hade bara cropfaktor 1,3 dessutom och ett bygge i slagskeppsanda.
När sedan 1Ds med FF kom insåg jag att jag valt rätt när jag bytte märke. Men jag skaffade istället en 1DMkII när den kom.

Numera kan det kanske kvitta vilket märke man kör. Jag saknar ergonomin hos Nikons DSLR och faktiskt de senare modellernas blixthantering. Där anser jag Canon har en del att lära.

Men ff är det så att Canon leder, enligt min åsikt, pg a 2 tunga faktorer:

1/ Finns ingen Nikon som kan konkurrera med dem vad gäller återgivning på höga iso.

2/ Canon gör sk FF-sensorer (borde kallas 24x36 istället) utan cropfaktor.

3/ Optikerna känns inte alltid lika gedigna som Nikons, men vid AF-foto verkar det som om kamerahus och optik samverkar mer som en enhet. Nu menar jag inte att L-optikerna är klent byggda, men rent generellt

Med dagens rawkonverterare tror jag annars det kan spela mindre roll vilket märke man använder. Speciellt om man kan leva cropfaktorn i Nikons hus. Ergonomin hos Nikon är ff helt ledande oxå.

Men nu använder jag rätt mycket FF och har kompletterat med en 5D. Den avslöjar en del brister hos mina L-optiker i vidvinkelläge.
Ändå trivs jag och ångrar inte att jag skiftade system. Finns få saker som kan glädja en så mycket som en bild tagen med litet skärpedjup med en 5D och exempelvis en fast 100mm macro.

Men allvarligt talat undrar jag om det inte är dags att avsluta pixeljakten och låta fabrikanterna förstå att andra saker borde prioriteras: Exempelvis att optikerna borde kunna återge den höga upplösning sensorerna redan har. Det är ytterst sällan som jag rent storleksmässigt har behov av större filer än 6 mp och med visst trixande går en fil från en 1DMkII (8,2 mp) att trycka i affischformat. Men visst är det skönt att ha tillgång till nästan 13mp de få gånger de behövs.

Varför inte en FF instegsmodell på 6 mp. Den täcker säkert de flestas behov.

Pongu skrev:
Att jämföra optik olika system emellan är riktigt svårt. En idé vore kanske att sätta Nikon-objektiven på ett Canon-hus med adapter... Men det är kanske inte rättvist om Nikon på något okänd sätt anpassat sina objektiv just till Nikon-hus... Lika svårt är det att jämföra olika kamerahus. Ofta väljer ju testarna objektiv med helt olika optisk kvalitet, ibland t o m en fast brännvidd på den ena och en zoom på den andra, och talar om skillnader i upplösning...
Vad skulle det vara för vits med att mäta en glugg på ett hus som den inte ska användas med? Man köper ju ett system, och det intressanta är ju hur resultatet blir med hela systemet. Det spelar ju ingen roll om optiken visar sig ha enormt hög upplösning om kameran ändå inte kan utnyttja det.

tomasbz skrev:
Nej, han frågade vilken kamera, inte vilken modell..

Och då han var in på min sida, så kanske han såg vilken modell jag hade, genom att klicka på nåt foto..

1. Vad är du nöjd med nu! Vilken kamera

2. Vad är du nöjd med nu! Vilken kamera!!!!

3. Vad är du nöjd med nu! Vilken kamera????

Jag försökte vara vitsig genom att svara med trådens namn....

Är det bara bimbos härinne!!!

Hej

Börjar känna mig lite för gammal för att hänga på forum!!!!! Kanske är max 15år :) :) :)

Men jag förstod vitsen, jag har bra humor:) :)

Vilken kamera, tolkar jag mer som modell än märke och förstod så klart att du bytt till Canon. Men antagligen medvetet så nämde du inte vad du hade bytt till för canon "MODELL" för att öka spänningen och därav kommer frågan såklart naturligt som du säkert ville att folk skulle ställa till dig.

Om du känner till Fotosidan så ser du om folk kollar på din profil och om de kollar på dina bilder och då ser du att jag bara kollade på din profil och inte på dina bilder och där på din profil finns inte din kamera utrustning med som många andra har skrivit upp och därav min fråga.

Du har valt en bra kamera, jag är nöjd med den.

Bästa fotohälsningar

Omar Brännström

Phunkey skrev:
Och varför har ni gjort det?

Jag går i tankar om att byta system. Det är dyrt, man förlorar nåra tusen men kanske, kanske är det värt det.

Vill höra hur ni tänkte över bytet och vad som motiverade er!

Funderade litet...

Tänkte först på Canon V och Canon VI-T å så P..
Å så tänkte jag på Nikon S å SP...
Å så tänkte jag på Canon F1,
och Nikon F2, F3, F4...
Å så....

Men så förstod jag att frågan gällde vad nyss hänt....på nå't sätt..! ;)

Jag har precis bytt från Canon till Nikon. Detta gjorde jag av flera anledningar. För det första villa jag ha ett tätat hus. Då jag inte livnär mig som fotograf så föll proffshusen bort. En annan anledning var att jag mestadels fotar med 70-200. Jag har tidigare användt 300D och Sigmas 70-200/2.8. Självklart tänkte jag byta upp mig till 30D och 70-200/2.8 IS. Jag lånade och testade denna combo och blev riktigt nöjd. Men sedan, av en slump, fick jag testa D200 och 70-200/2.8 VR. Jag tyckte faktiskt (rent spontant och subjektivt) att denna combo utklassade Canons dito, både vad det gällde hastighet och antal skarpa bilder. En annan sak jag gillade var Nikons fina ljusmätning. Dessutom underlättades mitt val av att jag sällan går över ISO 800..

/jens...

Kanske ska tillägga att i mitt fall var det valet mellan D2x huset, och canons "dito"..

När det var så mycket pengar för en hobby, kändes det lite mera viktigt att få valuta för pengarna...

Hade 17-35 2.8d på min nikon, och ska erkönna att den saknar jag, kommer jag alltid att vidhålla...

Så jag köpte ett 17-40 till min canon, för att komma närma den brännvidden jag hade på nikon (normalen).

Hade ej råd med 16-35 2.8

Tycker mina inlägg börjar kännas arroganta den senaste tiden, är det så??

Menar det inte dock..

Senast ändrad:
Dom kan nog kännas lite arroganta tyvärr. Liksom dina svar på en del av den konstruktiva bildkritik du utsatts för i din portfolio. Inlägg i skrift ska man vara lite försiktig med.

När det gäller min kritik jag fått på bilder, så finns det skitskallar precis som det finns ja just,välmenad konstruktiv kritik..

Efter ett tag härinne lär man sig att dom flesta faktiskt är trevliga, men det finns folk i andra lägret oxå..

Och Bo>

Vad jag bedömmer som rötägg inne hos mig, kanske inte du gör inne hos dig.

Morgonstund har guld i ......

Det var mest i denna tråden jag syftade på arroganta inlägg,....

/ Gröns hälsningar T

Byte...

Jag har bytt till canon och därtill sålt av hela min nikonutrustning (analog som digital). Anledningen var att jag åsyftade att få tillgång till Canons L-optik, slippa lossnande gummigrepp, få större sensor med bättre tillgång till vidvinkel, få ett (för mig) bättre handhavande utifrån kamerans ergonomi, få ett vädertåligare hus, mindre brus på höga iso. etc. etc. Om jag kommer att ångra mig?...aldrig.

ANNONS
Köp TZ99 hos Götaplatsens Foto