Omar
Aktiv medlem
Slowfinger skrev:
Jag vet inte hur det är med Nikons proffsmodeller D2X och D2h men jag har haft D200 och jag tycker nog att Canon 30D har lika bra af allt som allt. Möjligen är Nikon D200 (också bara korssensor på mittpunkten) lite bättre i svagt ljus men det är svårt att säga...
Men vad jag vet har Canon 1D korssensorer i alla af-punkter så din kamera borde väl vara grym?
80 % av alla sportfotografer använder ju den kameran...
Hej
Lite intressant med att du har haft Nikon D200, har väl precis kommit ut/ eller gått få tag i och du har redan bytt till Canon 30D.
Jag använder ofta 500mm + 1.4xTC och får då bländare 5.6 och då funkar alla AF sensorer bara för horisentella linjer, dvs inte korsformiga. Jag använder mest mittpunkten för aktion foto och den är då inte korsformig vid 5.6. Det är bara den centrala fokuspunkten som fungerar som korsformig upp till bländare 4, dvs i mitt fall 500mm utan 1.4xTC. Upp till bländare 2.8 finns det 7 af sensorer som är korsformiga av totalt 45 AF-punkter. Nikons D2X har många fler korsformiga, så Canons är lite bakom, men allt hänger inte på korsformade eller inte. Här är något som Canon borde förbättra, kanske är svårt??
Även om man inte har korsformade så funkar det relativt bra ändå på tex flygande fågel http://www.pbase.com/omar_brannstrom
MVH
Omar