Pongu
Aktiv medlem
Självklart inte, men den kostar under hälften och är minst lika skarp.paul innergård skrev:
Ursäkta mig men är byggkvaliten på 18-70 jämförbar med den på 17-40?
Nikon AF-S 70-200mm f/2,8G IF-ED VR kostar mindre än motsvarande Canon, dvs 70-200mm f/2,8L IS. 80-200mm f/2,8 finns numera bara begagnad.Har nikon en Afs optik 80-200/70-200 till samma pris som Canons 70-200 USM?
Jag citerar mig själv: "Och går man upp i pris..." 200-400mm är ett exempel på ett unikt Nikon-objektiv, som inte har någon motsvarighet hos Canon. Frågeställaren sökte argument för och emot de båda systemen. Ska man matcha 200-400mm får man skaffa ett fast tele och jag har skrivit i två inlägg att Canon klart leder racet vad gäller supertelen.Sen tycker jag det är lite väl att dra in Nikons 200-400 i resonemanget den står i en helt annan klass både brännviddsmässigt och prismässigt.
Se ovan.Canons 200 1,8 som fått de högsta MTF som någonsin uppmätts, Och förmodligen också mot Canons 400 2,8.
Kort sagt, båda systemen är bra. Man får rannsaka sig själv och ställa sig frågan, har det andra systemet något som inte jag kan undvara? Canon 500mm f/4L IS har t ex varit avgörande för många naturfotografer. För de flesta spelar det ingen större roll, utan är mest en fråga om tycke och smak.
/Pontus