cw-op
Aktiv medlem
Slowfinger skrev:
"... Just nu tycker jag nog ändå att Canon fortfarande leder med ett näshår, ..."
Hur långa näshår har DU egentligen - harru helskägg (C;? JANNE
Follow along with the video below to see how to install our site as a web app on your home screen.
Notera: This feature may not be available in some browsers.
Slowfinger skrev:
"... Just nu tycker jag nog ändå att Canon fortfarande leder med ett näshår, ..."
cw-op skrev:
Slowfinger skrev:
För mig ett näshår eftersom Nikon har så mycket andra bra funktioner som Canon saknar. För dig kanske ett talibanskägg i skillnad. Vi har alla våra olika preferenser...
Andreas K skrev:
Jag har gått från Nikon till Canon.
Oj vad många gånger jag fått åka hem då jag vet att bilderna blir oanvändbara på ISO800+ på D70'n.
Så nu blev Kanon en Canon![]()
Zoso skrev:
Jag har gjort tvärt om
Från Canon till Nikon.
20D till D2Hs, jag ville ha en snabbare kamera med bättre autofocus, men det som var den största anledningen för bytet var den usla ergonomin på Canons kameror, Nikon kameran är en dröm att använda jämfört med Canon.
Tittade först på en 1Dmk2n, men ergonomin var om möjligt ännu värre på den besten, sen hade den ett omodernt hus som desutom är tungt och klumpigt.
Då började jag snegla på Nikon istället och då D2x i första hand men även D200'an, men den föll bort ganska snabbt eftersom den inte har den bättre autofokusen jag från början sökte efter.
När jag väl insåg att jag aldrig skriver ut större en A4 och därför inte behövde massor med pixlar så blev det den mycket underskattade D2Hs jag till slut köpte, sparde drygt 10 papp jämfört med D2x som jag köpte en 80-200/f2.8 för (grym glugg).
Jag är mer än nöjd med bytet, kameran är som en dröm att använda, allt sitter där det skall snabbt tillgängligt, inget in i menyerna längre, supersnabb och säker autofokus, även i svagt ljus, bilderna håller minst lika bra kvalitet som 20D på A4, mindre arbete i PS eftersom Nikon kameran ger bättre bilder direkt från kameran.
Jag är supernöjd med bytet, Nikon forever....
kent.
Slowfinger skrev:
Och det skriver du nu!! - när jag har köpt en Canon 30D och börjat byta system från Nikon till Canon. Autofokusen är ingen riktig höjdare på den ;-(
AFE skrev:
Jag tycker det är precis tvärtom - de få begagnade Canonobjektiv som säljs är ofta rätt så dyra, och vill man ha tag i långa telen och sånt är de svåra att hitta.
Letar man Nikon, och framför allt om man letar i USA, finns hur mycket som helst - även lite mer extrema gluggar. Som tur är går det ju att använda Nikons gluggar på Canonhus med adapter (om än med manuell fokus och nedbländning)![]()
Omar skrev:
Bra service från Nikon är NikonPro, en väldigt trevlig tidning, Canon har ingen sådan.
MVH
Omar
Grandin skrev:
Canon har sin EOS magazine som går att prenumerera på.
Omar skrev:
Hej
Jag har Nikonpro, är gratis och utges av Nikon.
EOS magazine kostar en hel del och utges inte av Canon, typ privat tidning.
MVH
Omar
Slowfinger skrev:
Och det skriver du nu!! - när jag har köpt en Canon 30D och börjat byta system från Nikon till Canon. Autofokusen är ingen riktig höjdare på den ;-(
Slowfinger skrev:
Jag överdrev lite. Jag är väldigt nöjd med mittre af-punkten på 30D, den hugger nästan alltid. Värre är det med övriga af-punkter (som inte är av korstyp) när ljuset börjar bli svagt. Tror att ett af-hjälpljus hade varit till nytta i dom situationerna.
Skulle plåta en servitris med lång slutartid och på stor bländare här om dagen och då var jag bara tvungen att hålla en av de yttre fokuspunkterna på hennes ansikte (mittpunkten hade hamnat på fel skärpeplan). Det krävdes ganska många försök innan af fäste. Trots blixt som borde ha hjälpt till med avståndet...
http://www.fotosidan.se/gallery/viewpic.htm/721498.htm?set=lp