Annons

Hur många här har gått från Nikon över till Canon?

Produkter
(logga in för att koppla)
Mina sista Nikonkameror var F3+MD4 - trogen Canon sedan dess.

Vill dock ha samma jämna fina blixtexponering som Nikon har (banka på Canons tillverkare som inte löst detta, efter trillioner klagomål från Canonanvändare världen över).

Jag har gått från Nikon till Canon.
Anledning?
Bättre ISO omfång som är användbart och IS på supertelen.

Kört Nikon i många år som fågelfotograf.
Vad Canon ger är möjligheten att använda högre ISO för att erbjuda bättre slutartider och därigenom förlänga dagen där adekvat fotoljus existerar.
Oj vad många gånger jag fått åka hem då jag vet att bilderna blir oanvändbara på ISO800+ på D70'n.

Otaliga är dom gånger då jag legat på slutartider runt 1/80 - 1/120 med D70'n av den enkla anledningen att det brusar så hejdlöst på högre ISO. Och med brännvidd runt 400-600 och dom slutartiderna utan IS är som att spela på lotto om bilden blir bra eller ej.

Dessutom så valde jag en 1d Mark II N över en D2X av brushanteringen och större bildfiler vid höghastighets serie tagning.

Så nu blev Kanon en Canon ;)

Och visst är det så pga Canons sinnrika på cmos brusredusering/förstärkning/ nivåreglering , vilket främst ses i rawfiler eftersom de inte maskeras på samma sätt som en bildfil som gått genom kamerans inlagda brusredusering.Här gäller det för de andra tillverkarna att komma ifatt
Mikael

Jag har gjort tvärt om

Från Canon till Nikon.

20D till D2Hs, jag ville ha en snabbare kamera med bättre autofocus, men det som var den största anledningen för bytet var den usla ergonomin på Canons kameror, Nikon kameran är en dröm att använda jämfört med Canon.

Tittade först på en 1Dmk2n, men ergonomin var om möjligt ännu värre på den besten, sen hade den ett omodernt hus som desutom är tungt och klumpigt.

Då började jag snegla på Nikon istället och då D2x i första hand men även D200'an, men den föll bort ganska snabbt eftersom den inte har den bättre autofokusen jag från början sökte efter.

När jag väl insåg att jag aldrig skriver ut större en A4 och därför inte behövde massor med pixlar så blev det den mycket underskattade D2Hs jag till slut köpte, sparde drygt 10 papp jämfört med D2x som jag köpte en 80-200/f2.8 för (grym glugg).

Jag är mer än nöjd med bytet, kameran är som en dröm att använda, allt sitter där det skall snabbt tillgängligt, inget in i menyerna längre, supersnabb och säker autofokus, även i svagt ljus, bilderna håller minst lika bra kvalitet som 20D på A4, mindre arbete i PS eftersom Nikon kameran ger bättre bilder direkt från kameran.

Jag är supernöjd med bytet, Nikon forever....

kent.

Andreas K skrev:
Jag har gått från Nikon till Canon.

Oj vad många gånger jag fått åka hem då jag vet att bilderna blir oanvändbara på ISO800+ på D70'n.

Så nu blev Kanon en Canon ;)

Jag vet precis vad du talar om ;(

Zoso skrev:
Jag har gjort tvärt om

Från Canon till Nikon.

20D till D2Hs, jag ville ha en snabbare kamera med bättre autofocus, men det som var den största anledningen för bytet var den usla ergonomin på Canons kameror, Nikon kameran är en dröm att använda jämfört med Canon.

Tittade först på en 1Dmk2n, men ergonomin var om möjligt ännu värre på den besten, sen hade den ett omodernt hus som desutom är tungt och klumpigt.

Då började jag snegla på Nikon istället och då D2x i första hand men även D200'an, men den föll bort ganska snabbt eftersom den inte har den bättre autofokusen jag från början sökte efter.

När jag väl insåg att jag aldrig skriver ut större en A4 och därför inte behövde massor med pixlar så blev det den mycket underskattade D2Hs jag till slut köpte, sparde drygt 10 papp jämfört med D2x som jag köpte en 80-200/f2.8 för (grym glugg).

Jag är mer än nöjd med bytet, kameran är som en dröm att använda, allt sitter där det skall snabbt tillgängligt, inget in i menyerna längre, supersnabb och säker autofokus, även i svagt ljus, bilderna håller minst lika bra kvalitet som 20D på A4, mindre arbete i PS eftersom Nikon kameran ger bättre bilder direkt från kameran.

Jag är supernöjd med bytet, Nikon forever....

kent.

Och det skriver du nu!! - när jag har köpt en Canon 30D och börjat byta system från Nikon till Canon. Autofokusen är ingen riktig höjdare på den ;-(

Slowfinger skrev:
Och det skriver du nu!! - när jag har köpt en Canon 30D och börjat byta system från Nikon till Canon. Autofokusen är ingen riktig höjdare på den ;-(

He he !

Men det finns ju trots allt fördelar med Canon också, det är väl som att köra Volvo tryggt och säkert, men tråkigt :)

kent.

Jag har aldrig ägt Nikon, däremot lånat bl a D100, D200, D1x och D2x - gillar alla dessa kameror speciellt D200 och D2x - ergonomin är klockren. Knapparna sitter där jag vill ha dem. Sköna, riktigt sträva gummerade ytor för fingrarna istället för det mindre sträva läderaktiga ytorna på 20D/30D/1Ds/5D etc.

Något jag gillar på Canon är däremot scrollhjulet som återfinns på de flesta utom 350D.

Jag har ägt 350D (sådär men lätt/smidig, skön och bättre balans när jag skaffade batterigrepp), 20D med batterigrepp (skön m/utan batterigrepp) och numera 5D med batterigrepp (skön m/utan batterigrepp (vilket i sig är något bättre (bl a pga gummerad baksida) än batterigreppet till 20D/30D). Jag har testkört 1Ds (och var väldigt nära att köpa en beg, men huset kändes omodernt och lite för tungt för min smak), 1Ds Mark II och 1D Mark II N.

Valet föll på 5D vilket jag inte ångrar en sekund. Det här är den första systemkameran som jag är helt nöjd med. Visst känns den lite som en aningen tyngre/gedignare 20D/30D men jag gillar sensorformatet skarpt - för mig den huvudsakliga anledningen till bytet från 20D, skönt att slippa intern blixt mm. Visst kan jag sakna vädertätning i ett så pass dyrt hus men samtidigt är det inget jag skulle reflekterat över om inte den billigare Nikon D200 råkade ha just detta - för mina behov är vädertätning ovesäntligt.

Canons generellt låga brusnivåer är någonting mycket värdefullt för mig. Jag använder sällan blixt numera trots att jag har både blixtsändare ST-E2, Speedlite 580EX och 420EX. Jag föredrar i de flesta fall ljusstark optik och höga ISO-tal istället.

Nu återstår bara "problemet" att hitta gluggar som man gillar att jobba med. Jag har redan avverkat ganska många (beg) gluggar och kameraväskan är i ständig förändring. Senaste tillskottet är 24-70/2,8 L men jag undrar redan hur den står sig mot 24-105/4 L IS.

Senast ändrad:
AFE skrev:
Jag tycker det är precis tvärtom - de få begagnade Canonobjektiv som säljs är ofta rätt så dyra, och vill man ha tag i långa telen och sånt är de svåra att hitta.

Letar man Nikon, och framför allt om man letar i USA, finns hur mycket som helst - även lite mer extrema gluggar. Som tur är går det ju att använda Nikons gluggar på Canonhus med adapter (om än med manuell fokus och nedbländning) ;)

Nja.

Det håller jag inte med om. Jag har väl sålt/köpt närmare runt 30 gluggar det senaste året och avverkat (utvärderat ;-) ) 3 st kamerahus samt en hel del kringutrustning. Jag har använt Blocket, Tradera, Fotosidan och eBay (Tyskland, Frankrike, USA och Hong Kong).

Lite av en hobby och man får i regel tillbaka det man lägger ut på beg linser om/när man säljer vidare. Det finns massor av utrustning för både Canon och Nikon, utbuden kan gå lite i vågor tycker jag. Var tidigare inne på Nikon D200 men det blev 5D istället så jag har bevakat båda märkena.

Generellt har iaf jag fått uppfattningen att beg utbudet för Canon är minst lika stort om inte något större även om jag, som sagt, tycker mig märka att utbudet går lite upp och ner.

Vad det gäller Nikon gluggar på Canon så finns det ju inte mycket anledning för detta förutom några få vidvinklar (Nikon 17-35 är ju, som tidigare nämnt, ett mycket bra objektiv). Personligen gillar jag min CZ 28 även om jag sällan använder den pga lättja.

Passagen "de få begagnade Canonobjektiv som säljs är ofta rätt så dyra, och vill man ha tag i långa telen och sånt är de svåra att hitta" ovan tycker jag är lite märklig. Det finns massor av Canon objektiv ute på handelsplatserna jag nämnde tidigare i detta inlägg. Givetvis är utbudet lite mindre nu under sommaren och "långa telen" är i regel ovanligare än billigare telezoomar då många färre är i omlopp.

En annan tumregel är att om man letar efter något specifikt och inte vill vänta på att grejerna eventuellt dyker upp på svenska handelsplatser så är det fortfarande eBay som gäller. Utbudet är i en klass för sig men priserna landar ofta något högre. Som europé kan det vara lämpligt att söka inom, jag kör ofta eBay.de av någon anledning (beteende som sitter i från innan eBayarna kopplades ihop) och söker ofta i Europ - bra utbud och slipper eventuell tullavgift som kan uppkomma med lite otur vid inköp fr eBay USA och Hong Kong, t ex.

Senast ändrad:
Omar skrev:
Hej

Jag har Nikonpro, är gratis och utges av Nikon.

EOS magazine kostar en hel del och utges inte av Canon, typ privat tidning.

MVH

Omar

Ah, OK, såg länken till EOS Magazine hos Canon men insåg inte att det var en extern publikation.

Slowfinger skrev:

Hej

AF beror alltid på vad man jämför med. Själv är jag inte riktigt nöjd med Canon Mark2N AF, men kanske har den bästa AF jämfört med andra märkena????, allt kan förbättras. Jag får massvis av suddiga bilder där AF inte har hängt med på tex flygande fågel, fastän tiderna varit typ 1/4000s och fågeln stått mer eller mindre stilla ovanför mig, skärpedjupet är dock väldigt kort. Hoppas verkligen att Canon förbättrar AF på proffshusen, det härstammar från Canon EOS3 från 1998, typ 8 år gammalt.

Sedan beror det mycket på vilka motiv man har, ljus situation, kontrast på objektiv, AF inställningar på kameran. Nikons AF är kanske bäst på vissa motiv, ljusförhållanden etc medan Canon är bättre på andra.

Har hört av kompisar att Nikon D200 AF skall vara riktigt bra, jämfört med tex D2H. D200 skall kunna hålla fokusen lättare på en fågel med bakgrund utan få fäste på bakgrunden i stället ?????

Från en Nikon sport fotograf

"While spending a week in Indy for the F1 race last week, I dropped by RObert's a few times to check out the store. I actually picked up a used TC-14E convertor while I was there for my D200 and 70-200VR lens.

On Monday after the race I wnet by the store again and looked at the 30D and 5D for a little comparison. They had a 70-200L IS lens I got to play with, and I noticed a few things right off the bat. The Canon system (no TC) seemed to actually grab or acquire AF lock faster than the above Nikon setup (no TC). I tried both in the store aiming at the same objects or people. If the Canon system in general is like this, I could see it being useful for me, but a D2Xs could also help me as well. When handheld, I almost always keep the tripod collar down to rest my palm on it, but on the Canon lens, the collar is not as comfortable or I am not as used to it. I also like the fact the Canon 70-200 lens has a shorter rotation range on the zoom. Makes it easier to go back and forth from 70 to 200. Helped additionally by the fact the Canon is easier to zoom due to smoother, not as tight gasket seealing. In my 20 minutes of handling each DSLR, I did not notice any other issues or major differences, other than I could not see the entire viewfinder in the 5D with my glasses on. At least not without moving my eye around a little.

If this post gets no replies, it does not matter, I just wanted to share my thoughts.

--
Dayton in SC USA
http://www.dtpphoto.com/"

http://forums.dpreview.com/forums/readflat.asp?forum=1032&thread=19090908

MVH

Omar

Jag överdrev lite. Jag är väldigt nöjd med mittre af-punkten på 30D, den hugger nästan alltid. Värre är det med övriga af-punkter (som inte är av korstyp) när ljuset börjar bli svagt. Tror att ett af-hjälpljus hade varit till nytta i dom situationerna.

Skulle plåta en servitris med lång slutartid och på stor bländare här om dagen och då var jag bara tvungen att hålla en av de yttre fokuspunkterna på hennes ansikte (mittpunkten hade hamnat på fel skärpeplan). Det krävdes ganska många försök innan af fäste. Trots blixt som borde ha hjälpt till med avståndet...

http://www.fotosidan.se/gallery/viewpic.htm/721498.htm?set=lp

Slowfinger skrev:
Jag överdrev lite. Jag är väldigt nöjd med mittre af-punkten på 30D, den hugger nästan alltid. Värre är det med övriga af-punkter (som inte är av korstyp) när ljuset börjar bli svagt. Tror att ett af-hjälpljus hade varit till nytta i dom situationerna.

Skulle plåta en servitris med lång slutartid och på stor bländare här om dagen och då var jag bara tvungen att hålla en av de yttre fokuspunkterna på hennes ansikte (mittpunkten hade hamnat på fel skärpeplan). Det krävdes ganska många försök innan af fäste. Trots blixt som borde ha hjälpt till med avståndet...

http://www.fotosidan.se/gallery/viewpic.htm/721498.htm?set=lp

Hej

Snygg bild med fart i, nice girl.

Folk påstår att Nikons AF är bättre vid svagt ljus??? Har ej testat själv.

På mina 1D mark2 har det ibland hjälpt med att bygga ut AF punkten med 6 ytterliggare AF punkter med funktionen 17:1, vid svagt ljus för att AF skulle få fäste.

MVH

Omar

Jag vet inte hur det är med Nikons proffsmodeller D2X och D2h men jag har haft D200 och jag tycker nog att Canon 30D har lika bra af allt som allt. Möjligen är Nikon D200 (också bara korssensor på mittpunkten) lite bättre i svagt ljus men det är svårt att säga...

Men vad jag vet har Canon 1D korssensorer i alla af-punkter så din kamera borde väl vara grym?
80 % av alla sportfotografer använder ju den kameran...

ANNONS
Köp TZ99 hos Götaplatsens Foto