danlindberg
Aktiv medlem
Passar på att säga tack för många bra infallsvinklar!
Plusmedlemskap kostar 349 kr per år
Follow along with the video below to see how to install our site as a web app on your home screen.
Notera: This feature may not be available in some browsers.
Jag är yrkesfotograf på heltid sedan 30 år, så jag är sämst i världen på turistbilder. Men jag har aldrig gjort backpacking så detta är helt nytt och vet faktiskt inte, ärligt talat, om jag ens kan skapa något som är ok. Jag är i mitt jobb långsam och noggrann så inser att väldigt mycket i bildväg kommer swischa förbi. Finns det en minut över så kan du kolla mitt Instagram: photographydanlindberg där du snabbt ser att spontanbilder lyser med sin frånvaro.... (i jobb arbetar jag med Hasselblad X och Alpa tekniska kameror, Leaf bakstycke, Rodenstock och Schneider tekniska gluggar)Jag hade tagit med ett 24-200 eller liknande på en sådan resa. Möjlighet till lite tele öppnar upp väldigt många bildmöjligheter för mig som jag inte når med ett 24-70. Har provat att resa med motsvarande 24-70 men har varje gång velat ha mer räckvidd.
Jag hade ev kompletterat med ett lätt och ljusstarkt objektiv runt 50mm och en raynox-lins för möjligheter till macro (Helios 44 + Raynox DCR-150 blir en rolig macro-kombo).
Ett ministativ och ND-filer kan också följa med om jag tror att det kommer till användning.
Men man kan ju även överväga något kompaktare, hur mycket "riktig foto" kommer det att bli? Är du ute efter att fotografera eller blir det mest "turistbilder"? Hur ofta kommer du att vara på rätt plats när det är riktigt bra ljus?
En bra mobilkamera som är inställd på att ta raw-bilder lättar ju packningen en hel del samtidigt som det levererar ok resultat när man inte är ute med huvudsyftet att "fotografera".
Med din bakgrund får det väl bli en resekamera i körsbärsträ med röd läderbälg, några filmkassetter och en laddsäck och kanske en exponeringsmätare ifall du vill lyxa till det samt förstås ett stativ som du fäster på sidan av ryggsäcken.Jag är yrkesfotograf på heltid sedan 30 år, så jag är sämst i världen på turistbilder. Men jag har aldrig gjort backpacking så detta är helt nytt och vet faktiskt inte, ärligt talat, om jag ens kan skapa något som är ok. Jag är i mitt jobb långsam och noggrann så inser att väldigt mycket i bildväg kommer swischa förbi. Finns det en minut över så kan du kolla mitt Instagram: photographydanlindberg där du snabbt ser att spontanbilder lyser med sin frånvaro.... (i jobb arbetar jag med Hasselblad X och Alpa tekniska kameror, Leaf bakstycke, Rodenstock och Schneider tekniska gluggar)
Om jag hade fotat sony hade jag valt 24-50/2,8 efter att ha tittat på den här jämförelsen.Ska på långresa till kommande sommar. I huvudsak Australien och Tasmanien, men möjligen stopp på tillbakavägen i Vietnam (Wet season när jag åker så beror på väderläge). Ingen exakt tid, men 4-5 veckor totalt. Tänker åka som backpacker och med budget. Är 57 år gammal så ungdomen är passerad men blir jäkligt spännande.
Förstår att det bara är jag som kan välja kamerautrustning på denna resa, men vad jag önskar är att höra från några av er hur ni hade gjort och tänkt!?
Huset är klart, det blir en Sony A7R3. Men jag håller på och diskuterar med mig själv vilket/vilka objektiv. Jag vill verkligen egentligen bara ha 1 objektiv och inte behöva fundera på byte ute på fältet. Jag har ett magnifikt Tamron 35-150/2-2.8, men på resa så är det på tok för stort och klumpigt. Dessutom drar det till sig uppmärksamhet vilket jag vill minimera. Så det går bort.
Vidare har jag en härlig trio Loxia - 21 + 50 + 85. Dessa tre är mina ‘go to’ när jag fotograferar landskap och trivs mycket bra med både hantering och resultat, men på denna resa tror jag att det blir jobbigt med tre optiker, byta objektiv etc. Om jag varit tvungen att resa med 1 fast brännvidd så är jag en 35mm fotograf och av den anledningen kommer jag tillbaka i tanken ofta på att köpa ett Sony G 24-50/2.8. Då har jag min 35:a men med lite flexibilitet. Inte stort och lätt hitta en bra ficka i ryggsäcken för det ‘paketet’. Men, visst, jag tänker givetvis att man sitter där på bussen eller tåget eller i en position där jag inte kan flytta mig och det hade varit bra att kunna gå till 70mm! GM 24-70/2.8 II eller Sigma 24-70/2.8 eller Tamron 28-75/2.8 G2. Men det blir klumpigare och tyngre.
Så, om det vore du istället för jag, vad hade du matchat en A7R3 på backpacking-resa?
Jag är yrkesfotograf på heltid sedan 30 år, så jag är sämst i världen på turistbilder. Men jag har aldrig gjort backpacking så detta är helt nytt och vet faktiskt inte, ärligt talat, om jag ens kan skapa något som är ok. Jag är i mitt jobb långsam och noggrann så inser att väldigt mycket i bildväg kommer swischa förbi. Finns det en minut över så kan du kolla mitt Instagram: photographydanlindberg där du snabbt ser att spontanbilder lyser med sin frånvaro.... (i jobb arbetar jag med Hasselblad X och Alpa tekniska kameror, Leaf bakstycke, Rodenstock och Schneider tekniska gluggar)
Nackdelen med det är att man lär känna sitt objektiv på resan och inte innan. Jag köpte ett objektiv på min senaste resa och det tog några dagar att lära känna det. Det var iofs ett ganska extremt objektiv.Det går att köpa sig ett objektiv på vägen om man saknar ngt.
Så sant som det är sagt. För mig är det nästan omöjligt att fotografera om jag inte är ensam.Ska du backpacka själv eller har du sälskap med dig.
Det är svårt att ha den tid man vill ha för att fotografera när man reser med någon som inte har samma intresse att fota i lugn och ro.
Ja, jag vet inte hur många bilder jag har där man ser ryggtavlan på min fru då hon inte har tålamodet att gå vid sidan om mig eller stanna när man vil ta en bild.Så sant som det är sagt. För mig är det nästan omöjligt att fotografera om jag inte är ensam.
Det kom jag fram till för många år sen. RX 100 vii är perfekt resekamrat. Jag har en Oly TG5 som backup och som strandkamera.För att svara på den inledande frågan; Hemkommen sedan ~ 3 veckor sedan efter en vistelse i Japan på ~ två månader, släpandes på två fullformatshus + tre zoomgluggar och stativ samt en RX100 M5A (som back-up), har jag landat i slutsatsen att nästa resa jag gör, kommer jag (o) sannolikt nöja mig med RX100:an .
I vart fall är det inget fel på den utskrift jag gjorde i A4 storlek efter hemkomst.Det kom jag fram till för många år sen. RX 100 vii är perfekt resekamrat.
Låter härligt med en jorden runt resa! Av de du nämner så är Tamron 28-75 G2 helt på min radar. Jag tror jag hade klarat mig fint med det! Är dock inte sugen på långsammare än f2.8.Jag har gjort en jordenruntresa precis och med Sony-utrustning och kan utvärdera! Jag hade med mig trio tamron 17-28, 28-75 och 70-180 alla i 2,8 samt Sony FE 28-60mm f/4-5,6. Det sistnämnda köpte jag på E-bay för 1500 spänn eller så. Jag fick några av de bästa bilderna jag fått i livet och hade skoj med kameran och fick min sambo intresserad på köpet. Jag hade roligast med FE 28-60mm och näst roligast med 28-75 f2,8. De andra objektiven använde jag knappast.
Alltså det lilla 28-60 är grymt tycker jag. Alla moderna objektiv är skarpa och man märker väll i princip ingen skillnad? Förstås mindre ljusstarkt men kamerorna tar ju bra bilder på svinhöga ISO så jag tycker inte att det var något större problem!
Jag gillar manuelt fokus men om du skall resa och vill njuta och ta snabba bilder så hade jag absolut struntat i sådana objektiv för man missar ju massor av skarpa bilder om du skjuter med full öppning och skall du blända ner så kan man ju lika gärna ha en zoom med AF?
Lita på mig som just rest jorden runt på sex månader och tagit massor med bilder!
Jag har G2 även om det är Nikonbrandat. Det är ett trevligt objektiv som har ett högt prestanda/vikt-värde. Enda nackdelen för mig är att 28 ofta inte räcker för mig på den vida sidan. Det är större skillnad än man tror mellan 24 och 28 och mindre än man tror mellan 70 och 75.Låter härligt med en jorden runt resa! Av de du nämner så är Tamron 28-75 G2 helt på min radar. Jag tror jag hade klarat mig fint med det! Är dock inte sugen på långsammare än f2.8.
Nej, det har du i så fall inte. Den "Nikon-förpackade" varianten är baserad på "G1". Numera går det dock att köpa G2 i Tamron-form till Z.Jag har G2 även om det är Nikonbrandat. Det är ett trevligt objektiv som har ett högt prestanda/vikt-värde. Enda nackdelen för mig är att 28 ofta inte räcker för mig på den vida sidan. Det är större skillnad än man tror mellan 24 och 28 och mindre än man tror mellan 70 och 75.
Vilka brännvidder och hur stor öppning man behöver är dock högst individuellt, så det kan bara du svara på.