Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 349 kr per år

Annons

Långresa - Backpacking

Produkter
(logga in för att koppla)
Låter härligt med en jorden runt resa! Av de du nämner så är Tamron 28-75 G2 helt på min radar. Jag tror jag hade klarat mig fint med det! Är dock inte sugen på långsammare än f2.8.
Jag förstår i och för sig delvis vurmen för f/2,8, men personligen tycker jag att det är lite kort med dessa objektiv som enda alternativ.

Numera finns det i och för sig ljusstarkare som är snäppet längre, men de blir rätt bastanta. Därför hade jag tittat seriöst på 24-105/4 alt -120 beroende på fattning och sedan kastat ned ett eller två små mer ljusstarka fasta.

Nu har jag inte riktigt koll på hur Sonys är, men Nikons till Z är bra mycket bättre än det jag har till F (som förstås fungerar på adapter). Jag valde dock av andra skäl just att prioritera f/2,8, men tanken är väl att även skaffa ett 24-120 vid tillfälle. Jag tycker detta är en bra kompromiss ändå, utan att tappa så mycket ljusstyrka som en ren superzoom.

Det låter som en härlig resa och jag skulle gärna göra en liknande själv.

Låg vikt är viktigt. Utrustning man gillar att arbeta med är viktigt. Mångsidighet är ganska viktigt.
En FF Sony, FE PZ 16-35/4 tillsammans med Sigma 50/2 DG DN blir bra. Det finns lättare alternativ till Sigman men några gram extra för ett välbyggt objektiv som det är behagligt att använda är OK.
Jag skulle inte åka iväg med en ryggsäck och tynga ner den med Sonys GM-objektiv (ofta lättare än andra märkens motsvarigheter men ändå) eller långa teleobjektiv.

Det här är väl inte först och främst en fotoresa. Att kunna resa och njuta av resan och de situationer, vyer och människor man möter är något annat än en fotosafari.
Det handlar mycket om inställning. Med ett mindset där det är OK att man inte kan ta den perfekta bilden av allting man ser mår man bättre. Det kommer att finnas motiv så det räcker ändå.

Typ köp ett vykort och ta en bild av gubben som säljer vykortet istället för att släpa runt på 200 mm som används ett par gånger bara.

Vi är alla olika förstås. Ha en bra resa!

ANNONS
Januarirea hos Götaplatsens Foto