Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 349 kr per år

Annons

Helgläxa

Produkter
(logga in för att koppla)
Nytaget?

Om man råkar ha en bild som upplevs stämma in på beskrivningen får man väl använda den.

Helgläxan handlar ju om tolkning snarare än om ett rent fotouppdrag.

Jag rättar mig naturligtvis efter spelreglerna, vad är det som gäller?

/AnWi

Re: Nytaget?

AnWi skrev:
Om man råkar ha en bild som upplevs stämma in på beskrivningen får man väl använda den.

Helgläxan handlar ju om tolkning snarare än om ett rent fotouppdrag.

Jag rättar mig naturligtvis efter spelreglerna, vad är det som gäller?

/AnWi

Fotouppdrag - inga arkivbilder. Sorry.

Ledsen Per-Erik

att jag satt dig i sådan knipa.

Det behöver ju inte vara du på bilden och inget i texten sa att personen dricker kaffe... :)

När jag ser dina fina bilder är jag dock övertygad om att du fixar det här.

/AnWi (med pannan i djupa veck)

Re: Min analys till Elisabeth Gustafson/BF

Söderlund skrev:
Min bild illustrerar livet i dess allra sköraste form.
Trygghet, värme och kärlek är nått man känner när man tittar på bilden.
Samtidigt så förmedlas en viss typ skör trygghet - går nåt snett kan det vara slut.
--------------------------------------
Ja du Elisabeth, hoppas att det inte blir allt för svårt. :)

Lycka till...

Om hon håller koll när jag eldar halva Bollnäs så har hon ju åtminstone värmen med.....

Idéerna är redan klara, lite detaljer dyker upp och det är väl mest plats och rekvisita som återstår. Sen har ju bilen börjat strula också, men det fixar sig nog. Å inte tror jag jag behöver vänta till ikväll heller, det hänger ju mer på exponeringen.

Men det var ett väldigt konkret exempel som passar mig rätt bra att lösa.

Re: Re: Nytaget?

jkene skrev:
Fotouppdrag - inga arkivbilder. Sorry.

Jag har också en bild som jag tagit för ett par veckor sedan som skulle passa. Min nya bildidé kommer (om jag har möjlighet att ta den, vilket är tveksamt) bli en nytagen variant av den. Har jag inte möjlighet och får använda min "backupidé" så kanske jag laddar upp den andra bilden till fotosidan också som bonusbild, men en nytagen bild som inlämning på hemläxan blir det i vilket fall

Det kan vara bra att utgå från en redan tagen bild och sedan utveckla den lite, det var precis så jag gjorde med förra uppgiften. Jag fick göra ett par försök innan jag blev nöjd, men då blev slutresultatet ett strå vassare än den ursprungliga idén.

Re: Äntligen...

AnWi skrev:
hittade jag den bild som jag hade "på näthinnan" sedan tidigare.

Analys till Per-Erik Claesson

Skymningen sakta sig sänker,
sjön ligger stilla och blänker.
Brasan till kokkaffet skänker
ro, där jag sitter och tänker.

/AnWi

Jag ska vara tyst, men jag tror jag vet precis vilken bild du har tittat på.

Re: Re: Min analys till Elisabeth Gustafson/BF

P-E Claesson skrev:
Om hon håller koll när jag eldar halva Bollnäs så har hon ju åtminstone värmen med.....

Vad är det jag hööör?! Uppvigling till att elda upp gamla kära Bollnäs?! Nu tycker jag denna läxa börjar pela ur och bli lite väl seriös faktiskt!
Men skulle du finna nått riktigt skört som ändå är tryggt kan du väl plinga mig, sedan tar vi en flotte och kollar på spektaklet från Vågen. Ta med telet bara, annars lär det inte bli nå bilder ändå..

;O))

Re: Re: Äntligen...

Niels Jörgensen skrev:
Jag ska vara tyst, men jag tror jag vet precis vilken bild du har tittat på.
Haha, jag fick också en gammal goding från fotosidan på närhinnan av den beskrivningen. Det ska bli verkligt intressant att se om jag har rätt.

Re: Re: Re: Äntligen...

Maxell skrev:
Haha, jag fick också en gammal goding från fotosidan på närhinnan av den beskrivningen. Det ska bli verkligt intressant att se om jag har rätt.

Trist att man skall vara så förutsägbar :-(
Vänta bara tills nästa helgläxa :) då kommer jag att referera till en bild som bara finns i min hjärna så det så...

/AnWi (som tycker detta är skoj och inte är sur utan på fredagshumör:)

Jag tycker det är lite taskigt att Kenneth inte får chansen att göra en egen bild.
Jag föreslår därför att du väljer en av beskrivningarna och gör en egen tolkning.

Maxell skrev:
Jag tycker det är lite taskigt att Kenneth inte får chansen att göra en egen bild.
Jag föreslår därför att du väljer en av beskrivningarna och gör en egen tolkning.

Hmmm....

Sitter fast i Danmark denna helg

"vår svenska naturs storslagenhet"
"en liten människa i en kraftfull, mäktig, och fullkomligt ärlig natur"
"Min bild illustrerar livet i dess allra sköraste form" (skør = galen på danska)

Men kanske, kanske inte - det finns några kvar :)

Re: Maxell, läs noga och begrunda :)

mannbro skrev:
Bilden jag fastnat för, som jag nu ska beskriva för Maxell (och er andra) utmålar en dystopi. Det vilar en tung domedagskänsla över den ödsliga och ödesmättade bilden. Trots att bilden inte på något sätt innehåller futuristiska element infinner sig känslan av en framtid där människan försatt sig själva på listan över utrotningshotade arter. Samtidigt väcks någonstans en strimma hopp. Än har inte domen fallit.

Om vinden tilltar har jag en "kreativ" variant på denna :) Jag provar.

Detta är baske mig inte lätt!! Har suttit och klurat på vad sjutton jag ska ställa till med i motivväg som är livet i dess sköraste form.. Finns hur mycket som helst, men det var några månader sedan det fanns små sköra fågelungar eller andra små liv att försöka fånga på bild! Inte har isen lagt sig än heller om man hade kunnat klura ut nått skört där...

Niclas, du har verkligen lyckat med att ge mig en utmaning!
/
Bettan med ett helt gäng kala fläckar på skallen..

ANNONS
Upp till 6000:- Cashback på Sony-prylar