Install the app
How to install the app on iOS
Follow along with the video below to see how to install our site as a web app on your home screen.
Notera: This feature may not be available in some browsers.
Du använder en lite för gammal webbläsare.
Helgläxa
- Trådstartare jkene
- Start datum
jkene
Aktiv medlem
Boop skrev:
Jösses Kenneth! Du skulle jobba som pedagog med inriktning på motivator/teambildning!
Jag har läst och begrundat och är redo att köra igång! Djäkligt inspirerande må jag säga!
/
Bettan
Problemet är att jag inte tycker om att jobba!
(men jag är en j-el på att göra bacon- och lökpaj)
jkene
Aktiv medlem
Re: Jag har sett...
Är det månne "Så skimmrande"?
Edit:
Nej, vad dum jag är - det finns en bok som heter "Jag har sett" av honom också.
Glöm det.
Maxell skrev:
... är titeln på min favoritfotobok av JP Lahall, men det var inte det jag skulle säga, utan att jag har sett och läst läxan
Är det månne "Så skimmrande"?
Edit:
Nej, vad dum jag är - det finns en bok som heter "Jag har sett" av honom också.
Glöm det.
mile
Aktiv medlem
Analys till Niels!
Halloj.. eftersom jag är på ett tajt schema (pga min flytt!) så kommer min analys lite snabbt. Jag är sedan borta tills på lördag då jag kan fortsätta med läxan.
Niels, du får gärna skicka din analys via mail (knappen i min profil) till mig också, för mailen kan jag kolla på telefonen och kan därmed börja fundera på min bild medan jag är borta.
Analysen
Det första man slås av när man tittar på bilden är vår svenska naturs storslagenhet. Bilden innehåller mycket rörelse, trots sin stillhet, och färger som driver på glädjen över naturens skönhet. Efter ett tag kommer en ödslighet eller ensamhet krypande men den försvinner snabbt och överröstas av hopp.
(heh.. öh.. svårt det här.. man får ju prestationsångest när man läser dina analyser Kenneth! Hoppas den duger)
MVH
Richard.
Halloj.. eftersom jag är på ett tajt schema (pga min flytt!) så kommer min analys lite snabbt. Jag är sedan borta tills på lördag då jag kan fortsätta med läxan.
Niels, du får gärna skicka din analys via mail (knappen i min profil) till mig också, för mailen kan jag kolla på telefonen och kan därmed börja fundera på min bild medan jag är borta.
Analysen
Det första man slås av när man tittar på bilden är vår svenska naturs storslagenhet. Bilden innehåller mycket rörelse, trots sin stillhet, och färger som driver på glädjen över naturens skönhet. Efter ett tag kommer en ödslighet eller ensamhet krypande men den försvinner snabbt och överröstas av hopp.
(heh.. öh.. svårt det här.. man får ju prestationsångest när man läser dina analyser Kenneth! Hoppas den duger)
MVH
Richard.
Boop
Aktiv medlem
Min analys till Niclas Söderlund
Denna bild fångade mig för sin enorma krafts skull. Dynamiken, syret och det hoppingivande ljuset driver undan det hotfulla påträngande. Djupet i bilden balanserar väl med det minimalistiska och enkla motivet. Det till trots är det en stor bild som innehåller kraftfulla element och sätter mig som betraktare på plats, en liten människa i en kraftfull, mäktig, och fullkomligt ärlig natur.
...........................
Så Niclas! ;o))
Hoppas det inte blev för högtravande och svårtolkat! Lycka till!
/
Bettan
Denna bild fångade mig för sin enorma krafts skull. Dynamiken, syret och det hoppingivande ljuset driver undan det hotfulla påträngande. Djupet i bilden balanserar väl med det minimalistiska och enkla motivet. Det till trots är det en stor bild som innehåller kraftfulla element och sätter mig som betraktare på plats, en liten människa i en kraftfull, mäktig, och fullkomligt ärlig natur.
...........................
Så Niclas! ;o))
Hoppas det inte blev för högtravande och svårtolkat! Lycka till!
/
Bettan
P-E Claesson
Aktiv medlem
Är här jag med, men det känns som man tagit en massa alienslem över huvudet. Har mycket svårt att hitta en bild att formulera något om, som om inte själva formulerandet i sig vore stort problem. Har taskiga förutsättningar att försöka beskriva en bild utifrån kännslor och budskap. Analys är jag annars duktig på, men då av konkret och helst teknisk art.
Fast kanske jag har hittat en iallafall, men då blir det nog en kort analys och kanske inte så mycket att utgå ifrån i nästa steg av läxan.
Fast kanske jag har hittat en iallafall, men då blir det nog en kort analys och kanske inte så mycket att utgå ifrån i nästa steg av läxan.
Söderlund
Aktiv medlem
Min analys till Elisabeth Gustafson/BF
Min bild illustrerar livet i dess allra sköraste form.
Trygghet, värme och kärlek är nått man känner när man tittar på bilden.
Samtidigt så förmedlas en viss typ skör trygghet - går nåt snett kan det vara slut.
--------------------------------------
Ja du Elisabeth, hoppas att det inte blir allt för svårt.
Lycka till...
Samtidigt så förmedlas en viss typ skör trygghet - går nåt snett kan det vara slut.
Lycka till...
Boop
Aktiv medlem
Re: Min analys till Elisabeth Gustafson/BF
Å herrejösses vad det mal på i huvudet nu! ;o) Något skört.. ojoj.. det blir till att fundera ett tag, hoppas man kan somna ikväll nu, eller i vart fall drömma om en bra bild att få till av din tolkning!
Dax att knaka igång avtryckar fingret och sätta på fantasin!
/
Bettan
Söderlund skrev:
Lycka till...
Å herrejösses vad det mal på i huvudet nu! ;o) Något skört.. ojoj.. det blir till att fundera ett tag, hoppas man kan somna ikväll nu, eller i vart fall drömma om en bra bild att få till av din tolkning!
Dax att knaka igång avtryckar fingret och sätta på fantasin!
/
Bettan
P-E Claesson
Aktiv medlem
Problemet är inte det där med naturfoto, vore ännu värre om det var t.ex gatufoto eller nån gengre med mycket människor inblandade. Är ju liksom lite autistisk och lever i en konkret värld där känslor är trams och budskap ska vara raka och konkreta. Har också nedsatt tolkning och användande av kroppspråk. Känner inte av det så ofta annars, men när vi hållit på med den här tråden märker jag att jag har svårt för det här. Det var nog lite därför jag tröttnade sist jag fotade. När jag testat olika tekniker såg jag ingen vits att fota längre. Att fota en föreställning av något slag går bra, att fota fåglar likaså, men sen blir det problem. Förmedla kännslor som det ibland pratas om är precis tvärt emot min natur. Att skapa en känsla hos betraktaren är däremot intressant. Att väva in budskap och en viss tanke i bilden är något som lockar, det är därför jag försöker hänga med här. Men att börja med att hitta ett budskap eller en känsla är svårt. Svårare än att skapa den själv tror jag.
Fortsätter iallafall att leta en bild att analysera.
Fortsätter iallafall att leta en bild att analysera.
mannbro
Aktiv medlem
Maxell, läs noga och begrunda
Bilden jag fastnat för, som jag nu ska beskriva för Maxell (och er andra) utmålar en dystopi. Det vilar en tung domedagskänsla över den ödsliga och ödesmättade bilden. Trots att bilden inte på något sätt innehåller futuristiska element infinner sig känslan av en framtid där människan försatt sig själva på listan över utrotningshotade arter. Samtidigt väcks någonstans en strimma hopp. Än har inte domen fallit.
Bilden jag fastnat för, som jag nu ska beskriva för Maxell (och er andra) utmålar en dystopi. Det vilar en tung domedagskänsla över den ödsliga och ödesmättade bilden. Trots att bilden inte på något sätt innehåller futuristiska element infinner sig känslan av en framtid där människan försatt sig själva på listan över utrotningshotade arter. Samtidigt väcks någonstans en strimma hopp. Än har inte domen fallit.
Maxell
Aktiv medlem
Min bildtolkning till Oscar Mannbro
När jag först såg bilden så spred sig ett leende över mitt ansikte. Bilden är egentligen väldigt enkel och man förstår den direkt, vilket också gör det svår att göra någon djupare analys på den. Den innehåller inte så många detaljer och "krusiduller" och har inget överdåd av färger, även om den är färgstark. Budskapet är också det väldigt direkt, och kan nog bäst beskrivas med orden humor och värme.
---
Oscar: Av din beskrivning att döma så har jag nog valt en bild som är precis motsatsen mot din. Det ska bli spännande att se så småningom.
När jag först såg bilden så spred sig ett leende över mitt ansikte. Bilden är egentligen väldigt enkel och man förstår den direkt, vilket också gör det svår att göra någon djupare analys på den. Den innehåller inte så många detaljer och "krusiduller" och har inget överdåd av färger, även om den är färgstark. Budskapet är också det väldigt direkt, och kan nog bäst beskrivas med orden humor och värme.
---
Oscar: Av din beskrivning att döma så har jag nog valt en bild som är precis motsatsen mot din. Det ska bli spännande att se så småningom.
Senast ändrad:
Niels Jörgensen
Aktiv medlem
Har läst och förstått.