Annons

Helgläxa

Produkter
(logga in för att koppla)
Lysande

idé det här!

Har inte hittat tråden förrän idag men det känns både utmanande och roligt så jag hoppar gärna på. Skall man göra bort sig skall det vara rejält :)

Ser fram emot helgläxan.

/AnWi (som måste förnya medlemsskapet oxå. Vem vill bli nedgraderad till standardmedlem?)
 
Den dagen lär jag aldrig få uppleva. (Men så har det ju varit för alla stora konstnärer :)

Kul och utmanande skall det bli i alla fall.

/AnWi (Numera silvermedlem)
 
DEN ANDRA BILDEN

Temat för läxan är alltså "Den andra bilden", och förklaringen till denna kryptiska rubrik kommer att ge sig när ni läser instruktionerna.

I denna "läxa" skall vi jobba i par (var inte oroliga - ni behöver inte träffas på riktigt :)).

Paren har med hjälp av slumpfunktionen i Excel fastställs som följer (och nu är det för sent att hoppa av):

Par 1: Richard Lindberg - Niels Jörgensen
Par 2: Niclas Söderlund - Elisabeth Gustafson/BF
Par 3: Oscar Mannbro - Mats Axell/BF
Par 4: Per-Erik Claesson - Anders Wikström [FM]

Eftersom vi var ett ojämnt antal som anmälde oss får jag stå över denna gång.

För att jag ska veta att alla deltagare har sett att "läxan" har kommit ut ber jag er att börja med att göra ett bekräftelseinlägg i denna tråd. De som inte bekräftat till senare idag skickar jag en påminnelse till.

Håll reda på er partner, och framför allt de inlägg han/hon gör i denna tråd.

I korthet ska ni göra en bildtolkning, läsa och förstå en bildtolkning samt producera ett fotografi. Dock kommer ni nog att behöva en del tid för funderande, därför sätter vi en lös deadline för denna "läxa" till nästa fredag (1/9). "Läxan" kan inte slutföras utan partnerns hjälp – hamnar ni i tidsbrist eller av andra skäl får problem att hinna klart till den 1/9, informera er partner via gästboken eller kontaktlänken. Det är viktigare att ni löper linan ut än att ni håller deadline.

Vi försöker i möjligaste mån hålla oss inom naturfotogenren (vitt tolkad) genom hela läxan, det blir dock ingen kvarsittning om man avviker från detta.

Alla instruktioner skall utföras av bägge personerna i ett par – synkronisering krävs vid ett par steg. Ett antal foruminlägg måste göras, och för enkelhetens skull gör vi alla inlägg i denna tråd – återigen håll reda på när er partner gör inlägg.

För läsbarhetens skull lägger jag varje enskild instruktion i "läxan" som ett eget inlägg nedan – läs dock igenom alla steg innan ni börjar samt Viktigt!-inlägget på slutet.
 
1. Bilden som har "DET".

Det finns en enorm källa av fotografier på fotosidan. Jag är övertygad om att ni någon gång har sett DEN DÄR bilden som har DET. Dvs en bild som av olika skäl berört er extra mycket. En bild som har sagt "KATCHAPIONG" i hjärnan. En bild som har ett speciellt budskap, symbolik eller gett er en klar och tydlig känsla för något. Den behöver däremot inte vara estetiskt fulländad.

Finn fram den bilden (om ni tycker att ni inte har sett en sådan bild än på Fotosidan får ni välja en som åtminstone sa "piong" i hjärnan).

Den här bilden är nu er "hemlighet". Ingen får veta vilken bild ni valt, minst av allt er partner. Därför ska ni heller inte välja någon av er partners bilder.

Lägg ett bokmärke till bilden – ni kommer att behöva den i flera av de följande instruktionerna.
 
2. Analysinlägg

Skapa ett nytt inlägg i denna tråd. Rubriken på inlägget ska vara "Min analys för [er partners namn]"

I inlägget ska ni nu utförligt delge era känslor för bilden ni valde i steg 1 och era tolkningar av densamma. Denna analys ska inte beskriva bilden (t ex "bilden jag sett är grön och har ett mustigt linjespel"). Den ska heller inte beskriva hur den framställts ( t ex "Bilden jag har sett är tagen på natten och har en häftig skakoskärpa").

Ni ska enbart beskriva era känslor för bilden, och era tolkningar av eventuellt budskap och/eller symbolik (t ex "Bilden jag har sett illustrerar döden, och jag upplever personligen att den beskriver hur vi människor på olika sätt bidrar till att sprida död omkring oss i naturen. Bilden ger en ödslig tom ledsam känsla men ger också en antydan om hopp inför framtiden." skulle kunna vara en beskrivning av följande av Peter Thållens vackra bilder: http://www.fotosidan.se/pools/view/10/748217.htm).

Desto utförligare ni beskriver era tankar runt bilden, desto mer hjälper ni er partner.

Posta inlägget.
 
4. Läs, Fundera och Fotografera

Läs er partners analys. Fundera ut hur ni skulle illustrera detta i ett fotografi. Bege er sedan ut och skapa det fotografiet efter eget huvud.

Lätt som en plätt :)
 
5. Publicera och Länka

Publicera det framställda fotografiet i valfri pool. Skapa ett nytt inlägg i denna tråd med rubriken "Min bildtolkning för [er partners namn]" och länka till bilden.
 
7. Kommentera

Kommentera er partners bild. OBS! Gör inga jämförelser med originalbilden, kommentera den förutsättningslöst på samma analytiska sätt som i steg 2.
 
9. Avslöja.

Skapa ett nytt inlägg i denna tråd med rubriken "Min valda bild för [er partners namn]" och länka till bilden ni valde i steg 1.

Skratta :)

(Här kan det vara lämpligt att meddela fotografen av den första bilden, t ex via gästboken, att vi har använt den som pedagogiskt underlag. Han/hon lär annars få en massa oförklarliga tittar på bilden…)
 
Viktigt!

Syftet med denna övning är inte att försöka framställa en ny bild som ser likadan ut som originalbilden (jag skulle för övrigt bli mycket förvånad om de ens påminner om varandra). Det finns ingen "rätt" eller "fel" andra bild. Det är heller inte meningen att den ena ska klassas som "bättre" eller "sämre" än den andra (eventuella åsikter om detta håller man för sig själv).

Syftet är att försöka lära sig att se och tolka bilder och bildbudskap, delge den tolkningen och se hur den tolkningen i sin tur tolkas av nästa person. Vi försöker oss också på att planera och baka in budskap eller känslor i en bild vi producerar. Vi kommer inte att bli experter på det över en natt, och somliga kommer säkert att lyckas bättre än andra. Det är en nyttig övning, men vi skall inte jämföra oss med varandra – vi har alla olika förutsättningar och erfarenhetsnivå.

Slutligen kommer vi att få se ett alternativt fotografi som i varierande grad återspeglar budskap/känsla som finns i ett annat fotografi. Det kommer ge oss en insikt i att det finns många vägar som bär till Rom.

Några råd och riktlinjer
- Utför steg 1 och 2 så fort som möjligt för att ge er partner de bästa förutsättningarna.
- Välj en bild (steg 1) och framför allt gör en analys (steg 2) som är praktiskt möjlig för er partner att fotografera på den, i det hänseendet, relativt korta tid vi har. Exemplet jag gav i steg 2 är därför ett dåligt exempel eftersom det mer eller mindre kräver att er partner lyckas gräva upp något "dött" i naturen. Analyser som antyder en bestämd geografi, en viss årstid eller ett visst väder kan också bli svåra att genomföra (det är däremot OK att välja en bild som visar t ex pingviner så länge det inte antyds i analysen). Det är därför viktigare att du väljer en bild i steg 1 som du kan ge en idéskapande analys av än att den är estetiskt fulländad.
- När ni läser er partners analys försök identifiera de element – nyckelord - i analysen som skulle kunna illustreras fotografiskt. Räkna inte med att ditt slutliga fotografi kommer att kunna möta analysen på alla punkter – välj de element du tror du kan klara av.
- Efterredigering i datorn är OK så länge vi håller oss inom Fotosidans definition av omanipulerad bild. Estetiken är inte det viktigaste i denna övning – det viktigaste är att föröska få fram ett budskap eller en känsla.
- Det är OK att arrangera sin bild – men det ska anges i bildbeskrivningen i så fall vad som är arrangerat.
- Har man använt någon metod – te x skakoskärpa, imma på linsen för softning etc – anger man detta också i bildbeskrivningen. Det kan också vara pedagogiskt värdefullt att ange varför man valde den specifika metoden.
- Ni har rimligt gott om tid på er – jag rekommenderar att ni lägger det mesta av den tiden på planeringen av ert fotografi.

Om något är oklart – posta frågan här så alla kan se den (det kanske är fler som ser samma oklarhet).

Lycka till! :)
 
Exempel

Eftersom jag blev utanför denna gång använder jag min planerade analys som exempel på hur det kan se ut:

Min analys för [Partnern]

Bilden jag har sett kunde ha varit tagen idag eller för 10000 år sedan. Den visar hur människan länge har levat - och fortfarande lever - av och med naturen. När man betraktar bilden får man en känsla av att det dock oftast är på människans villkor. Trots det finns det en ödmjukhet i bilden som visar att människan respekterar det den tar. Den respekten tas i uttryck av en signifikant kunglig symbolik. Tradition är ett centralt begrepp i bilden.

Baserad på följande bild av Jan Peter Lahall: http://www.fotosidan.se/gallery/viewpic.htm/327340.htm
 
Har sett

läxan. Börjar läsa för att förstå uppgiften och fundera på hur den skall lösas.

Spännande att jobba i par.

/AnWi
 
Bra Anders. Kommer med stort intresse följa detta. Nu ska jag dock göra bacon- och lökpaj. Återkommer :)
 
Re: Exempel

jkene skrev:
Eftersom jag blev utanför denna gång använder jag min planerade analys som exempel på hur det kan se ut:

Min analys för [Partnern]

Bilden jag har sett kunde ha varit tagen idag eller för 10000 år sedan. Den visar hur människan länge har levat - och fortfarande lever - av och med naturen. När man betraktar bilden får man en känsla av att det dock oftast är på människans villkor. Trots det finns det en ödmjukhet i bilden som visar att människan respekterar det den tar. Den respekten tas i uttryck av en signifikant kunglig symbolik. Tradition är ett centralt begrepp i bilden.

Baserad på följande bild av Jan Peter Lahall: http://www.fotosidan.se/gallery/viewpic.htm/327340.htm

OBS! När ni gör det här ska ni givetvis INTE länka till bilden...
 
Jag har sett...

... är titeln på min favoritfotobok av JP Lahall, men det var inte det jag skulle säga, utan att jag har sett och läst läxan :)
 
ANNONS
Götaplatsens foto – en riktig fotobutik.