Annons

Fuji S5,D200, 5d en liten jämförelse

Produkter
(logga in för att koppla)
macrobild skrev:


Då tycker jag att du nästa gång går ut med de båda kamerorna provar att fotografera med +1 steg med båda och därefter använder Camera Raw och backar in informationen likvärdigt. Skillanderna är inte så häpnasväckande som du vill göra gällande.


ja kanske behöver 5d +1 komp för att exponera korrekt,
S5 gör det inte,

tycker du verkar lite färgad av ditt kamera innehav,
själv kör jag alla 3 + H3D, beroende på uppdrag och kundkrav,
 
cmyk skrev:
fel fel fel, fujis sensor funkar på motsatta sättet, R-pixeln är liten, och har därmed låg känslighet, S-pixlen har normal känslighet, två olika ISO samtidigt med andra ord, går att göra med 5d också, men då får du ta två olika exponeringar, och underexponera den ena 2 steg...

;)

Fatta nu telefonen och tala med Staffan på Fuji,den lilla pixeln tillför inget pga av de få elektroner den kan hålla i lågdager (logiskt eller hur), de elektroner som den håller adderas till högdagervärdet som den större pixeln ger.
Om detta är fel så påtala det för Staffan på Fuji, han berättde för mig om hur Fuji använder sensorn innan han skickade mig programvaran.
Mikael
 
Makten skrev:
Så du menar att det inte har något att göra med hur mycket information bildfilen innehåller? Kameran sprarar knappast onödigt mycket överflödig information i högdagrarna även om den finns där från sensorn.
Något säger ditt förfarande förstås om DR, men jag tycker att det verkar vara en mycket märklig metod. Varför inte ta "vanliga" bilder stället i till exempel motljus och jämföra hur kamerorna återger det? Normalt fotograferande går ju inte till så att man överexponerar konstant och backar tillbaka i RAW-konverteraren, eftersom man då inte har någon som helst koll på hur mycket man överexponerat, eller om det ens går att rädda bilden. Jag vet ju inte hur du gör, men jag fotograferar inte under lab-mässiga förhållanden;-)

Förstår inte vad du menar, kameran sparar inte?Vadå?
En signalnivå är vad den är utifrån denna räknas en bild fram.
En jpg bild är framräknad inom parametrar som ligger i kamerans programvara.
En rawkonverterare som exv Camera Raw kan estimera fram data från en bild som är +1 steg mer exponerad, (beror givetvis på motivet) och därmed få en bättre signalnivå vilket ger mindre brus och högre DR
Mikael
 
macrobild skrev:
Förstår inte vad du menar, kameran sparar inte?Vadå?
En signalnivå är vad den är utifrån denna räknas en bild fram.
En jpg bild är framräknad inom parametrar som ligger i kamerans programvara.
En rawkonverterare som exv Camera Raw kan estimera fram data från en bild som är +1 steg mer exponerad, (beror givetvis på motivet) och därmed få en bättre signalnivå vilket ger mindre brus och högre DR
Mikael

håller med Martin på den punkten,
fotografera motiv med ett verkligt DR som överstiger kamerans, istället för att artificiellt försöka simulera det, det som är intressant hur stort DR i motivet som kameran klarar att återge, inte hur den beter sig vid provocerad överexponering, finessen med S5 är ju att man slipper dessa brända högdagrar.
 
macrobild skrev:
Fatta nu telefonen och tala med Staffan på Fuji,den lilla pixeln tillför inget pga av de få elektroner den kan hålla i lågdager (logiskt eller hur), de elektroner som den håller adderas till högdagervärdet som den större pixeln ger.
Om detta är fel så påtala det för Staffan på Fuji, han berättde för mig om hur Fuji använder sensorn innan han skickade mig programvaran.
Mikael

..det var ju inte det du skrev tidigare, citat:

"det har med hur många elektroner sensorn kan hålla innan en klippning sker, och var den sker, vilken eller vilka kanaler, desto fler elektroner=större DR"

alltså, det är den lågkänsliga, lilla, R-pixeln som fixar det extra dynamiska omfånget och inget annat.
 
macrobild skrev:
Förstår inte vad du menar, kameran sparar inte?Vadå?
En signalnivå är vad den är utifrån denna räknas en bild fram.
En jpg bild är framräknad inom parametrar som ligger i kamerans programvara.
En rawkonverterare som exv Camera Raw kan estimera fram data från en bild som är +1 steg mer exponerad, (beror givetvis på motivet) och därmed få en bättre signalnivå vilket ger mindre brus och högre DR
Mikael
Bildfilen håller ett visst bitdjup, JPG har lägre än RAW. Om du överexponerar bilden tillräckligt mycket så kommer högdagrarna förr eller senare att ligga utanför bildfilens möjliga "informationsnivå" som mjukvaran tar tillvara på, och då sker klippning. Det behöver inte betyda att du mättat sensorn, även om detta nog ligger ganska nära om kameratillverkaren utformat mjukvaran optimalt.

Det är ju bra om man kan rädda utbrända högdagrar, men då de allra flesta inte fotograferar på detta vis så tycker jag att det vore långt intressantare att se skillnader i bilder tagna på normalt vis, företrädelsevis då motiv med extrema kontraster där omfånget inte räcker hos vanliga digitalkameror.

Edit: Och som vanligt så menar jag inte att dina tester är dåliga, men just DR tror jag inte att du lyckas visa optimalt.
 
cmyk skrev:
..det var ju inte det du skrev tidigare, citat:

"det har med hur många elektroner sensorn kan hålla innan en klippning sker, och var den sker, vilken eller vilka kanaler, desto fler elektroner=större DR"

alltså, det är den lågkänsliga, lilla, R-pixeln som fixar det extra dynamiska omfånget och inget annat.

Den lilla sensorn adderar i de fall det går med signalnivå och det är i lägre iso.
Hur många elektroner som kan hållas beror på flertal saker, här ber jaq er läsa på angånde olika ccd typer och även Canon CMOS, filfactor,mm.
I högre iso stängs den lilla sensorn, den ger inget mervärde.

Mikael
 
Makten skrev:
Bildfilen håller ett visst bitdjup, JPG har lägre än RAW. Om du överexponerar bilden tillräckligt mycket så kommer högdagrarna förr eller senare att ligga utanför bildfilens möjliga "informationsnivå" som mjukvaran tar tillvara på, och då sker klippning. Det behöver inte betyda att du mättat sensorn, även om detta nog ligger ganska nära om kameratillverkaren utformat mjukvaran optimalt.

Det är ju bra om man kan rädda utbrända högdagrar, men då de allra flesta inte fotograferar på detta vis så tycker jag att det vore långt intressantare att se skillnader i bilder tagna på normalt vis, företrädelsevis då motiv med extrema kontraster där omfånget inte räcker hos vanliga digitalkameror.

Edit: Och som vanligt så menar jag inte att dina tester är dåliga, men just DR tror jag inte att du lyckas visa optimalt.

Jag har inte visat DR i min test.Läs min text.
Tycker du gnäller och tar varje chans att hoppa på mig. Vad du eller Eklund inte tycks förstå är att kameror har olika sensorer, att + exponerar man exv 5d och lägger samma s-kurva i toppen så blir resultatet ganska lika. Därmed säger jag inte att 5d har samma förmåga till att återge högdager som S5 på låga isotal, jag säger att på de bilder från 400iso (testbilderna) och uppåt är skillnaden inte så stor med tanke på vad Camera Raw medför med 5d rawbildfil.
Mikael
 
macrobild skrev:
Jag har inte visat DR i min test.Läs min text.
Jaja, men du skrev det sista bildinlägget som ett svar till Henrik angående DR som jag uppfattade det. Men jag misstolkade väl då.

Tycker du gnäller och tar varje chans att hoppa på mig.
Och jag tycker att du är onödigt tjurig. Jag hoppar inte alls på någon, jag motsätter mig bara vissa saker. Du måste väl kunna ta lite gnabb, eller?

Om S5:s primära fördel anses vara DR, är det då inte det man bör kika på istället för hur bra det går att rädda utbrända högdagrar i efterhand? Du kan väl beakta det som ett förslag eller tips, inte som att jag bara bråkar, för det är inte det som är meningen.
 
Makten skrev:
Jaja, men du skrev det sista bildinlägget som ett svar till Henrik angående DR som jag uppfattade det. Men jag misstolkade väl då.


Och jag tycker att du är onödigt tjurig. Jag hoppar inte alls på någon, jag motsätter mig bara vissa saker. Du måste väl kunna ta lite gnabb, eller?

Om S5:s primära fördel anses vara DR, är det då inte det man bör kika på istället för hur bra det går att rädda utbrända högdagrar i efterhand?

Alltså DR handlar om hur mycket högdager som kan återges utan att bli klippt, här har Fuji med sin sensor ett övertag mot andra eftersom den lilla pixelns signalnivå adderas till den större. Detta görs bara upp till ett vist iso tal därefter tillför inte den mindre pixeln något mervärde.

Nu med Raw och hur olika kamerors sensorer uppträder kan man plocka ut mer information om den överexponeras något dvs även från en CMOS.
Hur man sedan "delar ner signalnivån från toppen" kan göras på olika sätt bla genom s-kurvans lutning.
Återigen i det test jag har gjort var inte det primära att titta på DR, det var inte ens tanken, utan se om det fanns olikheter i brus från de tre kamerorna.

Att kunna rädda överexponerad högdager vittnar om 1. klippning från sensorn, 2.programmets förmåga att estimera och räkna fram en bild och färginformation från en eller två kanaler osv.
 
Senast ändrad:
macrobild skrev:
Den lilla sensorn adderar i de fall det går med signalnivå och det är i lägre iso.
Hur många elektroner som kan hållas beror på flertal saker, här ber jaq er läsa på angånde olika ccd typer och även Canon CMOS, filfactor,mm.
I högre iso stängs den lilla sensorn, den ger inget mervärde.

Mikael


först säger du en sak och sen tvärtemot,
det verkar vara du som behöver läsa på,

trevlig läsning,
 
Ursäkta- men sluta nu att tjafsa så förbannat mycket.
Du påstår att jag skrivit något som inte stämmer .
Ge mig nu exemplet så jag kan läsa igenom det.
Mikael
 
macrobild skrev:
Återigen i det test jag har gjort var inte det primära att titta på DR, det var inte ens tanken, utan se om det fanns olikheter i brus från de tre kamerorna.
Nänä, jag fick bara uppfattningen att du med de senaste bilderna drog någon slags slutsats om DR, men det var tydligen fel.

Det vore kanonintressant om du även ville kika lite på hur kameran funkar i knöliga ljussituationer med extremt hög kontrast:)
 
Makten skrev:
Nänä, jag fick bara uppfattningen att du med de senaste bilderna drog någon slags slutsats om DR, men det var tydligen fel.

Det vore kanonintressant om du även ville kika lite på hur kameran funkar i knöliga ljussituationer med extremt hög kontrast:)

Vad du eller jag kan dra för slutsatser med en lika överexponerad bildfil är många, klipper den ena kamerans sensor annorlunda än den andra, kan lika mycket data från de båda återföras med fullgod färginformation.Hur kan ditt valda rawprogram estimera fram en bild med färginnehåll? Vilket då kan ses i qp-kortets färgrutor. Här skiljer det mellan olika raw program.
Ses skillnad i högdagerblänk i de båda bilderna , dvs nivåer över qp-kortets reflextion som är vit, mao har den ena kameran förutsättningar att teckna dessa högdagerblänk bättre med information än den andra kameran.


Vad kan man då praktiskt ta till sig av denna överexponeringstest- jo att Canon och Fuji klarar en relativt stor överexponering utan att klippa så färginformation går förlorad, vilket i sin tur ger bättre förutsättningar till bilder som är uppräknade utifrån högre signalnivå/mindre brus och därmed större dynamiskt omfång.

Mikael
 
Senast ändrad:
Tillägg till ovan
I samtalet med Staffan på Fuji så tog Staffan själv upp fördelarna med Fuji S5 och en viss överexponering kan ske ,och som tillsammans med nya Fuji rawprogramvaran ger mycket bra resultat. Jag hade då redan gjort testen utifrån hur jag vet att Canon 5d reagerar på överexponering och att sedan jobba med bilden i Camera Raw. Här menar Staffan att det finns en skillnad mellan Camera Raw och Fujis programvara.
Nu gjorde jag överexponeringstesten med + 1.5 steg vilket inte Fujis programvara klarar av att återinföra ,men Camera Raw gjorde det i båda fallen utan problem vilket kan ses i Qp-kortet från de båda..


Mikael
 
och för den som inte kom ihåg bilden så ser den ut så här, Fuji till vänster, Canon till höger.
OBS överexponering bör bara ske där det finns ett headroom annars riskeras klippning med sämre DR i toppen, exv min 5d och 50iso klipper direkt med mindre nyanser i vitt, som snö etc.=mindre DR
Vad headroom är kan ni läsa här http://www.qpcard.se/BizPart.aspx?tabId=75&tci=128
 

Bilagor

  • högdager1.jpg
    högdager1.jpg
    31.1 KB · Visningar: 210
Senast ändrad:
Av ren nyfikenhet; vad har du använt för objektiv på Fujin? Jag antar att det i princip bara är den lägre upplösningen hos sensorn som ger den sämre detaljskärpan, men ändå.

Tillägg: Är bilderna tagna vid samma brännvidd och interpolerade, eller är det samma utsnitt (olika brännvidd)?
 
ANNONS
Götaplatsens foto – en riktig fotobutik.