ANNONS
Annons

Fuji S5,D200, 5d en liten jämförelse

Produkter
(logga in för att koppla)
cmyk skrev:
håller med dig,

vad herr risedal håller på med har jag aldrig riktigt förstått,
det bidrar inget till kunskapen om det dynamiska omfånget hos Fujiflm S5 i alla fall,

det verkar mer som ett desperat försöka att hävda att hans kära 5D inte är så dålig som den faktiskt är,
han hävdade ju länge att D2x var världens bästa kamera, med lågt brus etc etc, nu har han snöat in på 5D verkar det,

plåtade själv bröllop i helgen tillsammans med en fotograf som gått över från just 5D till S5, gissa varför,

Därför de har antagligen inte exponerat 5d rätt.
Canon har en helt annan mätning än Fuji och Nikon.
Dvs de har nog i flertal fall pga av felaktig exponering trott att 5d bilder är så överexponerade att de ej går att rädda.
Prova Lightroom eller Camera raw.
Mikael

PMD skrev:
Det låter inte riktigt som rätt metod. Ska man använda en separat exponeringsmätare så ska man väl kalibrera den mot den kamera man ska mäta för? Om den nominella känsligheten på Canon 5D inte stämmer med den handhållna mätaren så får man ju automatiskt felexponerade bilder om man mäter med den handhållna.

Sådan kalibrering var man ju tvungen att göra med film om man ville ha exakta, och upprepat konsistenta, resultat, eftersom filmtillverkarna inte alltid hade exakt samma metod för att ange känslighet på sin film.

Ja-och det kan du ta upp med canon.Varför har de en större känslighet?
Mikael

cmyk skrev:
håller med dig,

vad herr risedal håller på med har jag aldrig riktigt förstått,
det bidrar inget till kunskapen om det dynamiska omfånget hos Fujiflm S5 i alla fall,

det verkar mer som ett desperat försöka att hävda att hans kära 5D inte är så dålig som den faktiskt är,
han hävdade ju länge att D2x var världens bästa kamera, med lågt brus etc etc, nu har han snöat in på 5D verkar det,

Nu har jag tröttnat på den hårda och tråkiga tonen i dina inlägg. Att du inte uppskattar Risedals och hans arbete är nog uppenbart även för en blind höna. Men du behöver inte förpesta forumet för oss andra som råkar uppskatta hans arbete. Tråden eller för den delen hela FS vinner ingenting på denna typ av avighet och aggression. Oavsett dina kunskaper, som kanske är goda, så framstår du som något helt annat med denna sandlådenivå på de inlägg som du skriver.

Om du inte gillar eller uppskattar Risedals redogörelser och tester så kan du väl helt enkelt bara låta bli att läsa dessa trådar eller i alla fall bespara oss andra dina intelligenta inlägg.

De allra flesta av oss har nog inga större svårigheter att läsa Risedals inlägg och inse att han inte är speciellt insnöad på något märke eller modell. Jag anser att Risdal redovisar sina slutsatser på ett objektivt sätt.

Senast ändrad:
PMD skrev:
Det låter inte riktigt som rätt metod.
Det beror ju på hur man ser det. Egentligen är det ju väldigt rätt, eftersom båda kameror då exponeras efter samma ISO, vilket de inte gör om kamerorna får bestämma, då Canon ger högre ISO än vad kameran säger.

Låt säga att båda står på ISO 100 enligt kameran, med samma objektiv ställt till samma bländarvärde och tid. Om Canon då överexponerar så är det antagligen inte ISO 100, utan kanske ISO 150. Backar man då i ACR så att histogrammen sammafaller så har man sänkt till ISO 100. Om det skulle vara någon fördel vet jag inte, men korrekt är det.

Här kan man ju återkomma till det där med förstärkningen innan A/D-omvandling. Canon förstärker tydligen lite onödigt mycket, men så länge man inte klipper högdagrarna med någon förlust så gör det ju inget, åtminstone inte så länge man fotar i RAW.
Min egen erfarenhet av att "backa tillbaka" nivåerna från Nikon D200 och D50 i ACR är inget vidare. Det blir väldigt märkliga toner och färgskiftningar i den info man har "fått tillbaka". Kikar man på kurvorna på Dpreview så ser också Nikons kurvor väldigt annorlunda ut mot Canon. De drar spikrätt linjärt upp mot klippning i toppen, medan Canon rullar av med mjuk S-form. Kanske är det därför jag upplever att det bara blir fult av att backa tillbaka med Nikon, och att Canon faktiskt lämpar sig bättre för detta.

Förresten; Henrik Eklund är bara ett anonymt troll som man inte ska ta på allvar.

Mankan G skrev:
Nu har jag tröttnat på den hårda och tråkiga tonen i dina inlägg. Att du inte uppskattar Risedals och hans arbete är nog uppenbart även för en blind höna. Men du behöver inte förpesta forumet för oss andra som råkar uppskatta hans arbete.

halleluja,
du får gärna tillbe vilka själutnämda "gurus" du vill men än så länge råder åsiktsfrihet i sverige,

macrobild skrev:
Därför de har antagligen inte exponerat 5d rätt.
Canon har en helt annan mätning än Fuji och Nikon.
Dvs de har nog i flertal fall pga av felaktig exponering trott att 5d bilder är så överexponerade att de ej går att rädda.
Prova Lightroom eller Camera raw.
Mikael

det verkar som du utgår från att världen befolkas av inkompetenta fotografer,

min kollega har plåtat bröllop i 15 år så han vet vad han gör, bytet till sina S5 gör att han sparar mycket tid under efterbehandlingen

(jo han har fortfarande kvar en 5d, FF är bra ibland)

Man måste förstå skillnaderna mellan rawfiler, och interna tonkurvor, exponering samt intern uppräknade bilder i kameran och jpg.
I mitt test har jag sett hur rawfilerna kan hanteras från de två kamererorna.Allt från rätt exponering till felaktig +-2steg. Återigen i mitt testmotviv har jag bara jämfört de rawdata som båda kamerorna ger och därefter räknas fram med Camera Raw. Jag har även använt Fujis programvara för att se efter om det finns några fördelar med denna programvara, det enda jag har sett är att Camera Raw estimerar Fuji S5 mycket överexponerade rawfil = mer än +2 steg annorlunda med missfärgning av det vita , å andra sidan klarar inte Fujis egen programvara mer än +1 steg överexponering och återinföring. (vilket också Phil Askey påpekat.

Rawmässigt så ser jag inte att Fujis sensor är vida överlägsen Canon vad det gäller DR om Canons exponering är rätt. Tyvärr så har canon inte samma förfinade ljusmätning av motiv som Nikon och nu Fuji. Dvs Nikon,Fuji tar hänsyn till hela bilden, lägger därmed en helt annan kurva, medan Canon tar mer hänsyn till mellantonerna, hissar dessa och därmed får man en till synes överexponerad bild.

Nu skall jag jobba med 300bildfiler tagna idag.
Mikael

PS världen består inte av inkompententa fotografer, möjligen förstår dom inte att Camera Raw medför en oändlig skillnad mellan en till synes överexponerad bild från 5d och vad man sedan kan göra med den i högdager.

Senast ändrad:
Makten skrev:
Kikar man på kurvorna på Dpreview så ser också Nikons kurvor väldigt annorlunda ut mot Canon. De drar spikrätt linjärt upp mot klippning i toppen, medan Canon rullar av med mjuk S-form. Kanske är det därför jag upplever att det bara blir fult av att backa tillbaka med Nikon, och att Canon faktiskt lämpar sig bättre för detta.

korrekt, men DR är ändå 2 steg sämre än S5,

Makten skrev:

Förresten; Henrik Eklund är bara ett anonymt troll som man inte ska ta på allvar.

..bland tomtar å troll..

Vilken sandlåda!

Har följt den här tråden från början med största intresse. En del vet säkert att jag är "Fujifotograf" sedan länge. Har gjort några inlägg när jag tyckt det funnits något att tillföra.
Självklart har jag en del andra erfarenheter än Mikael av S5:an och delar inte alla resultat i testerna. Jag gör som med alla andra tester, uppskattar att någon orkar göra jobbet, läser och bildar min egen uppfattning.
MEN!
När inläggen mer börjar satsa på att ge "Herr Risedal" en adrenalinkick än ge svar på tekniska frågor går det, enligt min mening, lite över styr. Har man följt Mikaels vandring i forumen så vet man säkert vilka knappar man skall trycka på för att öppna adrenalinkranen, han verkar inte va direkt svårtänd så att säga.
Det är självklart att man skall ifrågasätta och komma med konstruktiv kritik, men handen på hjärtat, hur många av er skulle lägga den energi som Mikael lägger på sina tester?
Vet hut på er och gå ut och gör bilder själva eller kom med en konstruktiv kritik i positiv anda.

cmyk skrev:
halleluja,
du får gärna tillbe vilka själutnämda "gurus" du vill men än så länge råder åsiktsfrihet i sverige,

Självklart har du rätt att utnyttja din åsiktsfrihet. Jag har aldrig sagt något annat. Det jag har tröttnat på är den nivå som kommentarerna håller.

Att du inte håller med Risedal vet vi alltför väl vid det här laget och du har givetvis all rätt att anse så. Jag är inte heller helt överens med Risedal i alla frågor men jag finner det ytterst intressant att ta del av hans arbete och slutsatser likväl som hos andra som lägger ner sin själ i ett arbete jämfört med de som bara är ute efter att provocera eller förstöra. Känns som om du helt enkelt skiter i oss andra som finner ett värde i något som du inte uppskattar. Respektlöshet kallar jag det.

Och Henrik! Du är en anonymt troll på FS. Din sida på FS säger inte mycket om dig, kanske självvalt för att kunna agera såsom du gör.

Senast ändrad:
macrobild skrev:
Ja-och det kan du ta upp med canon.Varför har de en större känslighet?
Varför Canon-kameror har högre känslighet spelar inte så stor roll (även om det kanske vore intressant att få veta varför). Min undrar gällde metodiken. Har jag helt fel om jag hävdar att man bör kalibrera en extern ljusmätare efter känsligheten hos den kamera man ska mäta exponeringen för?

PMD skrev:
Varför Canon-kameror har högre känslighet spelar inte så stor roll (även om det kanske vore intressant att få veta varför). Min undrar gällde metodiken. Har jag helt fel om jag hävdar att man bör kalibrera en extern ljusmätare efter känsligheten hos den kamera man ska mäta exponeringen för?

Detta är en fråga för Anders Uschold, vad är känsligheten hos Canonkameran och raw? Jag bländade ner Canon till bl 8 istället för 5.6 vilket är redovisat.
Mikael

För att förstå hur en Canon mäter har jag tagit dessa tre bilder.
Bilden till vänster har Canon valt tid och bländare, bilden i mitten har jag underexponerat 1steg och bilden till höger är rakt ut från Fuji S5 med sin programautomatik
Jag påpekade redan i tråden om D2x och 1dsmk2 att Canon har en ganska dålig evaluering av motiv, speciellt i lite motljus.
Hade samma bild bara tagits i jpg så skulle Canons omfång ses som kass.Av vissa oförstående sagts ha en dålig dynamik. Bilden i mitten är en mer rätt exponering och resultatet har därmed blivit bättre.Trots underexponering så kan man nu jämföra de två, se exempelvis mellantoner och bilen , husets vägg, skugga mm.

Bilagor

• exponering1.jpg
    exponering1.jpg
    38.5 KB · Visningar: 189
Nu till ett annat exempel. Samma sak här, Canon till vänster har med programautomatik hissat bilden jämfört med Fuji.Bilden har inte sämre DR- den är korkat exponerad av Canons programautomatik.

Bilagor

• exponering-2.jpg
    exponering-2.jpg
    69 KB · Visningar: 191
Senast ändrad:
Eftersom bilden inte är tagen i jpg så kan Canons rawfil justeras , se vita tröjor, mm mm.
Alltså: det är av stor vikt att förstå hur en Canon exponerar- det vore bättre att bröllopsfotografen tog sig en titt på sin 5d istället för att springa och köpa en S5. Canon till vänster, Fuji till höger.
Jag tror att man måste ha både Nikon/Fuji och Canon för att föstå de stora skillnaderna i kamerornas exponeringar.

Bilagor

• exponering-3.jpg
    exponering-3.jpg
    66.1 KB · Visningar: 192
För att understryka hur olika de två kamerorna exponerar så kommet till slut detta exempel med varning för överexponerat område. Programautomatik.
Först Canon (se histogrammet)

Bilagor

• v1.jpg
    v1.jpg
    49.6 KB · Visningar: 190
Senast ändrad:
Fuji med ytterst lite varning,varningen kan ses i skylten som en röd liten strimma. Precis som Nikon tar Fuji mer hänsyn till hela bilden vid sin evaluering / exponering

Bilagor

• v3.jpg
    v3.jpg
    45.7 KB · Visningar: 189
Senast ändrad:
ANNONS
Upp till 6000:- Cashback på Sony-prylar