Mikael: Nu försöker jag komma med så konstruktiva åsikter/kritik som jag kan uppbringa, hoppas inte du tar illa upp för att jag än en gång funderar lite kring detta. Jag stämmer in bland dem som inte gillar de griniga inläggen som inte tillför någonting i denna tråden.
Den sista uppsättningen bilder var mkt intressant och jag tror att du har rätt i att det finns mer DR att hämta ur en 5d än de flesta tror. Jag tycker dock att även om båda kamerorna visar imponerande DR så verkar det som att båda utan problem också kan platsa det dynamiska omfånget i de bilder du tagit utan att sensorn förlorar vare sig skugginfo eller högdragerinfo. Med andra ord vet vi inte om 5D:n eller S5:an har ytterligare DR tillgodo när vi ser dessa resultat (rätta mig om jag har fel).
S5:an är ju konstruerad så att det extra dynamiska omfånget finns på den "ljusa" sidan, och det som lockar mig med den är att den verkar ha mer rum för överexponering, och därmed rum för återhämtning efteråt än övriga kameror på marknaden (dock har jag börjar tvivla lite nu).
Om man kikar på Phil:s test av 5D:n så ser man (
http://www.dpreview.com/reviews/canoneos5d/page23.asp ) som du säger att just camera raw verkar vara den bästa rawkonverteraren för canon, och det verkar gå att återhämta 2 steg högdagerinfo ur bilderna på tegelhuset, men mer än så testas inte vad jag kan se.
Läser man testet av fuji s3 (
http://www.dpreview.com/reviews/fujifilms3pro/page19.asp ) så ser man att även här är camera raw det bästa programmet för att konvertera filerna, här har phil dock kunnat dra ned exponeringsmätaren med 4 steg utan att utsnittet från camera raw visar på förlorad information.
Vad jag tycker skulle vara spännande är:
Exponera kamerorna likvärdigt med en överexponering på 3-4 steg i båda fallen. (d.v.s. samma bländare, slutartid, men med åtanke att canonens iso 100 motsvarar iso 125 med andra kameror).
En sådan överexponering borde i båda fallen resultera i närmast vita bilder - det intressanta vore att se hur mycket som finns kvar där när man börjar dra tillbaka exponeringsmätaren i camera raw så att bilderna blir "normala" igen. Om det visar sig att 5D:n håller upp även här så ska jag allvarligt ta en funderare på att byta system.
Har dock förståelse för om du inte har lust att testa mer! (tack för det jobb du hittils lagt ned)