ANNONS
Annons

Fuji S5,D200, 5d en liten jämförelse

Produkter
(logga in för att koppla)
Makten skrev:
Då är ju i princip alla ISO-angivelser hos alla kameror utom en referenskamera helt fel alltså, eftersom de skiljer sig enormt när det gäller brus och upplösning.

Avikelse från referenskamera-varför inte?
Just nu säger iso 1600 från d2x inte ett smack mer än att jag får en "rätt" exponerad" bild under inställningen 1600iso
Mikael

macrobild skrev:
Avikelse från referenskamera-varför inte?
Just nu säger iso 1600 från d2x inte ett smack mer än att jag får en "rätt" exponerad" bild under inställningen 1600iso
Precis, och det är ju det som ISO handlar om. Att få rätt exponering vid ett visst ljusinsläpp. Annars måste man ju ha en "referensfilm" också på den analoga sidan. Allt annat kan annars betraktas som pressad referensfilm. Det låter väl inte särskilt vettigt? ISO är ju ett mått på vid vilket ljusinsläpp man får korrekt exponering.

Makten skrev:
Då är ju i princip alla ISO-angivelser hos alla kameror utom en referenskamera helt fel alltså, eftersom de skiljer sig enormt när det gäller brus och upplösning.
Nja, helt fel är det inte, men macrobild har helt klart en poäng, dock vet jag inte om det bästa är att försöka vidhålla termen ISO.
Men för att termen ISO ska ha nån betydelse så måste även bilden vara av betydelse, dvs man ska kunna se nåt på bilden, där kommer upplösning in i bilden.

bEPH skrev:
Nja, helt fel är det inte, men macrobild har helt klart en poäng, dock vet jag inte om det bästa är att försöka vidhålla termen ISO.
Men för att termen ISO ska ha nån betydelse så måste även bilden vara av betydelse, dvs man ska kunna se nåt på bilden, där kommer upplösning in i bilden.
Det borde väl vara helt irrelevant? Om det inte syns något på bilden vid en viss ISO-känslighet så är kameran helt enkelt brusig som fasen vid den känsligheten. Det är ju fortfarande samma ISO (samma ljusinsläpp för korrekt exponering), eller hur?

Makten skrev:
Det borde väl vara helt irrelevant? Om det inte syns något på bilden vid en viss ISO-känslighet så är kameran helt enkelt brusig som fasen vid den känsligheten. Det är ju fortfarande samma ISO (samma ljusinsläpp för korrekt exponering), eller hur?
Jag håller helt med.
Men det är därför jag menar att ISO begreppet är irrelevant med, jag tror att de flesta inte bryr sig om en teknisk ISO, det man undrar är hur bilden ser ut?
Det var det jag menade med att man kanske borde införa en ny term.

bEPH skrev:
Jag håller helt med.
Men det är därför jag menar att ISO begreppet är irrelevant med, jag tror att de flesta inte bryr sig om en teknisk ISO, det man undrar är hur bilden ser ut?
Ja, så kan man ju se det. Jag menar mest att ISO bara talar om hur mycket eller lite ljus kameran har att jobba med. Det är därför en intressant siffra just när man ska jämföra brus mellan olika kameror.

Tillägg: Jag vet till exempel ungefär hur högt ISO jag behöver för en viss typ av fotografering, och alltså kan jag kika på testbilder från olika kameror och se hur de beter sig för de ljussituationer jag ämnar använda kameran till. Detta förutsätter förstås att sensorstorlek, bildvinkel, bländaröppning och slutartid är konstant.

AUTO-ISO som jämförelse?

bEPH skrev:
Jag håller helt med.
Om man ser till ett scenario, där man vid ett givet FOV, behöver använda en viss exponeringstid, samt kör med samma bländare, vad ger då AUTO-ISO för val av ISO i de båda fallen?
Får man här samma ISO-val? Kanske ISO-angivelsen skiljer något mellan t.ex. en S5 och en 5D?

macrobild skrev:
Hej
Jag får samma resultat MED 30D OCH S5.
Sensorn i 30d är tom något mindre än S5.
Dvs jag får ut mer detaljer i skuggorna från 30d där signalnivån är som lägst och 1600iso
Mikael [/B]

Om man läser din referens om bruskällor i CCD från QSI, så måste det bero på att med CMOS-teknik, så kan man framför allt bättre kunna reducera CCD Read Noise (On-chip) och CCD Camera Noise (Off-chip).

Om bruset är stokastiskt till sin karaktär, så kan man genom att det är normalfördelat minimera dess inverkan, antingen genom att medelvärdesbilda över en längre tid, eller så göra flera oberoende mätningar som senare sammanvägs.

Analog elektronik för medelvärdesbildning och multipel-inläsning i närhet av fotodioderna, speler mest roll, då antalet inkommande fotoner är lågt, dvs vid användningen av höga ISO-värden. Där har en MOS-sensorer den största fördelen.

CCD-sensorerna skiftar ut all information, innan de når de analoga kretsarna. Om antalet inkommande fotoner är många, har CCD-tekniken bättre fördelar vid låga ISO-tal. Ingen extra elektronik, som höjer den lägsta bruströskeln finns med.

Om jag tolkat dina kamera-tester rätt, så har du visat att vid låga ISO-tal, så uppvisar Fujifilm S5 mindre brus än Canon EOS-5D.
macrobild skrev:
100iso Camera raw och delutsnitt, på 100iso ger S5 renare bildfil än 5d till vänster.

Min slutsats är att i dagsläget, så är CCD-tekniken genom sin enkelhet, bäst vid låga ISO-tal, där man har tid att vänta på de inkommande fotonera, vilket inte är något problem vid höga ljusnivåer. Vid låga ljusnivåer, ökar dock mörkerströmmen och man måste göra en s.k. Dark Frame Subtraction.

CMOS- och NMOS-tekniken, ger nya möjlighter till både analog och digital signalbehandling, såsom, pixel binning, multi-frame readout, averaging, genom att analog elektronik kan integreras med fotodioderna på sensorn, samt att se till att signalen är optimalt konditionerad innan AD-omvandlingen sker.

Pixel binning gör det också möjligt att läsa ut större areor från sensorytan, sammanvägning av multipla AD-omvandlingar, dvs en uppsjö av nya möjligheter tillkommer när man ser till helheten av att processa signalerna som de infallande fotonerna ger upphov till. Snart så kommer vi förmodligen att få se ISO-värden bortom 6400 och 12800 i kamera-menyerna, när fabrikanterna optimerat denna teknik.

Hej
Idag så skall vi se vad det dynamiska omfånget innebär från de två kamerorna Fuji S5 och Canon 5d. Bilderna är uppräknade med Camera Raw. Jag har inte funnit att det kan ses någon skillnad mellan kamera raw och Fujis egen programvara.

Jag börjar med ett kontrastrikt motiv i solljus. I motivet finns det bla ref punkter =stora qp-kortet mm.

Uppmätning av ljuset med Minolta ljus/blixtmätare.
100iso 1/500sek bl 5.6. Även med Fuji S5 fick jag dessa värden.
Först hela bilden så ni kan se motivet

Bilagor

• drhelabilden1.jpg
    drhelabilden1.jpg
    51.2 KB · Visningar: 186
Canonkameran stämmer inte med bl 5.6 och bilden är något överexponerad, jag får varning i högdagerblänken. Resultat se qp-kortet. 5d till vänster. S5 ger en liten blå ton. Utsnittet är från en orörd Rawfil med kamera settings.

Bilagor

• dr1.jpg
    dr1.jpg
    26.9 KB · Visningar: 185
Denna bild är korrigerad, så att varningar för högdager försvinner, dvs jag har backat in högdagervärdet innanför histogrammets ändstapel till höger samt gråbalanserad mot qp-kortets nedre fält.Nu ser bilderna ungefär lika ut.
Canon till vänster, Fuji har fortfarande en blå ton i det vita.

Bilagor

• dr3.jpg
    dr3.jpg
    30.5 KB · Visningar: 185
Senast ändrad:
Vi går därefter till skuggorna, den som har en bra skärmkan se att bilden till vänster visar mer information=Canon

Bilagor

• dr4.jpg
    dr4.jpg
    22 KB · Visningar: 185
Jag kan inte se att Fuji S5 har större dynamiskt omfång än Canon 5d om man exponerar och sköter Canon rawfilen på rätt sätt.Mycket av resultaten från Fuji bygger sannolikt på att de har andra interna kurvor vad det gäller speciellt jpg bilder ut från kameran.Annan topplutning samt ändrad form på s-kurvan i mellantoner/skugga. Samt möjligen annan förstärkning lagd i vissa register.
Vad det gäller raw så är bildfilernas resultat mycket likvärdiga.
Mikael

Senast ändrad:
Om vi går tillbaka till skugga och lyfter bilden likvärdigt från de två med krvverktyget så kan man se att Canon ger något mer information.

Bilagor

• dr4.jpg
    dr4.jpg
    26.6 KB · Visningar: 181
Min slutsats blir utifrån mitt testmotiv, högdagerinformation kan man justera så att de blir likvärdiga, i lågdagern/skugga kan jag få ut mer information från Canon 5d.
Mikael

Jag kommer att återkomma med vad som händer i bildens högdager om jag underexponerar Canon 5d, dvs väljer bl 8 istället för 5.6.
Mikael

Skillnaden är stor, se qp-kortet, här behöver jag inte backa in några toppvärden. Canon 5.6 till vänster, Canon 8 till höger.
Mikael

Bilagor

• 5,6+8.jpg
    5,6+8.jpg
    48.6 KB · Visningar: 179
Innan jag skall måla staket.
30d och 5d , samma motiv, lite ändrat eftersom solen har flyttat sig.
först hela motivet

Bilagor

• 5d.30d.1.jpg
    5d.30d.1.jpg
    35.1 KB · Visningar: 168
ANNONS
Upp till 6000:- Cashback på Sony-prylar