macrobild skrev:
Hej
Jag får samma resultat MED 30D OCH S5.
Sensorn i 30d är tom något mindre än S5.
Dvs jag får ut mer detaljer i skuggorna från 30d där signalnivån är som lägst och 1600iso
Mikael [/B]
Om man läser din referens om bruskällor i CCD från QSI, så måste det bero på att med CMOS-teknik, så kan man framför allt bättre kunna reducera CCD Read Noise (On-chip) och CCD Camera Noise (Off-chip).
Om bruset är stokastiskt till sin karaktär, så kan man genom att det är normalfördelat minimera dess inverkan, antingen genom att medelvärdesbilda över en längre tid, eller så göra flera oberoende mätningar som senare sammanvägs.
Analog elektronik för medelvärdesbildning och multipel-inläsning i närhet av fotodioderna, speler mest roll, då antalet inkommande fotoner är lågt, dvs vid användningen av höga ISO-värden. Där har en MOS-sensorer den största fördelen.
CCD-sensorerna skiftar ut all information, innan de når de analoga kretsarna. Om antalet inkommande fotoner är många, har CCD-tekniken bättre fördelar vid låga ISO-tal. Ingen extra elektronik, som höjer den lägsta bruströskeln finns med.
Om jag tolkat dina kamera-tester rätt, så har du visat att vid låga ISO-tal, så uppvisar Fujifilm S5 mindre brus än Canon EOS-5D.
macrobild skrev:
100iso Camera raw och delutsnitt, på 100iso ger S5 renare bildfil än 5d till vänster.
Min slutsats är att i dagsläget, så är CCD-tekniken genom sin enkelhet, bäst vid låga ISO-tal, där man har tid att vänta på de inkommande fotonera, vilket inte är något problem vid höga ljusnivåer. Vid låga ljusnivåer, ökar dock mörkerströmmen och man måste göra en s.k.
Dark Frame Subtraction.
CMOS- och NMOS-tekniken, ger nya möjlighter till både analog och digital signalbehandling, såsom,
pixel binning, multi-frame readout, averaging, genom att analog elektronik kan integreras med fotodioderna på sensorn, samt att se till att signalen är optimalt konditionerad innan AD-omvandlingen sker.
Pixel binning gör det också möjligt att läsa ut större areor från sensorytan, sammanvägning av multipla AD-omvandlingar, dvs en uppsjö av nya möjligheter tillkommer när man ser till helheten av att processa signalerna som de infallande fotonerna ger upphov till. Snart så kommer vi förmodligen att få se ISO-värden bortom 6400 och 12800 i kamera-menyerna, när fabrikanterna optimerat denna teknik.