johan.morck skrev:
Inget ont menat men man kan ju nästa tror att har har betalt för att göra allt det här, känns på gränsen till en marknadsföringskampanj där han själv ingår. Ja, jeg vet, sorry. Jag hoppas och tror att jag har fel MEN oavsett så gör det en misstänksam. Ofta så ser man hur den jämförs med Canons 5D, precis som på filmen. På dpreviews forum är det ofta trådar om hur SD14 slår 5D på fingrarna.
Hej Johan, Carl här. Såg att mina bilder användes och läste några rader och hittar bl.a. vad du ovan skriver. Kanske det är på sin plats med ett svar?
Jag blev intresserad av Foveon Sensorn när den först presenterades och Phil Askey hade sin första bildtest med en canonlinsförsedd prototyp 2001. För mig fanns det från det ögonblicket inte riktigt något alternativ (jag var annars på väg att köpa en D30). Jag blev besviken när Sigma var de som slutligen använde tekniken men vad hade jag för val? Fick bita i det sura äpplet och köpte min första SD9 2002 på Expert i Malmö.
Sedan dess har jag växt som fotograf enormt, tillsammans med mina SD kameror för fler blev det och fler därför att Sigma och Foveon ville använda mina bilder och då bad jag helt enkelt om att få kameror och objektiv i utbyte. De betalar normalt inte för bilder i annat än utrustning vilket de flesta accepterar. (iallafall jag). Jag har blivit skickad SD14 långt innan den blev färdig, inte för test utan bara för att ta bilder och ge lite rekomendationer på sista förändringar. Det är Enormt kul.
Och nu råkar det vara så att jag är enormt aktiv som person och har testat nästan samtliga då/nu levande systemdigitalkameror, jag vill enormt gärna att folk i min närhet skall se vad jag ser, hur bilden egentligen skall se ut, för jag ser en skillnad som film vs digitalt. Jag är fortfarande lika kär i Foveon och skillnaden på då och nu är att Sigma i och med SD14 har fattat mer vad vi vill ha.
Det är ett stort steg från SD10 till SD14. Förr visade jag bara upp min bilder. Nu visar jag upp kameran också och är ÄN mer stolt över bilderna som blivit mycket bättre i färgtoner och detaljrikedom. Framförallt är det lättare att få bilden nu än då.
Jag har tex Nikon 1.4 omgjord för Sigman och planerar att bygga om lite Canon L (135 f2, 50 1.4 och eventuellt något zoom som 70-200 2.8) Det är oerhört lätt och då får jag nog det bästa från två världar. Det är svårare att bygga om Nikons objektiv så något 85 1.4 blir det inte än på ett tag.
Så, Nej jag är inte Köpt, men Såld.