ANNONS
Annons

Fotosidan har fått ny design

Produkter
(logga in för att koppla)
Alla moderna och användarvänliga applikationer har MENYER ("utrullningsbara"), i en eller flera nivåer. Oavsett om de är installerade i datorn eller om de används via en browser.

Meningen med en meny är att det ska;
- Gå lätt att finna det man söker.
- Gå snabbt ta sig till den del/sida av appen man vill öppna.
- Fungera som en genväg i ordets rätta bemärkelse.

Tidigare hade ni ett menysystem upptill. Varför skrotade ni det??
Att menyer "ramlar ner" om man råkar passera med pekaren kan upplevas som störande men hellre det än inga menyer alls. Och om detta är en issue använde man js-menyer med delay istället för CSS-menyer. Eller att menyn rullas ned först då man klickar.

Som uppbyggnaden är nu så är det ett klart steg bakåt i utvecklingen.

Så, varför har ni skrotat menysytemen?
Vad är tanken bakom detta?

Att skapa ett separat (Mina genvägar) istället för att ha det implementerat i den horisontella menyraden - Start, Bilder, Grupper etc verkar ju mer som en nödlösning som komplicerar och rör till det iställlet för att förenkla. Fotosidan växer ju hela tiden vilket är bra, men det gör också att behovet av ett genomtänkt menysystem snarare ökar än minskar.

Rullgardiner har sina fördelar och nuvarande menyer har sina. Du kan läsa lite motiveringar i vår dokument om den nya designen http://www.fotosidan.se/cldoc/44271.htm.

Det som gjort mig lite "halvgalen" på den nya layouten är hur jag kommer till "mina" grupper. Förr hittade jag dom lätt via rullgardinsmenyerna, men nu måste jag först in på min profilsida för att komma vidare till resp grupp.. ett evigt, klickande och klickande... Vilket är bland det värsta iallafall jag vet när det gäller att navigera på den här sortens sidor.

Jag upplever att jag numera, minskat mina besök i grupperna just pga av detta.

Jag har märkt att sedan de nya utseendet har jag skrivit mycket färre kommentarer.

Jag har nästan helt slutat att ens titta på bilder här, sedan nya designen.
Forumet har jag fortfarande varit lite aktiv på, men frågan är hur länge till. Jag blir bara irriterad varje gång jag är inne på fotosidan, numera.

Hmm, nu står det igen att jag har en bild med i fotosidanmagazine vilket jag inte alls tror på. Om jag inte råkat få med en bild i nästa nummer men de är väl knappast utvalda än?

En hel del extra klickande och scrollande ...

... känns det som det blivit, det har blivit krångligare både att navigera och att t.ex. kommentera och redigera kommentarer på nyheter, och det kan inte varit meningen.

FS har kanske statistik på besökare, antal kommentarer m.m., och det vore intressant att se om man kan se någon skillnad före och efter designändringen.

Hmm, nu står det igen att jag har en bild med i fotosidanmagazine vilket jag inte alls tror på. Om jag inte råkat få med en bild i nästa nummer men de är väl knappast utvalda än?

Enligt bloggen så är de utvalda, men om det sedan stämmer att du har en bild med kanske är en annan femma.

Det som gjort mig lite "halvgalen" på den nya layouten är hur jag kommer till "mina" grupper. Förr hittade jag dom lätt via rullgardinsmenyerna, men nu måste jag först in på min profilsida för att komma vidare till resp grupp.. ett evigt, klickande och klickande... Vilket är bland det värsta iallafall jag vet när det gäller att navigera på den här sortens sidor.

Jag upplever att jag numera, minskat mina besök i grupperna just pga av detta.

Testa att använda Genvägar. Ligger under ditt namn i menyn.

... känns det som det blivit, det har blivit krångligare både att navigera och att t.ex. kommentera och redigera kommentarer på nyheter, och det kan inte varit meningen.

FS har kanske statistik på besökare, antal kommentarer m.m., och det vore intressant att se om man kan se någon skillnad före och efter designändringen.

Ja kommentaren är "ihopfälld" och det beror på att vi listar fler nyheter under artikeln/nyheten, eftersom vi vill locka till merläsning.

Vi har officiell statistik på besökare via www.kiaindex.net. Där kan man se veckostatistik. Antal kommentarer på artiklar har vi ingen lista för, däremot för bilder: http://www.fotosidan.se/statistics/ctime.htm?object=rating&interval=day&last=5&lastinterval=month&q=

Rullgardiner har sina fördelar och nuvarande menyer har sina. Du kan läsa lite motiveringar i vår dokument om den nya designen http://www.fotosidan.se/cldoc/44271.htm.
Jag tror att alla som skriver här i tråden har läst motiveringen. Problemet är kanske att argumenten inte upplevs ha någon större vikt.
Om man skulle våga sig på att bena lite i motiveringens argument då...
Antar att vi är överens om att ett argument ska vara sant och relevant för att bära.

Texten är som följer (jag har delat upp den i numrerade stycken):
FS sa:
Menyn
1. Menyn är inte längre en dropdown-meny utan horisontell. En av flera fördelar med det är att man tydligare ser vad som finns på sajten.

2. Tidigare "gömdes" saker i rullgardinsmenyerna.

3. Vi har samtidigt valt att rensa upp och förtydliga menyalternativen.

4. Horisontella menyer används idag av de flesta större redaktionella sidor som DN, Svenska Dagbladet, New York Times med flera.

1. I första stycket konstaterar man att det nu är en horisontell meny (det är inget argument, bara ett konstateande). Fortsättningen i stycket påstår att det finns fördelar med detta och att tydlighet skulle vara en av dem.
Att motivera förändringen med att det skulle ha blivit tydligare faller på att det inte upplevs som sant. De som skriver här i tråden tycker ju att det tvärt om blivit otydligare. Att medarbetarna på FS upplever det nya uppläget som tydligare kan i och för sig vara sant, men det är i stället irrelevant (ifall man tänker sig medlemmarna som viktigare målgrupp än de FS-anställda).

2. Här presenteras vi för ytterligare ett konstaterande, att saker "gömdes" i rullgardinsmenyer. Även i den nya desigenen göms underrubriker men i en undernivå som man måste klicka sig till för att se. Ingen större skillnad i "gömdhet" med andra ord och det verkar inte som att medlemmarna tycker att det är lättare att hitta i det nya. I vilket fall som helst inte särskilt relevant eftersom gömdhet finns med i både nya och gamla designen och det skulle bli enormt rörigt om man såg alla underrubriker direkt utan att något var gömt. Att gömma delar av innehållet är ett måste, oavsett design.

3. I tredje stycket berättar man att man rensat och förtydligat. Det kan ju vara sant att man haft de intentionerna och det är definitvt relevant att göra saker tydliga (även om sidan upplevdes som tydlig tidigare). Frågan är om intentionerna lyckats och där går åsikterna tydligt isär. FS vidhåller att detta är en motivering att behålla nya designen medan medlemmarna uppenbarligen tycker att man misslyckats med sina intentioner.

4. I sista stycket presenteras vi för ytterligare ett faktum, att andra använder horisontella menyer. Att presentera ett faktum och påstå att det är ett argument eller en motivering är ett retoriskt grepp som man verkar gilla. Faktumet antas spilla över med sin sanningshalt på det man saknar relevanta argument för.
Självfallet är det helt irrelevant vad New York Times använder för layout. Det är ju till och med så att man borde välja en annan design än NYT eftersom man bör anpassa designen efter innehållet och användningsområdet (både innehåll och användande av en nyhetssida jämfört med ett fotoforum skiljer sig väldigt mycket).

Något som i motiveringen lyser lika mycket med sin frånvaro som relevanta argument är att förändringarna skulle vara något efterfrågat av betalande medlemmar. Man kanske kan anta att ingen medlem bett om den nya designen?

Vad finns det för hinder att återgå till det vanliga utseendet?

Senast ändrad:
Vi har inte hunnit ge den vad som behövs. Ett första test tror jag blir att ta bort rubriken Album. Något annat förslag?

Profilsidan är en viktig del av medlemsskapet. Där kan jag välja att att lyfta fram de bilder som jag själv gillar mest. Då behövs en placering av bilderna så de presenteras på ett snyggt och stilrent sätt, enkelt och tydligt. Rena ytor och gott om utrymme.
Med senaste förändringen blev det ihopträngt - bilderna kommer absolut inte till sin rätt. Det är vad som blir resultatet av den nya profilsidan så länge album ska vara med och trängas på höger sida. Profilsidan känns trängre och ytan liten - ingen luft där inte. Det blir som en trång och alldeles för snäv komposition.
Att ta bort rubriken gör ingen avgörande skillnad. Jag önskar att mina valda bilder ska finnas i den övre delen av profilsidan som tidigare, utan att behöva konkurrera med album eller något annat. Sedan kan ni hitta på andra placeringar för album och favoriter - men de får inte vara störande på det sätt som de är nu.
När jag tittar på andra medlemmars bildspel på deras profilsidor, blir inte det heller lika snyggt nu som tidigare när det fanns mer rymd omkring bilderna.
/Nonno

Senast ändrad:
Prestige?

(Och så några tecken som utfyllnad, "Prestige?" var tydligen för kort...)

Det tror jag också det är.

I förtsa inlägget skrivs från FS
"Fotosidan har fått ny design
Vi har idag släppt ny design. Jihaa! :) Vi är grymt nöjda och vi tror du kommer blir det också! "

Och sedan är många definitivt inte grymt nöjda och mångas reaktion motsvarar inte FSs förväntan så prestige kanske det är.

Jag tycker att inlägg #350 är en bra analys.

Prestige?

(Och så några tecken som utfyllnad, "Prestige?" var tydligen för kort...)

Nej, det tror jag inte att det är. Jag har fått bilden av FS-medarbetarna som betydligt mer proffsiga än så och jag tycker inte att de ger intryck av prestigefylldhet i det här fallet heller. Det som är konstigt är att de inte berättar hur de resonerar, de måste ju ha någon anledning som väger tungt.

Kan annonsörerna varit påtryckande? Nja, det verkar långsökt och jag ser inte hur förändringarna skulle tjäna dessas syften.

Är de helt enkelt sugna på att göra om sidan? Mer troligt, men jag har svårt att tro att det kan vara enda anledningen.

Många av förändringarna känns ju så konstigt krystade, jag får verkligen inte ihop detta. *Nyfiken* :)

Webbplatsöversikt / sitemap

Av vilken anledning finns det ingen webbplatsöversikt / sitemap på Fotosidan.se? Det borde finnas på alla webbplatser – på den här i synnerhet.

En sida med samlade rubriker ger överskådlighet och gör det enklare att komma direkt till en sida i underkategorierna. Dessutom får man en uppfattning om vad webbplatsen innehåller till fullo.

Jag rekommenderar varmt en sådan sida. Och att den publiceras snarast möjligt.

Nej, det tror jag inte att det är. Jag har fått bilden av FS-medarbetarna som betydligt mer proffsiga än så och jag tycker inte att de ger intryck av prestigefylldhet i det här fallet heller. Det som är konstigt är att de inte berättar hur de resonerar, de måste ju ha någon anledning som väger tungt.

Kan annonsörerna varit påtryckande? Nja, det verkar långsökt och jag ser inte hur förändringarna skulle tjäna dessas syften.

Är de helt enkelt sugna på att göra om sidan? Mer troligt, men jag har svårt att tro att det kan vara enda anledningen.

Många av förändringarna känns ju så konstigt krystade, jag får verkligen inte ihop detta. *Nyfiken* :)

Bristen på resonemang och alla ickeargument ger mig precis samma känsla som när någon myndighet tagit ett beslut som är fel, men inte kan erkänna att de gjort så, utan hårdnackat håller fast vid att de visst gjort rätt trots att hela väldens expertis säger att de gjort fel. Jag kan inte tolka det på något annat sätt än prestige.
Om FS-crew kunde komma med argument i stället för ickeargument och förklara hur de resonerar så kanske jag skulle få en annan uppfattning, men det räcker inte med att "alla andra har en likadan design" och "vi tycker att det är bättre nu". Uppenbarligen tycker väldigt många att "uppdateringen" är en stor försämring som gör det svårt att få en överblick och svårt att nå det faktiska innehållet på sidan och att läsbarheten blivit avsevärt sämre.

Men det är klart att om man tiger och blundar för problemet så finns det ju inte... Det kan ju åxå vara en anledning...

Ännu en meningslös länk från någon som inte vet vad dom håller på med: http://www.useit.com/alertbox/familiar-design.html
Jag menar, usability är ju inte en vetenskap eller något som bygger på fakta och undersökningar ;)
Ja en sak är säker, man kan då inte beskylla Jakob för att designa om för ofta :)

Vad gäller usability och dropdowns så finns det ju ett antal problem med dem, som också den gode Jakob påpekar. En sådan är ju navigering för funktionshindrade, och navigering med andra enheter än möss. Nu är det ju kanske inte ett jätteproblem på en sajt som FS, vi har få blinda besökare tex men andra funktionshinder förekommer. Det förekommer däremot mer teknikstrul; vi brukar få några mail i månaden med frågor varför menyerna inte funkar, det kan vara att man lyckats fått Javascript avstängt eller andra mysko skäl. Tidigare har det också varit rejäla problem med att få dem att funka rätt på alla webbläsare, men det har stabiliserat sig hyfsat på senare tid.

Men den största anledningen var nog ändå att vi själva iallafall är vana vid den vanliga tvånivånavigeringen från många andra sajter och uppskattar deras enkelhet. Jag bytte också tex från dropdowns till tvåstegs på Utsidan.se några år tidigare utan protester.

Så dropdowns har sina fördelar och enkla tvåstegs har sina fördelar, så mycket kan man väl konstatera. Det är nog snarare själva förändringen vi utsätter er för än menysystemet i sig som upplevs som frustrerande; hade vi bytt till dropdowns från annan navigering hade det också kommit en reaktion är jag rätt säker. Det tar ju tid innan man anpassar sig.

Vår statistik ger inga indikationer på att många skulle slutat titta på bilder, ge kommentarer efter omdesignen - det ser ut som före omdesignen med ~4 000 poolplacerade bilder och ~15 000 kommentarer per vecka.

I min värld är iallafall inget skrivet i sten och jag är inte främmande för att ha bådeoch; nuvarande navigering men också dropdowns som öppnas med lite mer fördröjning än tidigare

Jag håller med om att Bildkritik borde lyftas fram mer; det var en svaghet även i den tidigare designen. Även om det var aningen mer lättillgängligt via menyn så puffades det inte för speciellt från tex förstasidan. Det finns ju en liten länk under Genvägar men det kunde synas mer.

Ledsen att vi inte kunnat vara med i diskussionen så mycket som vi velat, vi är lite underbemannade fn då det inte är någon jobbar på dagtid med Fotosidan pga barnledighet och semester. Så det kan ta oss ett tag att svara.

Underbemannade?

Ledsen att vi inte kunnat vara med i diskussionen så mycket som vi velat, vi är lite underbemannade fn då det inte är någon jobbar på dagtid med Fotosidan pga barnledighet och semester. Så det kan ta oss ett tag att svara.

Vaddå? Menar du att Tobias inte dykt upp hos er? Enligt det här inlägget var han ju sjukt sugen på att lägga en massa timmar på gratis-jobb hos er.

http://www.fotosidan.se/forum/showpost.php?p=1490638&postcount=19

ANNONS
Upp till 6000:- Cashback på Sony-prylar