tozz
Avslutat medlemskap
Jag är ingen förespråkare för dropdowns, det är det jag tycker ni gjort bra med nya designen, problematiken med FS är väl snarare att det är så otroligt många småkategorier och undersidor att det inte går att reda ut vad som är vad. Jag vet fortfarande inte var och hur man laddar upp bilder och var dom dyker upp sen.Ja en sak är säker, man kan då inte beskylla Jakob för att designa om för ofta
Vad gäller usability och dropdowns så finns det ju ett antal problem med dem, som också den gode Jakob påpekar. En sådan är ju navigering för funktionshindrade, och navigering med andra enheter än möss. Nu är det ju kanske inte ett jätteproblem på en sajt som FS, vi har få blinda besökare tex men andra funktionshinder förekommer. Det förekommer däremot mer teknikstrul; vi brukar få några mail i månaden med frågor varför menyerna inte funkar, det kan vara att man lyckats fått Javascript avstängt eller andra mysko skäl. Tidigare har det också varit rejäla problem med att få dem att funka rätt på alla webbläsare, men det har stabiliserat sig hyfsat på senare tid.
Men den största anledningen var nog ändå att vi själva iallafall är vana vid den vanliga tvånivånavigeringen från många andra sajter och uppskattar deras enkelhet. Jag bytte också tex från dropdowns till tvåstegs på Utsidan.se några år tidigare utan protester.
Så dropdowns har sina fördelar och enkla tvåstegs har sina fördelar, så mycket kan man väl konstatera. Det är nog snarare själva förändringen vi utsätter er för än menysystemet i sig som upplevs som frustrerande; hade vi bytt till dropdowns från annan navigering hade det också kommit en reaktion är jag rätt säker. Det tar ju tid innan man anpassar sig.
Vår statistik ger inga indikationer på att många skulle slutat titta på bilder, ge kommentarer efter omdesignen - det ser ut som före omdesignen med ~4 000 poolplacerade bilder och ~15 000 kommentarer per vecka.
I min värld är iallafall inget skrivet i sten och jag är inte främmande för att ha bådeoch; nuvarande navigering men också dropdowns som öppnas med lite mer fördröjning än tidigare
Jag håller med om att Bildkritik borde lyftas fram mer; det var en svaghet även i den tidigare designen. Även om det var aningen mer lättillgängligt via menyn så puffades det inte för speciellt från tex förstasidan. Det finns ju en liten länk under Genvägar men det kunde synas mer.
Ledsen att vi inte kunnat vara med i diskussionen så mycket som vi velat, vi är lite underbemannade fn då det inte är någon jobbar på dagtid med Fotosidan pga barnledighet och semester. Så det kan ta oss ett tag att svara.
Detta är ju något som man inte ändrar hux flux, men iaf för mig så går det inte att använda FS för att visa bilder (jag vet inte ens hur man gör, och då bygger jag hemsidor som yrke och har "surfat" sedan 1996, men jag klurar inte ut FS-systemet), sen är det väl ingen som gråter för det, men ändå
En sak som är viktigt med den typen av menyer som ni har nu är att ni markerar att där är två menyer från början, det är bättre med en tom rad än att det som nu helt plötsligt poppar ner en ny meny vid första klicket.