Annons

Fotosidan har fått ny design

Produkter
(logga in för att koppla)
Jo, nog har du rätt i att det krävs oändligt stora mängder kärlek för att stå ut med profilsidans utformning med den nu aktuella placeringen av album. Så som jag ser det, bryter de sönder harmonin totalt.
Jag undrar så om inte kärleken har värkt fram några nya alternativa lösningar?
/Nonno

Vi har inte hunnit ge den vad som behövs. Ett första test tror jag blir att ta bort rubriken Album. Något annat förslag?
 
En bildbakgrund till

Finns det möjlighet att få en bildbakgrund till?

Nu har vi den vita, den gråa och den svarta bakgrunden.

Jag vill gärna ha en bakgrund som är någonstans mellan den gråa och den svarta.

Mvh/ Kemal
 
Album

Vi har inte hunnit ge den vad som behövs. Ett första test tror jag blir att ta bort rubriken Album. Något annat förslag?

Hoppar in med ett förslag kring detta även om frågan inte var ställd till mig.

Finns det någon möjlighet att göra så att man kan bestämma i vilken ordning ens album ska visas på profilsidan? Precis som "ordna bilder" fast ex "ordna album"? Eller finns det redan kanske bara att jag har missat det?

Mvh,
Maria
 
Finns det någon möjlighet att göra så att man kan bestämma i vilken ordning ens album ska visas på profilsidan? Precis som "ordna bilder" fast ex "ordna album"?
Ja men det är lite yxigt. Du går in på respektive album (under Mina bilder) och redigerar dess information. Där finns ett fält Sorteringsordning där du kan skriva in tex 10, 20, 30 .. på olika album för att ordna dem i nummerföljd.
 
Senast ändrad:
Genvägsmeny

Jag har smugit ut en ny funktion - genvägsmenyn - som visar samma genvägar som tidigare visats på förstasidan. Den har också funktionen för att lägga till nya genvägar, den funktionen som ju så olyckligt försvann iom ombyggnaden. Den finns sökrutan/ditt namn häruppe till höger.

Optimalt skulle genvägsmenyn ha ett antal standardgenvägar i sig tills man väljer att själv börja modifiera den men det har jag inte hunnit med. Men kika gärna och tyck till, inget är skrivet i sten.
 
Jag har smugit ut en ny funktion - genvägsmenyn - som visar samma genvägar som tidigare visats på förstasidan. Den har också funktionen för att lägga till nya genvägar, den funktionen som ju så olyckligt försvann iom ombyggnaden. Den finns sökrutan/ditt namn häruppe till höger.

Optimalt skulle genvägsmenyn ha ett antal standardgenvägar i sig tills man väljer att själv börja modifiera den men det har jag inte hunnit med. Men kika gärna och tyck till, inget är skrivet i sten.

Underbart!! Det här var precis vad jag ville ha! Att den dessutom går att komma åt smidigt oavsett vilken sida du befinner dig på är guld värt!

Starkt jobbat!
 
Ja men det är lite yxigt. Du går in på respektive album (under Mina bilder) och redigerar dess information. Där finns ett fält Sorteringsordning där du kan skriva in tex 10, 20, 30 .. på olika album för att ordna dem i nummerföljd.

Får inte det att funka..... Bilder är inga problem, men albumen funkar inte....
 
Ja men det är lite yxigt. Du går in på respektive album (under Mina bilder) och redigerar dess information. Där finns ett fält Sorteringsordning där du kan skriva in tex 10, 20, 30 .. på olika album för att ordna dem i nummerföljd.

Tusen tack! Fick det att funka :)

Vet du även hur man lägger in en "Kommentar från fotografen" under "Beskrivning från fotografen" vid varje bild? Borde väl finnas direkt under "Beskrivning från fotografen" när man redigerar/lägger in sin bild, men jag har ingen sån ruta? Eller vart gör man det? Mina kommentarer hamnar nere i kommentarlistan, skulle gärna vilja kunna skriva både en beskrivning samt en kommentar om vad jag tex vill ha kritik på - vilket jag ser att många gör - Har bara inte fattat hur man gör detta... Men det vet säkert du! :)
Tacksam för hjälp.

Mvh,
Maria
 
Kommentar från fotografen skriver man väl in när man lägger in bilden i en pool, om jag minns rätt.

Aha, så man kan inte skriva det om man inte lägger in bilden i en pool! Då har jag en önskan att man ska kunna göra det även om bilden inte ligger i en pool :)
Borde kunna gå att läggas till under "Beskrivning från fotografen" när man lägger in sin bild i ett album alt redigerar den, så man kan skriva en "Kommentar från fotografen" även då om man vill?
 
Aha, så man kan inte skriva det om man inte lägger in bilden i en pool! Då har jag en önskan att man ska kunna göra det även om bilden inte ligger i en pool :)
Borde kunna gå att läggas till under "Beskrivning från fotografen" när man lägger in sin bild i ett album alt redigerar den, så man kan skriva en "Kommentar från fotografen" även då om man vill?
Då skriver du det i Beskrivning helt enkelt

Kommentar från fotografen är som sagt tänkt för poolerna, tex vid Bildkritik kan man ange vad i bilden man vill ha synpunkter på om det är något speciellt tex. Andra pooler kan använda det där på annat sätt, tex finns en studiofotopool som vill man anger hur man ljussatt. Den där kommentaren är alltså knuten till just den poolen man lagt in den i.
 
Albumlistan på ens profilsida är cachad typ en kvart (kommer inte ihåg exakt) så det tar en stund innan en ändrad ordning slår igenom där.

Flera timmar??? Eller månader, rättare sagt. Jag har haft mina album med ordningsnummer länge, men aldrig fått det att funka. Så nu i förmiddags gjorde jag ett nytt försök utan förbättring.



Nu har jag nog fått det att funka. Det verkar så i alla fall.
 
Senast ändrad:
Det var värt ett försök men det gick inte så bra

Det här är inte roligt längre. Jag finner mig själv håglöst omkringklickande, aldrig hittar jag riktigt det jag sökte. Den nya designen har fortfarande inte fallit på plats för mig som användare. Svårt att sätta fingret på vad det är men vägarna till olika delar känns inte alls lika intuitiva som tidigare, menyerna som skulle bli tydligare blir mer ett hinder än en hjälp att hitta.

Knapparna, som också skulle vara tydligare i den nya desigen, är ibland svåra att se av någon anledning. Jag har flera gånger tittat och tittat efter var jag ska trycka och efter en stund funnit knappen alldeles framför näsan. Är jag ensam om detta?

Förstår ärligt talat inte hur det kan bli så här, skillnaderna är ju inte jättestora. Jag har ingen utbildning om användarvänlighet men jag märker att sidans design i alla fall inte passar mig. Kanske är det så att jag blir förvirrad av att skillnaderna är för små, att jag omedvetet kollar efter knappar och menyer så som de såg ut tidigare eftersom så mycket annat har oförändrat eller väldigt snarlikt utseende?

Finner ingen självklar väg från förstasidan till kritikpoolerna vilket gör att jag slutat kolla där. Visst vet jag hur jag tar mig dit men jag glider inte in på bildkritikpoolen på samma slentrianmässiga sätt som tidigare. Synd. Någon tidigare i tråden beskrev det bra med att han/hon hade invanda stigar på sidan eller hur det nu var. Trots små skillnader känns nu det mesta ganska snårigt.

Den nya genvägsmenyn verkar som ett steg i rätt riktning men känns lite spretig i kombination med den nya designen där man i övrigt frångått rullgardinsmenyer. Den kommer antagligen bli ovärderlig ifall den nya designen ska vara kvar länge (så att man själv kan skapa en begriplig struktur för sina vanligaste ställen).

Vädjar till FS att ni trots allt slit med den nya desigen ändå återgår till det som fungerade så mycket smidigare.
 
Profilsidan blev inte bra i den nya versionen. Det gamla upplägget var mer smakfullt och överskådligt. Det blir bara rörigt nu med att ha publika album staplade ovanpå varandra på höger sida. De blir störande i förhållande till de bilder som fotografen själv valt att visa.

Nej, det räcker inte med att bara ta bort rubriken album, hela upplägget som det är nu är tyvärr sämre. Återgå till den gamla ordningen tills ni hittar en snyggare lösning än den som är nu.
Chris
 
Alla moderna och användarvänliga applikationer har MENYER ("utrullningsbara"), i en eller flera nivåer. Oavsett om de är installerade i datorn eller om de används via en browser.

Meningen med en meny är att det ska;
- Gå lätt att finna det man söker.
- Gå snabbt ta sig till den del/sida av appen man vill öppna.
- Fungera som en genväg i ordets rätta bemärkelse.

Tidigare hade ni ett menysystem upptill. Varför skrotade ni det??
Att menyer "ramlar ner" om man råkar passera med pekaren kan upplevas som störande men hellre det än inga menyer alls. Och om detta är en issue använde man js-menyer med delay istället för CSS-menyer. Eller att menyn rullas ned först då man klickar.

Som uppbyggnaden är nu så är det ett klart steg bakåt i utvecklingen.

Så, varför har ni skrotat menysytemen?
Vad är tanken bakom detta?

Att skapa ett separat (Mina genvägar) istället för att ha det implementerat i den horisontella menyraden - Start, Bilder, Grupper etc verkar ju mer som en nödlösning som komplicerar och rör till det iställlet för att förenkla. Fotosidan växer ju hela tiden vilket är bra, men det gör också att behovet av ett genomtänkt menysystem snarare ökar än minskar.
 
Senast ändrad:
Rullgardin.

Rullgardinsmenyer är ju bra och snabb navigeringen, så varför slopa den? Det kan ju såklart vara för att exponera så många annonser som möjligt, men det hjälper ju inte mig direkt.
 
ANNONS
Götaplatsens foto – en riktig fotobutik.