Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 349 kr per år

Annons

Fotomässan GBG 2009

Produkter
(logga in för att koppla)
Köandet in var en katastrof, Vi fick stå utomhus i 4minusgrader och 40 minuter, höll vi på att få våra tår till isbitar.
Adobe var något jag saknade, är dom för stora eller .......
Bildutställare som Tim Flach o Pieter ten Hoopen samt några andra var mycket uppskattat o givande.
Som helhet var mässan OK men köandet helt BOTTEN....
 
Olyckligt att Fotomässan kolliderar med ett så stort evenemang som Göteborg Horse Show. Detta ger onekligen parkeringsproblem.
Ett tips: Parkera bakom Liseberg. Därifrån tar det 5 -10 min till fots till Mässan.
Jag tyckte inte att denna mässa var varken bättre eller sämre än Fotomässa i Elmia.
Däremot så var den sämre än Fotomässan som vi hade i Göteborg på 90-talet.
 
Gnäll gnäll gnäll!

Själv kom jag strax innan öppningsdags, behövde inte stå i kö annat än till Brutus Östlings bildvisning kl 13 (fantastisk!) och den enda jag kan klaga på är att Nikon skall höja sina priser IGEN.

Vi får hoppas att de inte kör två mässor parallellt nästa år, lokalerna på andra våning var snäppet för små.
 
Har själv varit på mässan idag, och en katastrof med köer nästan ner till Scandinavium. Insläppet har dom tydligen inte lärt sig så mycket från gårdagen. Tror många vände när de fick se kö'n...
Väl inne på mässan var det två stora som dominerade, Canon o Nikon.
Samt flera som ville sälja, som någon sagt innan en stor fotobutik med det desta som finns tll salu. Och visst är det kul?!
För mycket folk idag, trångt och kö som inte tilltalar mig.
 
Fotomässan på Söndag ?

Jag gjorde jätte misstaget att inte köpa billiga minneskort hos Scandinavian Photo på mässan. Ångrar detta grymt så nu undrar jag om det är någon som ska på mässan i morgon som kunde handla till mig ??

Kontakta mig i såfall asap genom kontaktformuläret här på fotosidan.

/ Anders "tacksam på förhand"
 
Mässan var en fullträff!

Jag tog bilen in till Götet med ett par trevliga fotovänner. Eftersom man har miljöbil så parkerar man gratis i hela innerstan. Ja som sagt parkeringsproblemet blev till ett nöje då det redan fanns en plats på en tvärgata bara ett kvarter från mässan..

När vi kom till Entrèn till mässan vid 09:45 var det bara att plocka fram friplåtarna jag hade i innefickan på jackan och glatt glida in på mässan och vänta i ett par sköna fortöljer vi fann i entrèn tills mässan öppnade.

När mässan väl hade öppnat så gled vi smidigt ner i Nikon`s VIP lounge och fick en genomgång på D3x èn. Tack Nikon för detta!

När vi kände oss mätta på Nikon (vilket man aldrig blir) så fortsatte vi vår resa genom mässhallen. Lugnt och fint gled vi fram mellan montrarna och förkovrade oss bland alla nyheter.

Stannade en liten stund i Fotosidan`s Monter för en kopp kaffe av bästa kvalitè, tack Fotosidan för detta!

Klockan är nu cirka 12:00 och det är ganska så lugnt i mässhallen. Någon säger att kön in är ringlande lång för att komma in till mässan, inget vi märker av....

Vi drar oss snabbt mot Scandinavian`s monter för att göra ett par fynd, och mycket riktig där finner man en hel del kul saker för en billig penning :)

Tittar på bildutställningen som tidningen GP visar, mycket fina bilder. Efter det så får man lite mersmak på bilder och går med raska steg mot den stora bildutstllningen som är i andra ändan av lokalen. Väl där så mots vi av helt underbara bilder av fotografen Tim Flach, oj vad han är duktig!

När vi blivit bländade av alla fina bilder så beslutar vi oss för att ta en sväng till och kolla lite prylar. Men oj vad trångt det har blivit i mässhallen. Nu känns det faktiskt lite svettigt och trångt.... men men vi tar oss ett varv till och gör ett par fynd :)

Kort och gott så tycker jag att detta är en mycket väl genomförd mässa som har givit en hel del. Man längtar redan till nästa år och en ny fantastisk mässa i Göteborg.

Tack alla som var delaktiga i denna mässa och gjorde det genomförbart, ett fint jobb!

Mvh. Mattias Bucht
 
Senast ändrad:
Jag fick i alla fall kärat ner mig i en 40D med batterigrepp och ett EF 10-22. Fy fan vad skön vidvinkel. Ligger inom min prisgräns dessutom.

Något som inte ligger inom budget men som var vääääldigt kul att få prova var en 1Ds Mark3 med ett 800 L på (närmast i bild)!! Vilka grejor!

fotomassa09-2.jpg
 
Helt OK!

Jag åkte dit på lördagen, kom dit ca 10:30 och väl uppe på plan 2 så möts vi av ett väldigt ordnat o lugnt kösystem, visst, det såg mycket ut, men det gick ganska snabbt trots allt kändes det som och det var jäkligt fina bilder på väggarna i "köfållan" som verkligen gjorde det till en av mina bättre köupplevelser så kudos till arrangörerna för att ha lyssnat på kritiken från i fredags!

Väl inne Så håller jag med om att det kändes som en stor fotobutik, själv är jag inbiten nikonist så jag saknade inga andra märken.. :)

Gick direkt till NI och fick min bild "Lillebror" utskriven på deras Velvet fine art, visserligen bara i A3+ istället för A2 som utlovat, men hey, gratis är gott och kvaliteten på utskriften blev jag skitnöjd med rent ut sagt!

Hade sällskap av ett par fotofantaster från Borås in på mässan och medans dem gick på en uppskattad föreläsning om skönhetsretusch så besökte jag Fotosidans monter, kul o se at det var fullt ös på kaffemakinen och försäljningen av sprillans nya magasinet. Kul även att snacka ett par ord med David mellan han tog betalt för magasinet, verkar som det finns en del förändringar att vänta på portfoliodelen under året som kommer, kul!

Tråkigt att vi förlorade matchen mot Norge, och att de stavat mitt namn fel, men det är sånt som händer, och det var hur som helst kul att se min bild utställd, så än en gång, tack alla som röstade fram min bild "Winterwonderland" i kategorin Norden :)

I övrigt så var det en hektisk mässa med mycket folk och jag är redigt tom i skallen, men på det stora hela så tycker jag mässan vart godkänd, och att den kommer igen, då ännu större på nedre planet med betydligt fler och matnyttigare Workshops o seminarier!

mvh Johan


Ps. Alla utställningar förtjänar naturligtvis oxå at nämnas, en hel del fint där med nånting för alla skulle jag vilja påstå! Ds.
 

Bilagor

  • fotosidanmonter09400.jpg
    fotosidanmonter09400.jpg
    63.9 KB · Visningar: 466
Hehe. Jag förstår din ironi men den som lägger 130.000kr på ett 800L skiter nog i hur diskret och portabelt det är!
 
Jo - det gäller att visa hur stor KF man hade råd med. På hyllan tickar den inte poäng i "den stora tävlingen".

Finns begreppet "hyllfotograf" - en som har ALLA grejorna, men aldrig vill/kan/orkar/vågar sig ut med dem ( analogt till bryggseglare )?
 
Besvikelse

Tycker årets Fotomässa var en besvikelse. Ska inte jämföra med hur det var förr då Fotomässan var på Svenska Mässan och hade bra mycket större lokaler, bilder och utställare. Men även om man jämför med Elmia tidigare år så var det mindre bilder. Prylarna som såldes var det ju inte någon vidare rabatt på. (Jag köpte ett avtonat gråfilter till hela 10% rabat).

Det positiva var nog att det kom så mycket folk vilket borde bana för större lokaler och fler utställare o bilder nästa gång.
 
Var också där igår och hälsade på. Hittade FS monter och det blev en prenumeration på tidningen av det.
Kö, hmm 5 min så var jag inne men då var klockan 14.00 med en lång kö som ringlade runt en fotoutställning.

Köplustan slog till :)
En Tripod med huvud, modell stor och en Gorillapod också
 
Jag hade jättekul på mässan! Visst lite köande och sånt men det var det värt. Har varit på Elmia en gång tidigare, kanske vid ett dåligt tillfälle eller nåt, för jag tyckte GBG-mässan var mycket bättre. Jag tror arrangörerna inte alls räknat med den anstormning av folk som det var. Man kan nog kallt räkna med att den kommer tillbaka! Hörde av en kille på Foto Video att besöksmålet hade uppnåtts med råge redan på lördagen... För att förbättra till nästa år skulle de ha mer av allt ;-) mer utställningar, föredrag och prylar.
 
Godkänd mässa trots > 40 minuter i kö!

Synd att Adobe och Apple inte fanns på plats.

Kul att det fanns så många fotoböcker att rota runt i; alltid inspirerande.

Frestande mässpris på ThinkTank Photos satser med "Modular"-bältesväskor."Gamla" jätteryggsäcken Airport Addicted för 1600:- (!?).
Billig LaCie Rugged 500 GB med trippelinterface hos YFO.
Nikon kikare till bra pris hos Scandinavian Photos fyndavdelning.
Bra pris på minneskort på flera ställen.
Jag handlade inget, men visst fanns det fynd att göra!
 
Jag handlade inget, men visst fanns det fynd att göra!
Kan inte säga att jag kollade priset på alla prylar men jag tyckte det var dåligt med rabatt på de flesta sakerna jag såg. Har varit betydligt bättre med fynd på tidigare fotomässor. Lite synd att det verkar vara helt ute med film nu. Hörde av en polare som var där bland de tidigaste på Fredagen att det fanns väldigt lite film som hon köpte upp direkt.
Böcker fanns det dock mycket av men någon sa att rabatten på dessa var inte i närhetan av vad den vanliga bokmässan brukar ha på samma typ av böcker.
 
Inget att ha...

Hade egentligen inga större förväntningar på mässan, men blev ändå besviken. Några riktigt bra utställningar men även många mediokra. Lite högre nivå tycker jag det kunde varit generellt.

Montrarna var i stort under all kritik. Kändes som man var på julmarknad på Liseberg. Det mesta var 20-30% dyrare än i vanlig butik, med några få undantag från gamla filter och lite väskor. Fotoböckerna var långt dyrare än vad du kan köpa över nätet. Objektiv och kameror var olagligt dyrt!!!

Klart kul att få pilla lite på utrustning man aldrig kommer kunna ha råd att köpa... men det var nog också höjdpunkten.

Jag har heller aldrig gått så tomhänt från en mässa. Man brukar ju fylla fickorna med massvis av programvaror, nyckelringar, pennor, godis och småsaker som man kan köpa billigt... en nyckelring från Nikon och ett produktblad hade jag med mig hem.

En eloge till fotosidan dock, som faktiskt hade bra pris på sin tidning. Ett riktigt mässpris!
 
ANNONS
Götaplatsens foto – en riktig fotobutik.