Annons

Fotomässan GBG 2009

Produkter
(logga in för att koppla)
Efter ett antal besök på Elmia genom åren så hade jag nog ganska klart för mig vad som skulle vänta...och det infriades kan man väl säga - sen om det är positivt eller negativt , tja i ärlighetens namn så var det nog lite nergativt...
Det blir lätt så j-a trångt att man knappt kommer år att kika på prylarna på ett vettigt sätt.

Jag ville t.ex. kika på Nikons "nya" micro 60'a, som skulle sitta som gjuten på 300'n...men det var helt enkelt för jobbigt att komma fram och prata med Nikon...så jag la ner det...jag får åka till Mölndal i stället...
Nikon SE - gissa varför det är vanligt med ovala eller runda bord när man skall samla mycket folk? Jag gillar era prylar - gör det lättare för mig att få se dem...

Tyckte det var lite extra kul att få klämma på Tokinas gluggar - de känns bra...riktigt bra...

Det var inget genidrag direkt att ha Wacoms hobbybrädor vid kön till utskrifterna från Epson...Intous serien är för dyr för en hobbynisse.

Det kändes som om mässan var dåligt planerad - som om man inte väntade sig köer här och där vilket det eg. ganska uppenbart skulle bli...
Nu låter jag ganska negativ - men det är jag nog inte egentligen...hur mycket kan man variera en pryl-utställning? ...egentligen...?

Rent allmänt så var alla prylmontrar bra...

Canons monter tyckte jag var lite vassare än Nikons - de hade bättre genomströmning av folk och man kom åt prylarna bättre...synd för mig som Nikonist... ;-)

Saknade hobbynivå-prylarna från Epson (V500/700 t.ex.)..

Bokmontrar/marknaderna var uppskattade...har ingen koll på om priserna var bra eller dåliga - men man fick ju chansen att faktiskt se en bok "live"...

Bildutställningarna var bra.

Bästa grejen blir två saker:
- Jag fattar inte hur Mattias/Moderskeppet orkar vara så trevlig när jag stoppar honom i korridorerna...det måste var 100-tal som vill prata med honom. En eloge till dig för detta Mattias.
- Kaffet hos FS... ;-) Lika gott som förra gången...

Vad jag däremot är MYCKET besviken över är hur man kunde missa så grovt med entrén...
Det är ALLTID varmt och torrt på mässor - så jag klär sig därfter. Då är det INTE trevligt att behöva stå utomhus i 35 minuter i några minusgrader...sen förpassas man till en labyrint som blir smälltrång och varm i stället...
Dessutom - hur kan man bli så överraskad av besökarantalet när Elmia nyligen blev inställt och man istället förlägger mässan till Svea rikes andra stad??

Men jag hoppas ändå att det blir ett årligt evenemang i Gbg, men att de tänker till lite mer till nästa gång och bokar lite mer yta...

Kanske lägga mässan över 4 dgr där proffsen kan få en egen dag...typ Torsd.-Sön. där torsdagen är förbehållen endast yrkesutövande?

Föreläsningar är ju uppenbarligen populärt - men vad sägs om ett par workshops också kanske???

Och varför inte upplåta en mindre sponsrad yta för lokala klubbar? De flesta klubbar har kanske inte råd att hyra in sig på en sådan här grej - men branchen mår bra av att klubbarna finns...så branchen kan väl sponsra det?

Med lite fantasi kan det här utvecklas till något riktigt spännande...

M.v.h.

/ Magnus, som kommer nästa gång också - trots allt...
 
Ord som "skandal" och "katastrof" återkommer i denna tråd. "Det värsta jag varit med om", skriver någon. Veckans I-landsproblem, tänker jag. Flera här klagar över att behöva stå och vänta "i minusgrader". Snälla nån, är ni så förbittrade att ni skyller mässarrangörerna för klimatet också?

Arrangörer och utställare blev tagna på sängen av ett besöktryck de inte hade räknat med. Beklagligt att det ställde till problem och att många besökare blev besvikna. Men positivt i den meningen att det visar på ett stort intresse för foto, och förhoppningsvis lär sig arrangörerna av årets mässa inför kommande upplagor.

Själv var jag där strax efter kl. 11 på fredagen. Mycket folk, lång kö, visst. Men kön rörde sig snabbt och det fanns fantastiska bilder utmed den slingrande banan att titta på. Vaktpersonalen gjorde vad de kunde för att förbättra arrangemanget och var trevliga. Säkert kunde saker och ting ha gjorts bättre, både innan och under mässan. Men jag har varit med om värre saker.

Liksom många andra kommentatorer så saknade jag många utställare. Trist också att alla bokhandlarna i stort sett hade samma utbud, och inte speciellt bra priser jämfört med näthandeln. Behållningen var flera av bildutställningarna. Och förstås - Fotosidans espresso!
 
Var sugen på 16GB-kort till 5DMkII:an. Swefo, som jag tror var ensamma med 16GB, tog 1350kr! Inte mässpriser direkt. Det är inte svårt att välja när man får samma storlekar för under 700kr utanför mässan (San Disk III vs Transcend 133x). Då menar jag över disk, inte beställa från Kina.
 
Det är ALLTID varmt och torrt på mässor - så jag klär sig därfter. Då är det INTE trevligt att behöva stå utomhus i 35 minuter i några minusgrader...sen förpassas man till en labyrint som blir smälltrång och varm i stället...
Dessutom - hur kan man bli så överraskad av besökarantalet när Elmia nyligen blev inställt och man istället förlägger mässan till Svea rikes andra stad??

Helt klart en berättigad fråga. Jag och mitt sällskap var dock på plats strax efter 9.30, ögonblicket innan det small till och kön blev jättelååååång.


Och varför inte upplåta en mindre sponsrad yta för lokala klubbar? De flesta klubbar har kanske inte råd att hyra in sig på en sådan här grej - men branchen mår bra av att klubbarna finns...så branchen kan väl sponsra det?

Flera fotoklubbar var på plats med en utställning. Genom VSF, Västra Sveriges Fotoklubbar, som visade en gemensam utställning. Den var granne med Photo Natura, vill jag minnas.
 
Märkligt, jag såg inte ett skvatt av kön. Kom dit 9.45 på lördagen, betalade och gick rakt in till bilderna.

Vad gäller VSF:s utställning så var det mycket begränsat. Varje klubb fick endast skicka in 3 bilder varav det garanterades att en (1!) skulle hängas upp. Med tanke på att över 40 klubbar är registrerade som medlemmar i VSF tycker inte jag att det är något att hänga i julgranen.

Mina förslag till nästa år:
  • Undvik dubbelmässa (EuroHorse/Fotomässan).
  • Fyra dagar (varav en yrkesdag).
  • Fler utställare, flera stora företag saknades (Adobe, Sony etc).
  • Mer plats för fotoklubbarna.
  • Fler föredrag och workshops. Jag betalar gärna en slant för att lyssna på fantastiska fotografer.
  • Bättre kösystem till gratisföredragen. Dela ut biljetter istället för att låta folk köa genom hela mässan.
 
Vad gäller VSF:s utställning så var det mycket begränsat. Varje klubb fick endast skicka in 3 bilder varav det garanterades att en (1!) skulle hängas upp. Med tanke på att över 40 klubbar är registrerade som medlemmar i VSF tycker inte jag att det är något att hänga i julgranen.

40 klubbar registrerade, ja. Men hur många är aktiva? När beslutet togs på ett möte i oktober, (där jag för övrigt var närvarande) räknade "vi" med att 20 klubbar skulle ställa upp med bilder till beräknade 35 platser.
Och med tanke på hur kort tiden har varit för urval i klubbarna och den tid som VSF-ledningen haft på sig för att ordna inramningen av alla bilder så blev det väldigt bra.
 
Kenneth: Javisst blev det bra, jag klagar inte på ERT genomförande. Däremot tycker jag att Fotomässan kunde upplåtit mer utrymme och väggyta för att fotoklubbarna verkligen skulle kunna visa sin bredd. Att få visa en eller två bilder ger knappast en rättvis bild av verksamheten i en klubb med 30-40-50 medlemmar.

Kanske en gemensam monter där alla klubbar kunde lägga ett informationsblad med kontaktuppgifter?
 
ANNONS
Götaplatsens foto – en riktig fotobutik.