Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 349 kr per år

Annons

Fotokompis i Gävle?

Produkter
(logga in för att koppla)
Träff blev det - Gerda stängt - hade missat det juh =( Närvarande slog mig gul o blå och sa din dumma lilla Skåning...
Blev sedan en läkande tripp till konserthuset där vi satt en stund för vidare färd och avslut på Spegeln. Trevligt café det där som jag varmt kan rekomendera... Lite foton blev det väl. Själv håller jag på att pula med några nu...
 
Konserthuset med allt det blöta utanför, men det var varm o torrt där vi satt.
 

Bilagor

  • fototräff2b.jpg
    fototräff2b.jpg
    48.7 KB · Visningar: 363
Så det var det du höll på med din fuling.... Läckert foto om man skall få lov att kommentera i forumet =)
 
Sista fotot jag tog under träffen visade sig bli det jag tycker blev "fränast"...
 

Bilagor

  • fototräff_050108 035_small.jpg
    fototräff_050108 035_small.jpg
    23.4 KB · Visningar: 360
Typiskt att man inte bor i Gävle, nu när en så fräsch fotograf, som Zippedeen ropade, för några månader sedan!
Det var hon som startade tråden, tydligen blev det en grabbfest med bira, precis som i lumpen, ha-ha.
 
Får väl göra ett nytt försök någon dag då det inte regnar ...
Fast Hobbe lyckades ju ta en bra bild i regnet ändå!
 
Jag var förbi Gerda idag, fortfarande stängt dock lite finare väder än igår. Hittade "vraket" efter en stund också, dom har flyttat in henne längre upp på området, grävt en lite docka åt henne och halvt dragit upp båten på land..

Hade ingen vidvinkel med mig, men jag gissar på att det kan bli någon tuff bild om man står precis nedanför fören och knäpper..

Nu ska jag ta och tanka ur bilderna.
 
En sak jag lärt mig då man är ute på dylika fotoäventyr är att om man frågar arbetarna så är det förvånansvärt ofta dem accepterar att man klättrar och kryper runt på båtarna...
Är man dessutom lite diplomatisk så lägger man en slant i deras rustkassa så dem ser det =) Då "äger" man stället och dem ifrågasätter inte särksilt mycket av det man håller på med...

Vi får hålla tråden levande som föreslogs på träffen och göra något mer bestående av fototräffarna här i Gävle.
Om jag föreslår ett ställe igen så lovar och svär jag att kolla om dem har öppet också.....
Vore kul om några av träffarna kunde ha ett tema som det skulle fotograferas på... Så ser man varandras arbetsförfaranden och lär sig lite på det med samtidigt =) Fotografer, även vi fotograferar samma sak - har olika sätt att närma oss motivet på. En del är rakt på. Andra vill ha ett bestämt ljus. Några vill klättra formligen upp på motivet och ta ett macrofoto och andra närmar sig motivet genom att helt enkelt bara så där busenkelt låta kameran göra ett svep =)
Samma motiv - helt olika tekniker.... Kan vara kul att se...
 
Låter som en skoj idé Hobbe, att fota samma motiv. Är själv för tillfället ganska less på att fota saker, kan förståss bero på vädret/årstiden också så det kanske ger en nytändning att få lite nya bildvinklar och idéer..
 

Bilagor

  • img_2329.jpg
    img_2329.jpg
    39.3 KB · Visningar: 308
Ja ett nytt försök att träffas och fota lite vore ju kul, inte bara att fika tilsammans även om det är kul det också ;-) Kanske skulle det gå att bestämma en dag då det inte regnar också.
 
En tanke är att vi kan ta det på Järnvägsmuseet i Gävle? Eller på något av alla de bruk som ligger runtomkring?
Går det bara buss eller tåg dit så kan jag komma :)

Man kan göra så att man har två alternativa platser. En för bra väder och en för dåligt väder, eller en plats som duger i alla väder...

Kyrktema kunde vara kul kanske? Jag kan säkert få en modell att följa med också om så önskas :)
 
Någon som vet vad dom tycker på Järnvägsmuséet om det kommer en "hög" (dock liten) med fotografer och avbildar deras tåg? Har iofs smugit runt med 10Dn där förut utan att någon sa någonting, fast om man kommer med stativ och blixtar så kanske dom blir sura?? Är det väder går det ju förståss att vara ute på muséets område också. Kan helt klart tänka mig att hitta fler vinklar på senapsvagnen (se mitt galleri).

Kyrkor funkar också. Passerar Staffanskyrkan på väg till jobbet varje dag och brukar fundera på vilken vinkel den blir bäst att avbilda från och vilket väder som skulle passa. Inne i kyrkan kanske det är lite känsligt att blixtra? Eller? Går ju förståss att fråga/muta kyrkvaktmästaren.. :)

Modell skulle vara kalasskoj.
 
Kan säkert be dem snällt att få fotografera hejvilt inne på museét om man frågar. Kyrkor får man kolla så dem verkligen är öppna då man tänker komma, men visst skall det gå att ordna så man får fotografera inne i dem. Det tror jag inte dem säger nej till - så få besökare ändå nu för tiden så några fotografer ökar nog statistiken markant....

Blir det bara ett fast datum så skall jag höra med dem modeller jag känner....
 
Järnvägsmuseet

Har vart där flera gånger (senaste året) och skjutit hejvilt med blixten, sist var brorsan med oxå. Personalen verkar inte bry sig alls, hur mycket man än knäpper. Misstänker att det kommer ganska mycket väldigt hängivna entusiaster dit som är intresserade av dokumentera varenda detalj.
Öppettider Sept-Maj: Tis-Sön 10-16
40kr för en vuxen.
Vet inte om restaurangvagnen är öppen på vintern
men i somras kunde man käka Tacotallrik för 60 spänn som höll en mätt resten av dagen (om man fick i sig hela).
Lycka till!

Denna länk tar er till infosida om museet
http://www.banverket.se/templates/StandardTtH____9134.asp
 

Bilagor

  • tågmuseet_116.jpg
    tågmuseet_116.jpg
    20.6 KB · Visningar: 369
Söndagarna verkar mest interessanta då det är helg och de flesta troligen kan då samt att det lär inte vara skolklasser eller dagisbarn där då :)
 
Otäckt med gapande kalendrar som är tomma.... Förr eller senare så biter dem till och tar en rejäl tugga av ens tid :/

Då bestämmer vi JVG's museet i Gävle på en söndag.... Vilken söndag passar?

Om en modell skakas fram så blir det en TFP:are som mer än gärna vill ha fotona ni tar på henne... Skriver då en release som talar om vad ni får göra med fotona, som fotograf samt som modell... Är det krångligt för någon?

Det bästa nu är att ljuset är på väg tillbaka... HURRA!!!!!!!!!!!!!
 
Jag är på, bokar söndagar för fullt.. :)

Tror du vi kan få modellen att sitta gränsle över ångpannan.. Hehe..

Håller med om ljuset, det är riktigt skönt att det blir kortare nätter. TFP låter strålande, ska fixa ett kontrakt bara. Nu har jag ju en morot så det går nog fort.

Hoppas det blir fler som hänger på..
 
ANNONS
Götaplatsens foto – en riktig fotobutik.