ANNONS
Annons

Hur hitta fotobutiker i Sverige?

Produkter
(logga in för att koppla)
Dom små behöver betydligt högre marginaler på sina prylar och det vill gemene man inte betala. Var i New York för ett par månader sedan och även där finns i princip bara två stora kvar och dom är i princip onlinebutiker med näst intill lagerkänsla i butiken.

Nu har jag iofs inte varit i Nyköping, men jag antar att Nyköping är betydligt mindre än New York.
 
Fujicenter Uppsala (Uppsala Fotokompani) säljer i princip inte längre någon kamerautrustning ...
Inser att det var väldigt länge sedan jag tittade im i den butiken så jag kollade deras webb. Ser ut som deras överlevnadsstrategi har varit att bredda utbudet till datorer, mobiltillbehör och datior/mobil-reparationer.
 
Jag flänger runt lite på semestern och inser att det är helt omöjligt att hitta vilka eventuella fotobutiken som kan tänkas finnas i olika städer. Googlar man exempelvis "fotobutik nyköping" så får man BARA träffar på fotografer. Nu kanske det helt enkelt inte finns nån där, men det verkar gälla hela landet. Google kan tydligen inte skilja på butik och fotograf, så hur i helsike gör man?
Googlesökningarna slutade fungera ungefär samtidigt som chat-bottarna kom, kanske bara ett sammanträffande men isåfall ett ganska konstigt sådant. Det var som om de förstörde hela sökfunktion iomed att Open Ai släppte Chat-GPT 3.5.
Fotobutiker kan inte tjäna några pengar om de inte startat webb-butiker i rätt tid (för 10-15 år sen) som tex Götaplatsens Foto i Gbg - vilka kommer upp som första resultat när jag söker på "Fotobutik Göteborg" på google - Konstigt nog..
 
Det är väl så att de som räknas upp som lokala butiker även säljer på nätet och de vi i första hand ser som nätbutiker också har någon form av fysisk butik allt ifrån "lagerbutik" i ett industriområde till SP på Vasagatan i Stockholm
 
Fotokungen, Kamerastockholm och Gunnar Ohlsson på Södermalm, samt Wibergs Foto (Karlavägen). Fujicenter i Uppsala. Men dessa känner du väl redan till.
Ja, frågan är hur man hittar såna man inte redan känner till. Alltså i mitt fall utanför Stockholm (vilket kanske inte framgick). Exempelvis var jag i närheten av Gävle och tänkte att där måste det väl ändå finnas nåt, men om det gör det så kunde jag inte hitta det. Noll sökträffar.

söker du foton eller kamera ?
"Fotobutik" har jag aldrig hört nån säga om en fotograf eller fotoateljé. Jag söker fotoutrustning. Just nu ett polfilter. :)

Googlesökningarna slutade fungera ungefär samtidigt som chat-bottarna kom, kanske bara ett sammanträffande men isåfall ett ganska konstigt sådant. Det var som om de förstörde hela sökfunktion iomed att Open Ai släppte Chat-GPT 3.5.
Fotobutiker kan inte tjäna några pengar om de inte startat webb-butiker i rätt tid (för 10-15 år sen) som tex Götaplatsens Foto i Gbg - vilka kommer upp som första resultat när jag söker på "Fotobutik Göteborg" på google - Konstigt nog..
Ja, alla sökmotorer verkar ha pajjat totalt och jag tror det beror åtminstone delvis på att de nu är optimerade för att visa reklam istället för relevanta sökresultat. Samma sak med alla sociala plattformar som är helt förstörda och oanvändbara på grund av klåfingriga nötter till ägare som gör allt för att skrämma bort användarna. Suck.

Man hade trott att internet skulle bli bättre och bättre, men det är alltså tvärtom.

Edit: En av mina högre önskningar är att nån till slut kommer på att reklam inte lönar sig, så att vi slipper denna pest.
 
Ja, alla sökmotorer verkar ha pajjat totalt och jag tror det beror åtminstone delvis på att de nu är optimerade för att visa reklam istället för relevanta sökresultat.
Är beredd att hålla med dig. Jag använder DuckDuckGo som sökmotor och testade med en strikt sökning på "fotobutik Söderhamn"
Först kommer några helt irrelevanta resultat i form av tydligt markerade annonser men efter det två länkar till en butik på södermalm i Stockholm och därefter en länk till en fotograf - som dock faktiskt finns i Söderhamn.
På 4:e plats efter annonserna en länk till vad som faktiskt verkar vara en fotobutik Elon Ljud & Bild / Furan Foto AB. Tyvärr dock med som det verkar ett extremt magert utbud.

Det enda resultat jag ser som relevant är det till Elon butiken. Resten är bara "brus" som dyker up för att man ska fylla sidan
 
Googlesökningarna slutade fungera ungefär samtidigt som chat-bottarna kom, kanske bara ett sammanträffande men isåfall ett ganska konstigt sådant. Det var som om de förstörde hela sökfunktion iomed att Open Ai släppte Chat-GPT 3.5.
Fotobutiker kan inte tjäna några pengar om de inte startat webb-butiker i rätt tid (för 10-15 år sen) som tex Götaplatsens Foto i Gbg - vilka kommer upp som första resultat när jag söker på "Fotobutik Göteborg" på google - Konstigt nog..
Det verkar ha varit dåligt med utbud i Gävle redan innan chatgpt 3.5:
https://www.fotosidan.se/forum/threads/klassisk-butik-i-gävle.29057/
 
Edit: En av mina högre önskningar är att nån till slut kommer på att reklam inte lönar sig, så att vi slipper denna pest.
Men nu är det väl så att det förmodligen är endaste sättet dom kan tjäna pengar på. Bara att driva en sökmotor måste kosta massor och så måste den underhållas med alla komponenter som konstant får säkerhetsuppdateringar.

Det är förmodligen få som skulle betala för en reklamfri sökmotor.
Ingenting är gratis och värdet på dig som produkt är inte heller så högt i sökmotorfallet.
 
Men nu är det väl så att det förmodligen är endaste sättet dom kan tjäna pengar på. Bara att driva en sökmotor måste kosta massor och så måste den underhållas med alla komponenter som konstant får säkerhetsuppdateringar.

Det är förmodligen få som skulle betala för en reklamfri sökmotor.
Ingenting är gratis och värdet på dig som produkt är inte heller så högt i sökmotorfallet.
De har säkert rätt i att det är där pengarna finns. Problem blir det när mängden annonser och irrelevanta träffar gör att sökresultatets användbarhet blir för låg.

En gång i tiden (sådär 20 år sedan) var länksamlingar och katalogtjänster relevant, kanske kommer det tillbaka i någon form som inte är helt nerlusat med reklam som hitta.se och eniro
 
Reklam på sidan om sökresultaten är helt OK, tycker jag. Som ni säger, det måste betalas på något sätt. Men det är när sökresultaten blir irrelevanta problem uppstår. De individuella bubblorna är också ett jätteproblem. Tycker det är väldigt krångligt att stänga av så mycket som möjligt. Och man måste hålla koll på det också.
 
Råkade passera Fotoimpex i Berlin för några veckor sedan, de burkar ha det ingen annan har när det gäller analogfoto. Butiken bestod av en disk, troligen främst för att lämna ut beställda produkter.
 
Råkade passera Fotoimpex i Berlin för några veckor sedan, de burkar ha det ingen annan har när det gäller analogfoto. Butiken bestod av en disk, troligen främst för att lämna ut beställda produkter.
Ja - verkar inte vara en stor lokal i city...
Upplägget med en liten fysisk butik för utlämning , det mest gångbara på hyllan och (inte minst) sälja in varumärket tror jag är bra. Det stora lagret med alla prylar kan ligga i ett industriområde långt bort i periferin

 
Men nu är det väl så att det förmodligen är endaste sättet dom kan tjäna pengar på. Bara att driva en sökmotor måste kosta massor och så måste den underhållas med alla komponenter som konstant får säkerhetsuppdateringar.

Det är förmodligen få som skulle betala för en reklamfri sökmotor.
Ingenting är gratis och värdet på dig som produkt är inte heller så högt i sökmotorfallet.
Frågan är hur man tjänade pengar på exakt samma tjänster för tio år sen. För då var det INTE helt sjukt mycket reklam, och uppenbarligen fungerade det och nån tyckte att det lönade sig.

Jag menar inte bara sökmotorer nu, utan allt. Reklam förpestar verkligen hela samhället och framför allt internet. Går ju fan inte att komma undan skiten nånstans snart.
 
Frågan är hur man tjänade pengar på exakt samma tjänster för tio år sen. För då var det INTE helt sjukt mycket reklam, och uppenbarligen fungerade det och nån tyckte att det lönade sig.

Jag menar inte bara sökmotorer nu, utan allt. Reklam förpestar verkligen hela samhället och framför allt internet. Går ju fan inte att komma undan skiten nånstans snart.
Jag upplever snarare att det är formerna som ändrats så att reklamen är mer påträngande. Du kan inte bara ignorera den utan måste interagera med annonsen för att över huvud taget komma åt den information du är där för.
 
Många av dom stora gick back för 10 år sedan och fick pengar av investorer. Google, Facebook, Twitter etc.

Nu anser investorerna att dom investerat tillräckligt och vill att företagen skall tjäna pengar.
 
Många av dom stora gick back för 10 år sedan och fick pengar av investorer. Google, Facebook, Twitter etc.

Nu anser investorerna att dom investerat tillräckligt och vill att företagen skall tjäna pengar.
Frågan är om det över huvud taget finns vetenskapligt fog för att påträngande reklam lönar sig. Företag betalar uppenbarligen för att de tror på sin reklam, men jag är inte övertygad. Personligen väljer jag snarast bort företag vars reklam stör mig.

Edit: Facebook har man ju i princip tagit död på helt, vilket knappast lär "löna sig". När två av tre inlägg i ens flöde består av skit man aldrig bett om så är det liksom ingen vits att vara där längre. Tyvärr finns det heller inget alternativ.
 
Frågan är om det över huvud taget finns vetenskapligt fog för att påträngande reklam lönar sig. Företag betalar uppenbarligen för att de tror på sin reklam, men jag är inte övertygad. Personligen väljer jag snarast bort företag vars reklam stör mig.
En del av oss reagerar så, men jag tvivlar på att vi är en majoritet. Jag kommer aldrig någonsin att köpa tvättmedel av märket Ariel. Varumärket har fastnat i mitt huvud men inte på det sätt som reklammakarna hade tänkt sig, skulle jag tro …
[Facebook] Tyvärr finns det heller inget alternativ.
Jag har valt alternativet att inte befatta mig med Facebook. Det går alldeles utmärkt, men "your mileage may vary", förstås.
 
ANNONS
Götaplatsens foto – en riktig fotobutik.