Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 349 kr per år

Annons

Hur hitta fotobutiker i Sverige?

Produkter
(logga in för att koppla)
Dom som verkligen tittar på reklamen brukar komma ihåg den och irritera sig över den.

Dom som snabbt skrollar förbi brukar indirekt registrera den och sedan tro att dom väljer själva i butiken.

När det gäller Facebook vet jag inte vem som kan tänkas betala för alla konstiga inlägg som visas där numera så att man inte längre ser vad ens kompisar postar.
 
Reklam fungerar, det är naivt att tro något annat. Sedan finns det naturligtvis olika bra reklam. Hur ska man t ex hitta fotobutiker om de inte syns någonstans?
 
Ja - verkar inte vara en stor lokal i city...
Upplägget med en liten fysisk butik för utlämning , det mest gångbara på hyllan och (inte minst) sälja in varumärket tror jag är bra. Det stora lagret med alla prylar kan ligga i ett industriområde långt bort i periferin

Det var drivet ännu längre lokalen var tom så när som på utlämningsdisken och en hylla på inre väggen, mer ett galleri. Däremot är det en bra fisama ha handlat mycket på nötet därifrån, hade dock hoppats kunan hitta nån udda film i en realåda.
 
Det går att slippa ganska mycket reklam med en reklamblockerare i sin webbläddrare.
Inte på fejjan och liknande, tyvärr.

En del av oss reagerar så, men jag tvivlar på att vi är en majoritet. Jag kommer aldrig någonsin att köpa tvättmedel av märket Ariel. Varumärket har fastnat i mitt huvud men inte på det sätt som reklammakarna hade tänkt sig, skulle jag tro …
Jo, folk är ju uppenbarligen puckade har jag märkt.

Jag har valt alternativet att inte befatta mig med Facebook. Det går alldeles utmärkt, men "your mileage may vary", förstås.
Visst, men det _var_ en utmärkt plattform för social interaktion. Har man väl vant sig vid det är det ganska frustrerande att idioter har tagit över och totalförstört alla såna plattformar. Lite som om det plötsligt skulle införas en vägg av oväsen utomhus så man inte längre kunde prata med varandra.
 
Reklam fungerar, det är naivt att tro något annat. Sedan finns det naturligtvis olika bra reklam. Hur ska man t ex hitta fotobutiker om de inte syns någonstans?
Bra poäng, men uppenbarligen finns ingen sån reklam heller. Bara massa irrelevant dravel som inte rör mig för fem öre. Så det här med "riktad" reklam och allehanda algoritmer funkar verkligen inte. Ofta tvingas man se reklam för nåt man just redan köpt, eftersom man sökte innan köpet.
 
Dom som verkligen tittar på reklamen brukar komma ihåg den och irritera sig över den.
Jag kommer inte längre ihåg vad det var som irriterade mig rejält mycket med Arielreklamen (det var tevereklam, f.ö) men varumärket är fortfarande paria hos mig.

[Edit: stafvel]
 
Senast ändrad:
Jag irriterade mig mest på VIA reklamen där dom hade något 020-telefonnummer man kunde ringa och få tvätt-tips. Dit vidarbefodrade en lätt överförfriskad kompis alla mina telefonsamtal en kväll på krogen. Det blev 2-3 lugna dagar tills jag träffade en kollega som försökt nå mig.
Turligt nog tyckte alla som försökt nå mig att det var mellan ganska och väldigt roligt prank.
Roligast var att min kompis hade kommit på det dagen efter och dessutom fått så dåligt samvete att han ringt mig, vilket givetvis medförde att han också fick prata med VIA.
 
Jag tor de som gör reklam och de som betalar för den har en skev uppfattning om hur den egentligen funkar. Själv är jag den fokuserade typen, sorterar bort sånt som inte är viktigt, reklamen går rakt igenom. Samma om jag kör bil, Jag ser sånt som är viktigt, trafiksituationen, viktiga skyltar, men registrerar kanske inte jättekylten på åkern om en loppis eller en gubbe i konstiga kläder. Har jag nån med mig som jag pratar med blir det ännu mindre fokus för skyltar och kan då har det hänt att jag missat en avfart, men det riktigt viktiga har jag koll på.

Jag brukar svara på enkäter. Man tjänar lite fickpengar. Det värsta sorten handlar om reklam. Man kan få frågor som "Vilka märken för produkt X har du sett reklam för de senaste 3 månaderna"? Alltså, tror de att man är lika intresserad av deras reklam som de själva? Betvivlar att någon kan svara hyfsat säkert på en sån fråga.

Jag kan minnas viss reklam om den är rolig, som t.ex. ICA reklamen. Men inte minns jag vilka varor de visade upp.

Den allra mest korkade spion-nätreklamen är följande. Men leter efter, säg, ett par sneakers. Men hittar några man gillar, hittar billigaste sajten och köper dem. Klart. Sen får man se reklam för just de pjucken man redan köpt i minst en vecka efter det! Duh.
 
Du är förmodligen en sådan som reklam fungerar bäst på.
Du registrerar inte reklamen aktivt utan den registreras sublimt. Sedan när du står i butiken tror du att väljer själv vad du köper.
 
Ha ha! Ja, kanske. Men näe. Jag köper väldigt lite förutom mat. Inga småköp. Och de större grejer jag köper är planerade. Är ingen shoppare.
 
To the camera and photo equipment industry, the rise of smartphone photography has had devastating effects. According to CIPA, a Japan-based industry group with members such as OM Digital Solutions (formerly Olympus), Canon and Nikon, worldwide camera shipments dropped by 93 percent between 2010 and 2022, wiping out decades of growth

Jag tror inte du gör något fel när du letar efter butiker på nätet i den stad du besöker. Jag tror att på samma sätt som 93% marknaden har försvunnit på dessa år har 90% av alla fotobutiker fått lägga ned. Stockholmarna kanske inte märker av det men resta av oss i mindre städer....

Min åsikt.
 

Bilagor

  • 15524.jpeg
    15524.jpeg
    424.3 KB · Visningar: 7
Senast ändrad:
To the camera and photo equipment industry, the rise of smartphone photography has had devastating effects. According to CIPA, a Japan-based industry group with members such as OM Digital Solutions (formerly Olympus), Canon and Nikon, worldwide camera shipments dropped by 93 percent between 2010 and 2022, wiping out decades of growth

Jag tror inte du gör något fel när du letar efter butiker på nätet i den stad du besöker. Jag tror att på samma sätt som 93% marknaden har försvunnit på dessa år har 90% av alla fotobutiker fått lägga ned. Stockholmarna kanske inte märker av det men resta av oss i mindre städer....

Min åsikt.
Nja, jag vill nog påstå att fotobutikerna började bomma igen innan dess. En stor del av särskilt de digitala kompaktkamerorna såldes i elektronikbutiker av olika sorter, vilka dessutom i sig har blivit färre pga näthandel. Betänk att digitalkamerorna ledde till att återkommande intäkter försvann då folk inte behövde köpa film och framkallning, och inte heller kopior och om det gjordes var det ofta via nätet. Själva marginalen på förhållandevis billiga kompaktkameror och de enklaste systemkamerorna som stod för en stor del av volymen var knappast överdrivet hög, utan det byggde på att sälja stora mängder, men utan att få några återkommande intäkter sedan. En annan aspekt på själva volymen är att digitalkamerorna initialt utvecklades i rasande fart, vilket gjorde att det var attraktivt att byta ofta, plus att folk bytte ut sin 135 eller APS-kamera. Det ledde till tjurrusningen man ser i grafen. När takten avtog framstod det knappast som lika "nödvändigt" att ständigt byta, även om man fortfarande ville ha en "riktig" kamera.

Notera också att även om försäljningen av systemkameror har minskat, sannolikt framförallt enklare modeller, så består majoriteten av fallet sedan toppen av kompaktkameror (grafen visar antal kameror, inte värde).
 
När jag köpte systemkamera i slutet av 1970-talet blev det Yashica / Contax vilket till största delen (som jag minns det) berodde på att den lokala fotobutiken där vi bodde hade satsat på det märket.

Jag tror det är ytterst få som idag skulle handla på det sättet.
 
Det är väldigt få som håller på med det dom förmodligen tjänade bäst på förr, dvs film och framkallning. Sedan håller sig väl förmodligen dom flest till mobilen för sina semesterbilder. Dvs vi är en nischbranch numera.
 
Viss fanns det en sorts "automat" i butik där du stoppade in ett minneskort och beställde kopior? Var det då något som skickades hem eller fick kunden dom i handen t.ex inom en timme?
 
ANNONS
Götaplatsens foto – en riktig fotobutik.