Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 349 kr per år

Annons

Från 2013 Imac 27" 5K till Mac mini M4 med skärm?

Produkter
(logga in för att koppla)
Vilken Mac mini tillsammans med en sådan

Dell UltraSharp U2723QE 27" 4K UHD IPS​

eller:

BenQ PD2725U 27” 4K​

Skulle vara en bra setup för bildredigering och video som funkar för det mesta?:)

Av de skärmarna är BenQ att föredra då den klarar variabel bilduppdatering från 24-76 Hz för din redigering av video.

I övrigt är ingen av dem är speciellt bra på Adobe RGB för print och ingen är äkta 10-bitarsskärmar.

Men BenQ lovordas av otroligt många och ofta.

En annan sak att kolla på är garantin. Ibland erbjuder tillverkaren 5 år. Det kan vara värt en del.

För M4 macen.
Så mycket ram som du har råd med om du ska köra effekter i 4k etc i videoredigeringen. Kör du Resolve så tar Fusion allt den kan.

Annars är det antal kärnor som sätter prestandan. Men med för lite minne spelar inte kärnorna så stor roll för de begränsas av minnet.

Av de skärmarna är BenQ att föredra då den klarar variabel bilduppdatering från 24-76 Hz för din redigering av video.

I övrigt är ingen av dem är speciellt bra på Adobe RGB för print och ingen är äkta 10-bitarsskärmar.

Men BenQ lovordas av otroligt många och ofta.

En annan sak att kolla på är garantin. Ibland erbjuder tillverkaren 5 år. Det kan vara värt en del.

För M4 macen.
Så mycket ram som du har råd med om du ska köra effekter i 4k etc i videoredigeringen. Kör du Resolve så tar Fusion allt den kan.

Annars är det antal kärnor som sätter prestandan. Men med för lite minne spelar inte kärnorna så stor roll för de begränsas av minnet.
Tack så mycket för input.
Hur är denna i förhållande till båda? Gissar ju att Benq skärmen fortfarande är bättre, men kanske Asus hamnar mellan de båda andra då?
ASUS ProArt PA279CRV

Bra där angående Ram, så en mac mini m4 bas men med 24gb skulle kanske "räcka" för det mesta då?

Tack så mycket för input.
Hur är denna i förhållande till båda? Gissar ju att Benq skärmen fortfarande är bättre, men kanske Asus hamnar mellan de båda andra då?
ASUS ProArt PA279CRV

Bra där angående Ram, så en mac mini m4 bas men med 24gb skulle kanske "räcka" för det mesta då?
Jag har precis köpt en Mini M4 Pro med en ASUS ProArt PA279CRV och är kanonnöjd med den kombon. Snabb dator för både video och bild och skärmen funkar. Med det sagt så vill jag hålla med om tidigare inlägg i tråden och rekomendera en 5K skärm då det har med hur Mac jobbar med upplösning och skalning av bild. Men om jag inte har förstått det fel så kommer det en ASUS ProArt i 5K när som om den inte redan har kommit och den skulle nog vara riktigt intressant.

För att återkoppla blev det nu till sist en Mac mini M4 med 24gb och 512 lagring. Och till det en sådan

BenQ PD2725U / 27" / IPS​

Som skärm, och ett mac magic keyboard.
Så antar att det ända jag saknar är mus nu 😅 Och kanske en hubb eller liknande för mina 3 externa hårdiskar.
Ska bli kul när allt är på plats och se om det blir någon skillnad, borde ju hänt något på 10 år ändå! 😁

Gjorde ett mistag här under kvällen som var lite drygt lite typiskt mig. Beställde ett Statechi Hub med medföljande NVMe minne till mac mini...visade sig vara för mac mini 1 och studio 🤦‍♂️😅
Så får använda den fast den är lite större och hoppas det ändå funkar som det ska med det andra....och vänta på den för M4 mac mini när den kommer i vår ;)

Om du bara behöver de USB/USB-C4/Thunderbolt4 hubb så kan jag rekommendera OWC:s Thunderbolt 4 Hub.

Den strömförsörjer också varje port med 15w. En av få.
Kan dessutom driva Blackmagics externa TB3 3G Mini Recorder och Monitor om du skulle behöva dem för videoredigeringen.

ANNONS
Spara upp till 12000 kr på Nikon-prylar