Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 349 kr per år

Annons

Stjärnföljare, Enklare astrofoto, timelaps. Råd önskas.

Produkter
(logga in för att koppla)
Tack!
Mitt objektiv är RF 100-500mm med största bländare 7,1 vid 500mm.
Skärpan är mycket bra, även om objektivet inte är anpassat för stjärnor.
Förstoringen vid fokuseringen är 15x men det är framförallt bruset som gör det svårt att fokusera exakt manuellt. Ibland går det bättre med AF.

Jag skulle helst vilja exponera varje sub 30 sekunder eller mer, med god följning. Subbarna kan se OK ut i kameran uti i natten, men först vid datorn ser man hur det egentligen står till. Längre exponeringstider gör att fler fotoner fångas av sensorn, men det kan bli på bekostnad av mer brus.
Tycker du ska prova med ditt 300/2,8 du får ju in mycket mera ljus med 2,8 än 7 du kan troligen öka tiden något samt minska ISO

Det här blir en bra referenstråd för den som vill börja med astrofoto känner jag.
Man blir lite sugen när kvällarna är stjärnklara. Men riggen står på Gotland och jag i ett mulet Dalarna så det får vänta ett tag. 😐

ANNONS
Köp TZ99 hos Götaplatsens Foto