Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 349 kr per år

Annons

Stjärnföljare, Enklare astrofoto, timelaps. Råd önskas.

Produkter
(logga in för att koppla)
Dator?
Det finns en nackdel med ASIAir även om de är bra.
För man blir tydligen kedjad vid ZWO-prylar till sin rigg.
Här finns ett alternativ som är öppet för alla möjliga fabrikat.
Man behöver ladda ned program som kan hantera det hela t.ex Nina och det kanske kan vara en bromskloss för nybörjaren.

Med ASIAir så är allting laddat och klart, men allt utom teleskopet och monteringen i riggen måste vara ZWO verkar det som.

Dator?
Det finns en nackdel med ASIAir även om de är bra.
För man blir tydligen kedjad vid ZWO-prylar till sin rigg.
Här finns ett alternativ som är öppet för alla möjliga fabrikat.
Man behöver ladda ned program som kan hantera det hela t.ex Nina och det kanske kan vara en bromskloss för nybörjaren.

Med ASIAir så är allting laddat och klart, men allt utom teleskopet och monteringen i riggen måste vara ZWO verkar det som.
Jag funderade på Nina, men insåg snabbt att skulle jag överleva detta med astrofoto så gällde det att välja sina strider. Visst finns det alternativ till ASIAIR men hittar man en genväg så tar man den. Den fungerar med de flesta Canon, Nikon, Sony, men kolla att din kamera är kompatibel. Men till astrokamera så är det ZWO, men jag tror inte det är något dåligt alternativ heller. Iaf för mig så har allt bara tickat på, hade problem med räckvidden på Wifi så jag gick över till kabel, men annars så bara går det

Jag funderade på Nina, men insåg snabbt att skulle jag överleva detta med astrofoto så gällde det att välja sina strider. Visst finns det alternativ till ASIAIR men hittar man en genväg så tar man den. Den fungerar med de flesta Canon, Nikon, Sony, men kolla att din kamera är kompatibel. Men till astrokamera så är det ZWO, men jag tror inte det är något dåligt alternativ heller. Iaf för mig så har allt bara tickat på, hade problem med räckvidden på Wifi så jag gick över till kabel, men annars så bara går det
Så är det för många.
Men det är bra för nybörjaren att känna till Nina som kommunicerar via interface ASCOM som i sin tur alla astroprylar av olika fabrikat pratar med.
Dock är det PC och Windows som gäller för ASCOM. Helst då en mini-PC vid riggen.
(Datorn kan vara en lap t.ex men wifi inifrån den goa stugvärmen vet jag inte om det går att fixa till med en lap)
:cool:

Så är det för många.
Men det är bra för nybörjaren att känna till Nina som kommunicerar via interface ASCOM som i sin tur alla astroprylar av olika fabrikat pratar med.
Dock är det PC och Windows som gäller för ASCOM. Helst då en mini-PC vid riggen.
(Datorn kan vara en lap t.ex men wifi inifrån den goa stugvärmen vet jag inte om det går att fixa till med en lap)
:cool:
Jo det finns en hel del med Remote Desktop och Astro photography om man googlar runt. Men iaf för mig så ska man lära sig ytterligare något. En surfplatta känns smidigare när man står vid riggen för att göra PA och ställa fokus samt när man sedan ligger på kvällen i soffan och ser bilderna droppa in. Men visst finns det fördelar med att inte binda sig till ZWO

ANNONS