Jag är intresserad av att skaffa en quadrokopter/hexakopter/octokopter att fota med, men jag har inte lyckats hitta tillräckligt med information.
Hur flyger man den? Hur riktar man kameran? Hur zoomar man? Hur tar man bilder? Hur fungerar trådlös överföring av LiveView? Vad har den för räckvidd? Vad kan den bära för kamera? Går det att flyga den och ta bilder samtidigt eller behöver man vara två?
Det är sjukt kul! Jag har en Phantom 2 Vision+ som är väldigt lättstyrd då den har GPS (vilket jag tror att de flesta dyra quadcoptrar har). På så vis kan den sväva på samma plats utan att vinden tar den. Man flyger med en radiokontroll - vänstra spaken upp och ner för att höja och sänka hur högt man flyger, höger och vänster för att rotera runt den egna axeln. Höger spak upp och ner för att flyga framåt respektive bakåt, och höger/vänster för att glida åt sidorna.
Ju mer jag flyger detso mer lär jag mig att flyga stabild och inte göra hastiga svängar när jag filmar. För foto är det bara att placera den i en vinkel man tycker är bra och ta en bild.
På kontrollen fäster man även sin mobil/smartphone och med hjälp av en app har man direktsikt genom kameran så man ser vad quadcoptern ser. Det är även i appen man tar bilder, startar och stoppar videoinspelning samt flyttar kamerans vinkel upp och ner. Vision+ kan luta kameran 90 grader, från rakt fram till rakt ner. Riktigt coola vinklar!
Kameran i sig är bildmässigt av GoPro-kvalitet. Självklart inte som en systemkamera, men som en bra mobilkamera. Den har även en så kallad gimball vilken håller kameran stabil även om själva quadcoptern skakar som attan.
Ur rent fotoperspektiv har Vision+ lite väl mycket vidvinkel. Ser ofta bra ut men ibland är det inte vad man önskar. Det går inte att zooma men det behövs i regel inte - du flyger bara inte för högt.
På Vision+ går det inte att byta kamera. Det går dock att köpa en vanlig Phantom 2 med gimball men utan kamera om man vill fästa sin egna GoPro eller liknande.
Det är lätt att styra och fota samtidigt så det går bra att köra ensam. Räckvidden är i praktiken 100-150 meter i min erfarenhet. Tappar man signalen flyger quadcoptern automatiskt tillbaka till där den startade!
Det finns billigare Phantom-modeller med egen kamera, men de saknar gimball/stabilisator vilket gör dem ganska värdelösa att filma med. Jag har ingen erfarenhet av andra märken än DJI (som gör Phantom), men från vad jag läst är Phantom de bästa quadcoptrarna om man inte ill sträcka sig till den riktigt proffisga klassen (då talar vi 15 000 kr. och uppåt).
Jag hoppas det gav svar på frågorna