Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 349 kr per år

Annons

Fotoförbud vid fabrik

Produkter
(logga in för att koppla)
Det kan ju vara så att det råder fotoförbud inne på området och inte utifrån. Väldigt många industrier, tex. Volvo använder sig utav detta. När man skall in på området får man ofta skriva under sekretessavtal och får information om att det råder fotoförbud. Detta påminner man ofta besökarna genom att sätta upp skyltar båda innanför och utanför stängslet.

Vet även att under vissa perioder har det varit förbjudet och ta in kameror samt kameramobiler vid nya lanseringar.
 
Sven-Erik Nordenhed skrev:
Klart som korvspad att fabriken var ett skyddsobjekt om det fanns skyltar som hänvisade till lag om fotoförbud.
Det är väl bara att acceptera och rikta kameran åt nåt annat håll!
Nu har jag fått svar från länsstyrelsen. Fabriken är inte något skyddsobjekt. Lagen man hänvisar till är gammal och skylten borde ha tagits ner för 20 år sedan.
 
The Tor skrev:
Nu har jag fått svar från länsstyrelsen. Fabriken är inte något skyddsobjekt. Lagen man hänvisar till är gammal och skylten borde ha tagits ner för 20 år sedan.

Bra jobbat Tor! Om det inte vore för dig så hade fotoförbudet kanske "gällt" 20 år till.

Nu fattas det bara en fototräff där och man skulle kunna ha samling under skylten :).
Väl där så fotograferar man hej vilt och se vilka reaktioner det blir.


Michael -gillar att provocera-
 
Michael f8 skrev:
Bra jobbat Tor! Om det inte vore för dig så hade fotoförbudet kanske "gällt" 20 år till.

Hej!

Jag tycker också att Tor gjort helt rätt. Han fick en tillsägelse som han upplevde som märklig, kollade upp om det stämde och konstaterade att tillsägelsen baserats på okunskap.

Men, jag vill också tillägga några andra saker.

Jag är till 99% säker på att jag vet vilken fabrik det är Tor talar om, jag har själv arbetat där som driftoperatör en gång i tiden :)

Vad jag kan se i lagen så kan en plastfabrik aldrig klassas om ett skyddsobjekt (enligt §4)

Där tror jag du har fel, den fabriken har så vitt jag vet förr faktiskt varit ett skyddsobjekt. Plasten som tillverkas där ansågs vara mycket viktig av beredskapsskäl. Tillräckligt mycket för att en hel del av de som arbetade där också var krigsplacerade där.

Men så som samhället, världen och lagstiftningen ser ut i dag så är det hela inaktuellt och fotoförbudet är överspelat.

Nu fattas det bara en fototräff där och man skulle kunna ha samling under skylten :).
Väl där så fotograferar man hej vilt och se vilka reaktioner det blir.
Michael -gillar att provocera-

Jag kan förstå din tanke, det är kul att retas :)

Men jag hoppas samtidigt att ingen gör så som du föreslår. Saken är att sådant lätt förstör för många andra.

För att ta plastfabriken som exempel, jag har själv jobbat där i mitten och slutet av åttiotalet. Redan tidigt när jag jobbade där frågade jag om tillstånd om att få fotografera på jobbet, jag fick efter lite pappersexercis ett tidsbegränsat tillstånd. Några år senare gjorde jag om detta. Sedan (tror det var runt 1990) tänkte jag fota en tredje gång men fick nej. Orsaken var till stor del att företaget då var allmänt irriterade på en fotograf som envisats med att smyga runt i buskarna och fotografera anläggningen och anställda där. Han hävdade att det var del av ett konstprojekt men genom sin häpnadsväckande osmidighet lyckades han reta upp företaget till den grad att de inte ville veta av fotografer.

Jag har sedan sett liknande saker i så många andra sammanhang. Jag har själv ofta fått fotografera i alla möjliga sammanhang genom att helt enkelt fråga och följt de anvisningar jag fått. Men jag har också stött på människor med kameror som lyckats reta upp allt från bröllopsdeltagare till konsertarrangörer och sportutövare genom att vara provocerande, aggressiva och allmänt otrevliga. Problemet är att sådana människor är att de ofta förstör rejält för alla oss andra som tror på principen om att uppvisa lite normalt folkvett.

Mitt tips till Tor (och alla andra i liknande situationer) är att kontakta företaget och helt rakt upp och ned fråga dem om du inte skulle kunna få gå en guidad tur på anläggningen och samtidigt ta lite bilder. En processindustri är ett grymt koolt ställe ur fotosynpunkt och de flesta företag har som grundinställning att vara trevliga mot folk som är trevliga mot dem. Sannolikt skulle de vilja granska dina bilder i efterhand, orsaken till det är till stor del att delar av deras tillverkningsprocesser är licensierad (dvs de betalar för rätten att köra sådana processer) och att det kan sätta dem i juridiskt krångliga situationer mot licensinnehavarna om sådan utrustning dyker upp på bild.

För att sammanfatta mitt långa eftermiddagspladder i korthet: Ni kan ofta få fotografera massa märkliga saker om ni bara frågar. Var artig, ta ett nej som ett nej och återkom i så fall senare om ni vill envisas.
 
Grevture skrev:
Jag är till 99% säker på att jag vet vilken fabrik det är Tor talar om, jag har själv arbetat där som driftoperatör en gång i tiden
Fabriken jag talar om är Akzo Nobel.

På länsstyrelsen trodde man att fabriken varit ett skyddsobjekt tidigare (för minst 20 år sedan) och att man "glömt" ta bort skyltarna. Den enda fabrik i Stenungsund som i dagsläget är skyddsobjekt är Borealis.

Jag har också mailat till Akzo Nobel och frågat varför dom har kvar skyltar som borde tagits bort för 20 år sedan och varför dom utbildar sina anställda till att göra olagliga avvisningar. Det kanske inte var så smidigt ifall jag hade velat komma in på anläggningen och fotat...
 
The Tor skrev:
Fabriken jag talar om är Akzo Nobel.

På länsstyrelsen trodde man att fabriken varit ett skyddsobjekt tidigare (för minst 20 år sedan) och att man "glömt" ta bort skyltarna. Den enda fabrik i Stenungsund som i dagsläget är skyddsobjekt är Borealis.

Jag har också mailat till Akzo Nobel och frågat varför dom har kvar skyltar som borde tagits bort för 20 år sedan och varför dom utbildar sina anställda till att göra olagliga avvisningar. Det kanske inte var så smidigt ifall jag hade velat komma in på anläggningen och fotat...

Ok, där blev jag fintad av att du sa plastfabrik -- Akzo Nobel gör ingen plast :) De gör etenoxid och en massa följdprodukter av det.

Jag jobbade på polyetenfabriken som idag ingår i Borealis. Intressant att de anläggningarna tydligen fortfarande är skyddsobjekt. Där ser man.

Ok, då kanske du skall vänta till nästa år innan du försöker fråga dig in på anläggningen :)
 
The Tor skrev:
Fabriken jag talar om är Akzo Nobel.

På länsstyrelsen trodde man att fabriken varit ett skyddsobjekt tidigare (för minst 20 år sedan) och att man "glömt" ta bort skyltarna. Den enda fabrik i Stenungsund som i dagsläget är skyddsobjekt är Borealis.

Jag har också mailat till Akzo Nobel och frågat varför dom har kvar skyltar som borde tagits bort för 20 år sedan och varför dom utbildar sina anställda till att göra olagliga avvisningar. Det kanske inte var så smidigt ifall jag hade velat komma in på anläggningen och fotat...

Mitt förra svar var kanske lite för snabbt och uppmanade till fotografering. För som det ser ut nu så är det/kan vara/kanske inte fotoförbud på platsen.

OM jag eller någon annan åker dit och fotograferar. Skyddsvakt/polis kommer och försöker hindra en och man "ställer till en scen". OM det sedan skulle visa sig att det är fotoförbud och man sedan får stå till svars inför Tingsrätten. Skulle man då hänvisa till att en "snubbe" (förlåt Tor) på något obskyrt Internet forum skriver, att det inte är ett skyddsobjekt med fotoförbud.
Det blir ett lite jobbigt läge, eller???

Så för oss andra gäller att vi envar kontrollerar riktigheten i skyltarnas giltighet.

Jag misstror inte Tor ett dugg, men ska jag fotografera där och "stå på mig" vid eventuell konfrontation, så skulle jag, hoppas ni andra också gör som Tor, kontrollera detta personligen, tills skyltarna är avlägsnade.

Och som Martin skriver, med vänlighet kommer man långt, om inte längst...


Michael - Vem ska ta i mot mitt behov att provocera, åtminstone en gång om året? ;-) -
 
Grevture skrev:
Ok, där blev jag fintad av att du sa plastfabrik -- Akzo Nobel gör ingen plast :) De gör etenoxid och en massa följdprodukter av det.
Du har rätt, jag fick för mig att alla fabriker i Stenungsund jobbar med plast. ;)

Grevture skrev:
Ok, då kanske du skall vänta till nästa år innan du försöker fråga dig in på anläggningen :)
Jag har egentligen inte något intresse av att komma in på området. Det som gör mig förbannad är när en människa avvisar mig från en offentlig plats helt utan lagligt stöd. Personen i fråga begår med all sannolikhet ett brott - jag skulle tro att det är egenmäktigt förfarande. Personen uppmanade mig också att radera bilderna jag tagit.
 
Michael f8 skrev:
OM jag eller någon annan åker dit och fotograferar. Skyddsvakt/polis kommer och försöker hindra en och man "ställer till en scen".
Om man blir avvisad (eller får annan direkt order) av en polis eller skyddsvakt bör man givetvis lyda och inte protestera eller "ställa till en scen". Dessa myndighetspersoner har nämligen full rätt att såväl avvisa som omhänderta personer.
 
Föregivande av ställning = utge sig att ha rätt att avvisa, utan att ha det. Straffbart.

övergrepp i rättssak = beordra radering. Straffbart.

Dumhet - tyvärr inte straffbart. Det skulle fylla fängelsena blixtsnabbt, men är något att stilla be om.
 
tannler skrev:
Föregivande av ställning = utge sig att ha rätt att avvisa, utan att ha det. Straffbart.

övergrepp i rättssak = beordra radering. Straffbart.

Dumhet - tyvärr inte straffbart. Det skulle fylla fängelsena blixtsnabbt, men är något att stilla be om.


Att beordra raderning av bilder kan aldrig bli övergrepp i rättsak.
Man kan be någon helt lagligt att radera bilder på ett minneskort (Lennart, radera genast alla dina bilder!).
Det är först som man själv handgripligen raderar bilderna som det kan bli straffbart.
Brottet heter dataintrång om det är en digitalkamera och skadegörelse om det är en filmkamera som man drar ut filmen på.

Övergrepp i rättsak är när man utsätter någon för "hämd" på grund av en polisanmälan, vittnesmål elelr liknande.


Att utge sig för att ha rätt att avvisa räcker inte för föregivande av allmän ställning.
Om dom påstår sig vara skyddsvakt, ordningsvakt, polis eller militär så kan det dock bli frågan om detta.
Att man ber någon gå förekommer dagligen tuan att det blir något brott.
Naturligtvis behöver man ite lyda så länge det inte är någon med styrkt befogenhet som avvisar.
 
Det låter vettigt Daniel!

Mannen på fabriken var varken otrevlig eller nära handgripligheter när han sa till mig att lämna platsen eller radera bilderna. Han kanske visste att han inte hade lagligt stöd?
 
Nu har jag blivit kontaktad av rättsenheten på länsstyrelsen. Länsstyrelsen har varit i kontakt med fabriken och dom har blivit tillsagda att ta bort felaktiga skyltar och informera anställda och vaktbolaget om vilka regler som gäller.

Frågan är om jag vågar visa mig i närheten av den fabriken igen. :)
 
Jag uppdaterar lite till:
Fick precis en kopia av ett mail från den säkerhetsansvarige på fabriken till rättsenheten på länsstyrelsen. I mailet skriver man att de felaktiga skyltarna nu tagits bort och att man skall samla hela personalen för att gå igenom vilka lagar som gäller.

Inte illa vad man kan åstadkomma med ett litet mail. :)
 
Det är precis så ett öppet demokratiskt samhälle ska fungera - en medborgare ska kunna påtala fel i samhället och samhället ska korrigera det.

Extrapolera detta till en amerikansk anläggning, i mitten av The Heart Lands och risken hade varit påtaglig att Du suttit bakom lås och bom i dag, eller varit avskjuten på mitten.
 
Jag tror att vi har en antiamerikansk agitatör här idag. Tannler, du brukar ju vara så noggrann och objektiv för det mesta, åtminstone har jag sett det i juridiska spörsmålstrådar. Vad är det med dig idag? -För du kan väl inte påstå att det där är sant?
 
ANNONS
Köp en spegellös systemkamera från Canon och få ett 50mm objektiv på köpet hos Götaplatsens Foto.