Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 349 kr per år

Annons

Fota med Nokia N8

Produkter
(logga in för att koppla)
Men hur är telefonen till det man primärt använder den till, alltså ringa, SMS:a? Är den logisk och snabb gällande kontakter, är det smidigt att snabbt mata in ett telefonnummer och sedan ringa eller spara numret? Är "knapparna" enkla att trycka på eller blir det massa feltryck när man skall ringa?

Jag kan inte jämföra med IOS eller Android och har inte hunnit bli så varm i rocken ännu, men tycker hitills att N8an funkar fint och intuitivt, mycket tack vare att den är så pass anpassningsbar och att de aktiva 'widgetarna' på startskärmarna ger fin överblick av vad som är på gång. 'Knapptrycksvibrationerna' är också förvånansvärt sköna.

Hur fungerar det andra i telefonen, många testare hävdar att telefonen buggar, låser sig, startar om osv.

Jag har inte märkt av något som helst buggande, och den har inte hängt sig. Jag surfar med Opera Mobile som jag tycker är smidigt. Bildvisning och bild- och videoredigering funkar smidigt. Spotify och N8ans egen musikspelare funkar bra, liksom den inbygda FM-sändaren, även om ljudet förstås blir lite vassare med kabel i stället. OVI Maps 3.06 har jag bara hunnit nosa på, men det känns också riktigt lovande.

Senast ändrad:
Tackar så mycket för era recensioner och beskrivningar av N8:an, den är verkligen intressant. Men.. här kommer det, efter mycket och långt funderande och övervägande så bestämde jag mig dock för en annan mobiltelefon från en annan tillverkare. :(

/ Magnus

Någon annan som tycker att det tar emot lite att lägga ner telefonen på linsen, även om det skyddande glaset ska vara bra?

GSMArena: One of the most frequent user regrets that we see in our comments section is that the Nokia N8 lacks any sort of protective lens cover. Any words on that? Why didn't the design team stick one there and make everybody happy?

D. Dinning: This is a very important point that we have taken very seriously. With the Nokia N8, we need to balance the capability of the entire product, not just the camera but also the size and design. Adding a lens cover, whether it be manual or automatic would have increased the size of the raised area around the camera, especially with regard to thickness) There would also have been an impact to the foot print of that area as there are other components in that area. Such as, flash capacitor, loudspeaker and one of the stereo digital microphones. The cover glass itself is multi-coated and is heavily scratch resistance. It passes Nokia's tumble test and other associated durability tests which you and your readers may have seen in the past.

Jag tror annars att det kommer ta ett bra tag innan jag kan ge ett rättvist omdöme om telefonen. Känns som om jag behärskar typ 2 % av funktionerna hittills. Något jag har reagerat på är avsaknaden av en "tillbaka"-knapp, framförallt vid surfande men även vid annan användning. Håller i det avseendet med Gsmarena som i sin recension skrev "We do believe though, a hardware back button would have immensely improved usability".

Jag tror nog glaset där bak är tillräckligt tåligt för även den värsta behandling även om det ser bräckligt ut. Min nuvarande mobil är en Nokia N97 och den har inte hanterats så vidare varsamt men det enda som inte är repigt på den är just precis det lilla glaset som kameran har på baksidan. Allt annat är fullt med repor, smuts och annat.

Men känns det osäkert så finns det säkert någon form av fodral eller väska du kan skaffa till N8:an som gör att risken för att glaset blir smutsigt eller repigt minskar.

/ Magnus

Men hur är telefonen till det man primärt använder den till, alltså ringa, SMS:a?
Är den logisk och snabb gällande kontakter, är det smidigt att snabbt mata in ett telefonnummer och sedan ringa eller spara numret? Är "knapparna" enkla att trycka på eller blir det massa feltryck när man skall ringa? För oss som lever i telefonen, pratar nog några timmar effektivt per dygn i telefonen via arbetet, kan man snabbt som sjutton ringa med den som med vanliga knapptelefoner?

Jag tycker att det här är styrkan i Nokian. Jämfört med de SonyEricsson-telefoner jag haft tidigare är hanteringen just av kontakter och de många möjligheterna att själv hitta det sätt som passar en bäst att leta fram personer man ska ringa till. Telefonsamtalen till de jag ringer dagligen är aldrig längre bort än två knapptryck.

Dock sätter ju smartphones med sina gigantiska strömslukande skärmar lite begränsningar här när det kommer till samtalstid. Jag hade telefonen hemma under en hel dag nu i helgen, då var jag konstant uppkopplad mot mitt WiFi. Batteriet räckte då ett dygn. När jag har arbetsvecka har det hållt i två dygn. Då är jag ju inte konstant uppkopplad och den ligger långa tider medan jag sitter framför skärmarna. Men jag vet inte hur det skulle fungera med en sån här telefon för den som lever med ett headset i öronen konstant pratande.

Något jag har reagerat på är avsaknaden av en "tillbaka"-knapp, framförallt vid surfande men även vid annan användning. Håller i det avseendet med Gsmarena som i sin recension skrev "We do believe though, a hardware back button would have immensely improved usability".

Visst vore det trevligt, och kanske en funktion som man skulle kunna lägga på volymknapparna - en uppdatering att hoppas på? Fast när jag surfar med Opera Mobile i helskärmsläge så har jag hela tiden en 'bakåtpil' liggandes nere i hörnet, det tycker jag funkar fint. Jag tycker också att 'task-managern' är så pass snabb att plocka upp och smidig att använda att jag ofta avslutar program den 'hårda' vägen i stället för att avsluta genom programets egen meny - undras om det spelar nån roll?

Visst vore det trevligt, och kanske en funktion som man skulle kunna lägga på volymknapparna - en uppdatering att hoppas på? Fast när jag surfar med Opera Mobile i helskärmsläge så har jag hela tiden en 'bakåtpil' liggandes nere i hörnet, det tycker jag funkar fint.

Har inte hunnit ladda ner Opera än, men det låter ju bra.

Jag tycker också att 'task-managern' är så pass snabb att plocka upp och smidig att använda att jag ofta avslutar program den 'hårda' vägen i stället för att avsluta genom programets egen meny - undras om det spelar nån roll?

När jag har försökt bekanta mig med telefonen har jag oftast använt menyknappen för att gå tillbaka till startskärmen, för att sedan upptäcka (om jag går till "task-managern") att jag har massor av öppna program.

När jag har försökt bekanta mig med telefonen har jag oftast använt menyknappen för att gå tillbaka till startskärmen, för att sedan upptäcka (om jag går till "task-managern") att jag har massor av öppna program.

Precis - det är väl grejjen med väl fungerande multitasking; man märker inte ens att man har en drös program igång, och när man väl behöver arbeta med olika program parallellt är det hur smidigt som helst att skifta mellan dem!

Ha! Testade precis och konstaterade att både det tangentbord (Logitech Ultra X Premium Keyboard) och den lasermus (Logitech Mx 310) jag sitter och jobbar med också fungerar utmärkt till N8an via USB! T.o.m. scrollhjulet på musen funkar fint. Återstår att se om båda funkar samtidigt om jag kopplar via USB-hub (har ingen sån i närheten just nu). Annars är det väl Bluetooth som gäller antar jag.

Användbart? Tjaaaäähmm..nja. Men lite kul i alla fall! :)

Haha häftigt! ja det är fasen fränt när du kan sitta och styra mobilen med mus och tangentbord så där. Den blir som en riktig dator då. :)
Det borde nog funka med usb hub också, kanske inte alla typer av hubbar funkar men de flesta tror jag nog går. Meddela gärna hur det går med din hub, det vore skoj höra.

/ Magnus

.. för att sedan upptäcka (om jag går till "task-managern") att jag har massor av öppna program.

Insåg just att man enkelt kan stänga alla öppna program samtidigt från 'task-managern' - bara att hålla lite längre nån stans i stället för att kryssa ner så dyker alternativen "stäng / stäng alla" upp:

Bilagor

• scr000004_400px.jpg
    scr000004_400px.jpg
    53.2 KB · Visningar: 504
Alla mina förhoppningar har hittills infriats av N8:an. Inga problem med lagg eller att den "hänger sig". Jag upplever inte att telefonen är långsam eller seg, även fast jag mellan varven upptäcker att jag har mängder med program igång samtidigt.
Jag är mycket glad över att jag avvaktade med inköp av en kompaktkamera, bilder tagna med N8 är faktiskt riktigt bra. Min älskade har en Iphone 4 sedan en tid, och han uttrycker viss avundsjuka över min N8. Helt klart är det så att Iphone 4 är en riktigt bra telefon och vid jämförelse har den och N8 olika områden och styrkor där de slår varandra.
Just fotografering har vi hunnit jämföra mellan Iphone 4 och N8 relativt grundligt, allt från fabriksinställningar till olika inställningsmöjligheter. N8 smiskar Iphone 4, det råder det ingen tvekan om. Att filma med den ger också anmärkningsvärt bra resultat.
Jag beställde en orange modell och trodde att den skulle ha en ljusare och mer intensiv nyans ungefär som flera kompaktkameror, men se så är det inte. Den har en aningen mörkare och mer sober färg som gör att den inte gör skäl för mitt tidigare lite skändliga tilltalsnamn "fjoll-orange".
Surfa på nätet har jag inte gjort i så stor utsträckning ännu, så där kan jag inte uttala mig om hur den sköter sig.

När jag tänker på alla olika telefonbutiker jag besökt för att försöka bilda mig en uppfattning om vilken telefon jag ska välja, kan jag inte förstå varför man 9 gånger av 10 förespråkar allt annat utom N8. Vid flera tillfällen har man gjort rejäla försök att övertala mig att välja en Iphone istället och uttryckt sig väldigt negativt om N8. Med den obalansen på försäljningsställena, kommer N8 förmodligen inte att ha en chans mot HTC och Iphone. Den är nog utdömd på förhand.

Nej, nu är det dags att försöka lirka N8:an ur händerna på Iphone 4-ägaren. Inte helt lätt ska jag säga. ;-)
/Nonno

Märkligt nog var åtmistone min N8 inte grundinställd på att fotografera i högsta upplösning, utan 'bara' i 9MP (4000*2248). Lätt att missa det också, eftersom den ikonen är hyggligt liten under själva fotandet (ändras via val > inställningar i fotoläget).

Tag plats i skolbänken!

conversations.nokia.com/2010/10/18/introducing-the-nokia-n8-camera-school

Märkligt nog var åtmistone min N8 inte grundinställd på att fotografera i högsta upplösning, utan 'bara' i 9MP (4000*2248).
Fast jag tror nog att många "vanliga" användare gillar att 16:9-format är inställt från början, då passar ju bilderna på en modern datorskärm och platt-tv. Samma sak med min HTC Desire.

Jag har haft min N8 sen i torsdags och jag är riktigt nöjd. Jag har inte fördjupat mig destomer i någon av funktionerna utan har använt den "som vanligt".

Som många andra här i tråden så tycker jag att kameran är kanon och har inte upplevt varken lagg/låsning/hängning eller omstarter. Den fungerar som förväntat helt enkelt.

Positiva saker:
- En positiv överraskning är att telefonen inte blev speciellt varm efter en timmes samtal. Tidigare lurar jag har haft har värmt upp örat rejält.

- Det går att ladda telefonen via USB (förutsatt att USB ger ut tillräckligt)

- Det hörs hur bra som helst när man pratar. Om jag förstått rätt så låter det bra i andra ändan också.

- Smidiga menyer och lättkonfigurerade "homescreens". Jag antar att mitt tidigare symbiananvändande underlättar men nivån är inte så hög tycker jag.

- Att konfigurera gmail till telefonen var lätt som 1-2-3, samma med wlan och facebook.

Negativa saker:
- Hörlurarna som följer med hålls inte i mina öron alls. De ramlar ur hela tiden. Jag har försökt med alla 3 storlekar som följde med men samma resultat. Kanske är det mina öron som bråkar och inte headsetet. Hursomhelst är det störande.

- Jag har på något sätt fått en rejäl repa i glaset. Nej, skyddsplasten är inte på och det går inte att gnugga bort. I affären säger de att telefonen kommit i kontakt med metall, t.ex. i min ficka.
Det konstiga är att det inte funnits någon metall i samma ficka. Dragkedjan är av plast och den kan väl ändå inte repa så hårt? Jag har varit i kontakt med Nokia (inget svar ännu). Jag kan lägga upp foto om någon vill se.

-En knapp för att avsluta som tidigare nämnts i tråden. Jag är van med Symbian på en Nokia 5800 och stängde av program med röda knappen, nu finns inget sånt och jag tycker det är besvärligt.

- Att prata "via högtalare" är under all kritik. Den som är i andra ändan hör inget och telefonens inbyggda högtalare är inte så speciellt bra. MEN jag har aldrig använt detta tidigare så jag har inget att jämföra med.

Kan inte bestämma mig om det är bra eller dåligt
- Oavsett vilken inställning jag haft på kameran senast jag använt den så är det alltid AUTO när jag sätter igång den. Både störande och praktiskt (för den glömske) :)

Fast jag tror nog att många "vanliga" användare gillar att 16:9-format är inställt från början, då passar ju bilderna på en modern datorskärm och platt-tv. Samma sak med min HTC Desire.

För film håller jag med dig, då är 16:9 ett vettigt förval, men för foto är det nog för de flesta ett ovant format som passar mindre bra i många sammanhang.

För film håller jag med dig, då är 16:9 ett vettigt förval, men för foto är det nog för de flesta ett ovant format som passar mindre bra i många sammanhang.
I vilka sammanhang då? Den vanligaste användningen av bilder är ju att visa på dator eller tv (speciellt som N8 tom har hdmi-utgång) och då gäller 16:9 (eller möjligen 16:10). Och beställer man bilder från ett vettigt labb får man kopior i rätt storlek, t ex 11 cm höga och bredden bestäms av bilden.

ANNONS
Köp Fujifilm GFX100S II hos Götaplatsens Foto