Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 349 kr per år

Annons

Fota med Nokia N8

Produkter
(logga in för att koppla)
Märkligt nog var åtmistone min N8 inte grundinställd på att fotografera i högsta upplösning, utan 'bara' i 9MP (4000*2248). Lätt att missa det också, eftersom den ikonen är hyggligt liten under själva fotandet (ändras via val > inställningar i fotoläget).

Jag kollade min inställning, men den stod på 12MP. Kan det ha att göra med att jag tidigt ändrade inställningarna för MMS där grundinställningen var 9MP som jag då ändrade till 12MP?

Jag har provat olika "tagningsljud" vid fotografering och de flesta låter ju riktigt illa! Jag skulle vilja ha ett lite mer "äkta" d-/slr-ljud. Om någon hittar ett bra sådant att ladda ned, hojta gärna till då. :)

Vad tråkigt Jonas att du fått en repa i glaset. Jag har valt att vara lite "småtöntig" och har fortfarande skyddsplasten kvar i avvaktan på att The Phonehouse under denna veckan får in skyddsfilm till N8.
Är det någon som redan skaffat sig "skyddsfilm" till displayen och blev det i så fall bra?

Jag hade ju lite trassel med mina förbeställningar av N8, som plåster på såret har jag fått lite olika tillbehör till kameran. Bl a ett hyfsat bra fodral i svart/grått som heter CP-500. Den ska jag nog använda trots skyddsfilm till displayen.
/Nonno
 
Kan inte bestämma mig om det är bra eller dåligt
- Oavsett vilken inställning jag haft på kameran senast jag använt den så är det alltid AUTO när jag sätter igång den. Både störande och praktiskt (för den glömske) :)

Kika under Fotoläge > Användardefinierad; Där kan du redigera alla inställningar och dessutom välja 'Ange som standardfotoläge', så att kameran alltid har de inställningarna när den startas.
 
Kika under Fotoläge > Användardefinierad; Där kan du redigera alla inställningar och dessutom välja 'Ange som standardfotoläge', så att kameran alltid har de inställningarna när den startas.

Minsann! "Ange som s. fotoläge" hade jag missat. Tack för den!
 
Jag har ett ej fotorelaterat problem med min N8. Min volymknapp funkar bara ibland. Om jag kollar ett filmklipp eller lyssnar på musik kan jag justera volymen. Men när jag t.ex. startar Angry Birds och den enerverande melodin börjar spela händer det absolut ingenting när jag trycker på volymknapparna. Samma sak med ring/meddelandesignaler etc.

Är det jag eller telefonen som är korkad?
 
Skönt att höra att det var fåglarnas fel!

Men problemet är lite större än så. När jag satt på tunnelbanan i morse och skulle ställa in en ringsignal (eller 'rington' med Nokias språk) så gick det inte att justera volymen under tiden jag lyssnade på de olika melodierna (vilket hade varit praktiskt när tåget rusade in på stationen och jag hörde nada). Det fungerar utmärkt på min gamla Sony Ericsson (W760).

Trodde det var självklart att volymknapparna alltid skulle kunna användas då ljud är inblandat. Allt annat verkar idiotiskt.
 
Jag återvänder till ämnet, fotografering.

Det finns ingen "tap to focus" på N8:n väl? Jag tror i och för sig att jag kommer att föredra att använda avtryckaren, men det vore ju inte så dumt att kunna bestämma var i bilden man vill ha fokus. Den "gröna fyrkanten" låser ju alltid (väl?) på något mitt i bilden, och är dessutom ganska stor och oprecis.
 
Det finns ingen "tap to focus" på N8:n väl? Jag tror i och för sig att jag kommer att föredra att använda avtryckaren, men det vore ju inte så dumt att kunna bestämma var i bilden man vill ha fokus.

Man kan naturligtvis göra "som man alltid har gjort" för att komponera bilder på AF-kameror; tryck avtryckaren halvvägs för att fokusera, komponera om och tryck av. Det går inte att flytta fokuspunkten på N8an, men det ser jag inte som något problem - den lilla fokusförskjutning som åtminstone teoretiskt uppstår av att man vrider kameran efter fokusering syns knappast någonsin inom det stora skärpedjup som är aktuellt.

'Tap to focus' är väl en funktion som skapats i och med mobiler som fotograferar helt utan separat knapp med 'halv-tryck'. Kanske är det en funktion som vore trevlig även på andra mobiler och kameror, men jag har inget emot att jobba med mobilen som jag gör med mina system- och kompaktkameror, och tvingas jag så väljer jag alla gånger en separat knapp med bra känsla .

Den "gröna fyrkanten" låser ju alltid (väl?) på något mitt i bilden, och är dessutom ganska stor och oprecis.

Ja, den låser i mitten, men är varken stor eller oprecis. Se ursprungslänken i tråden:

In previous products, Nokia has used a large area for autofocus. Why the change to a more conventional small centre spot area?

We had a number of requests for this. I have to say the jury is out right now what’s the best system to use and we’re discussing options for the future too. Having been quite used to the wide area system, which I think has some benefits to offer, over the months testing the Nokia N8, I’ve become a fan again of this system for its speed and ability to pinpoint small objects. Of course, you can lock focus and exposure with a half press. The autoexposure is also heavily biased to this small area so if you do lock focus/exposure, the results are more predictable.
 
Ni som är så hemma på detta med smartphones, eftersom man nu på allvar börjar disskutera OS i telefonerna, kan man då som i datorer byta OS? eller snarare uppdatera sitt OS?

N8 skall ju levereras med symbian v3 om jag är rätt uppdaterad, men rykten går om symbian v4 som kanske redan kommer om ett år! Många kameraköpare frågar ju för att inte göra ett dumt köp och väntar då i all oändlighet, jag skaffar en N8 oavsett OS version om det blir en N8:a men det vore ju hysteriskt roligt om man kunde uppdatera symbian v3 till v4 när den versionen väl kommer, någon som har koll på detta?


Goda nyheter från Nokia idag för alla N8-användare:

You can buy a Nokia smartphone confident that any improvements introduced later to the Symbian platform, such as the user interface, can be made available to download on your device as well. No need to wait for Symbian^4 - the improvements we were planning for Symbian^4 will be introduced as and when they become available. In fact, we will no longer be talking about Symbian^3 or Symbian^4 at all – it will be one constantly evolving and constantly improving platform.
 
På första laddning ringde jag rätt många samtal, det "pillades" hit och dit mest hela tiden för att undersöka menyer och vilka personliga inställningar som skulle bli bäst. Massor med fotografering och några filmtillfällen. Inte så mycket surfande, men mobilen har lagt beslag på stora delar av min fritid i inledningsskedet. Första laddningen räckte till 3 dagars användning.
Det är väldigt svårt att skatta hur mycket av tiden som gått åt till vad. Jag personligen är positivt överraskad, efter att ha läst en hel del negativa omdömen om batteritiden i olika tester.
/Nonno
 
Senast ändrad:
Det är väldigt svårt att skatta hur mycket av tiden som gått åt till vad. Jag personligen är positivt överraskad, efter att ha läst en hel del negativa omdömen om batteritiden i olika tester.
Det behöver du nog inte skatta, det talar väl telefonen om för dig?

För övrigt var den förhandsinformation jag såg att N8 skulle ha bättre batteritid än de flesta konkurrenter (eftersom den har slöare processor osv). Och det tycks ju stämma, min HTC Desire klarar vid normal användning ungefär 48 timmar.
 
Det behöver du nog inte skatta, det talar väl telefonen om för dig?

För övrigt var den förhandsinformation jag såg att N8 skulle ha bättre batteritid än de flesta konkurrenter (eftersom den har slöare processor osv). Och det tycks ju stämma, min HTC Desire klarar vid normal användning ungefär 48 timmar.

Jag kan ju inte min telefon till fullo än och alla inställningar är heller inte klara, men visst kan jag se uppgifter om samtalslängd, antal exponeringar, tidsåtgång för surfande m m.

Det jag inte tänkt på att titta efter än är om det finns inställningar för tidsangivelse för hur länge jag har jobbat med bildredigering, spelat olika spel, fipplande runt i olika menyer för att upptäcka vad de innehåller och vilka inställningsmöjligheter de har, bläddrande i användarhandboken, hur länge bluetooth/usb varit igång m m. Dessa aktiviteter drar väl mer från batteriet än att telefonen bara ligger standby? Användningen av telefonen av mig och de som finns omkring mig är så här initialt inte i närheten av vad som kan anses som "normal användning".
/Nonno
 
Jag kan ju inte min telefon till fullo än och alla inställningar är heller inte klara, men visst kan jag se uppgifter om samtalslängd, antal exponeringar, tidsåtgång för surfande m m.
Min HTC Desire talar om hur stor del av energiförbrukningen som beror på vilken aktivitet. Mest brukar gå åt till "vänteläge" och "wifi", medan t ex skärm och system drar mindre än man (jag) tror.
 
Det uttalandet hade inte speciellt mycket att göra med hur komplicerad eller användarvänlig telefonen är, utan berodde på att jag helt enkelt inte hade tid att sätta mig ner och gå igenom den.
 
Kan man få fram Exif-data på något sätt i telefonen?

Bra fråga! Bildvisningsprogramet visar en del, och bländare och brännvidd är ju fasta, men tid och iso kunde ju vara spännande att se emellanåt. Efter en snabb googling hittade jag ExpressEXIF som verkar lovande, men jag vet inte hur det funkar med Python på N8an?

Fö har jag börjat knåpa ihop ett litet galleri för N8-bilder - inte för pixelpeeping (kanske blir ett sånt med..), utan mer som lite exempel på vardagsbilder.

[ok, lite lösryckt pixelpeeping i alla fall då: :) ]
 

Bilagor

  • www.jpg
    www.jpg
    96.2 KB · Visningar: 565
Jäklars den bilden var både skarp och bra på myntet, wow! det ser inte alls ut som om det skulle vara fotat med en mobilkamera.

Imponerande!

/ Magnus
 
ANNONS
Götaplatsens foto – en riktig fotobutik.