Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 349 kr per år

Annons

Fota med Nokia N8

Produkter
(logga in för att koppla)
Det var en 100% crop, men visst har N8an grym potential för att vara en mobilkamera - jag blir faktiskt bara mer och mer nöjd med den!

Per
 

Bilagor

  • webny.jpg
    webny.jpg
    98 KB · Visningar: 631
Hade visst missat att man kunde scroll ner i den menyn...

Hur kommer det sig att mina bilder blir på 1MB i högsta upplösning tro?
 
Fö har jag börjat knåpa ihop ett litet galleri för N8-bilder - inte för pixelpeeping (kanske blir ett sånt med..), utan mer som lite exempel på vardagsbilder.]

Riktigt bra bilder som du visar i albumet. Jag har inte lagt upp några av mina bilder ännu, men sjutton vad nöjd jag är med N8:n! Det var en verkligt bra kamera och en ny lur att ringa med som jag letade efter. N8 är ju så hemskt mycket mer än just bara de delar som var viktigast för min del. Riktigt trivsam liten telefon. :))))
/Nonno
 
Skicka filer direkt från systemkameran!

Testade precis en annan kul möjlighet med N8ans "USB-on-the-go", att mha 'WebDav'-kopplad nätlagring kopiera bildfiler direkt från systemkameran till nätlagringsyta via 3G-nätet. Går naturligtvis att kopiera vilka filer som helst, åt vilket håll som helst, till vilken enhet som helst som nås av N8ans filhanterare.(precis lika bra med selleri alltså)

Det krävdes bara några enkla steg för att komma igång, som lagts upp av www.nokiaN8blog.com. (nån påstår att det inte funkar med 4shared (15 GB gratis lagring) i diskussionen under bloginlägget, men det var inga problem alls). När det väl var mappat och klart var det lätt att via telefonens filhanterare gå in i kameran och därifrån markera och kopiera över filerna till 4shared-enheten precis som vanligt. Smidigt, men inte blixtsnabbt - jag har ingen erfarenhet av tjänster typ 4shared, hur som helst så tog det ca 10 min att skicka upp 10 jpg-filer på ca 4 MB vardera från min D300. Jag är inte heller helt säker på vart flaskhalsen låg, nu körde jag via 3G?

Att ha en mappad nätlagring är förstås väldigt flexibelt och jag tänker mig att det nog går att hitta massor av anändningsområden för det, men vill man bara göra filer från systemkameran tillgängliga kvickt mha mobilen är kanske mail/Pixelpipe (som har de flesta intressanta siter som destination) smidigare:

Nu upptäckte jag att man inte behöver mellanlagra i mobilen för att ladda upp mha Pixelpipe - det gick finfint att öppna den USB-kopplade D300an i telefonens utforskare, markera de bilder som ska skickas, och sedan använda samma 'sänd'-funktion som i bildhanteraren, där bl.a. E-postkonton och Pipxelpipe ligger förlagrade! Det är ju otroligt smidigt - nu skickade jag samma 10 jpg-filer direkt från min USB-kopplade D300 mha Pipelpipe och 3G-nätet till min Dropbox (som synkar direkt till min stationära dator) i stället och det gick betydligt snabbare än att ladda upp på 4shared!

Nu börjar jag gilla N8an på allvar! ;)

(Det finns också en beskrivning för hur man mappar upp enheter på sin stationära dator så man kan skicka filer trådlöst till och från den via WLAN, men det har jag inte testat ännu)
 

Bilagor

  • reddd.jpg
    reddd.jpg
    16 KB · Visningar: 551
Senast ändrad:
It is NokiaN8Blog.Info and not NokiaN8Blog.com :)

Testade precis en annan kul möjlighet med N8ans "USB-on-the-go", att mha 'WebDav'-kopplad nätlagring kopiera bildfiler direkt från systemkameran till nätlagringsyta via 3G-nätet. Går naturligtvis att kopiera vilka filer som helst, åt vilket håll som helst, till vilken enhet som helst som nås av N8ans filhanterare.(precis lika bra med selleri alltså)

Det krävdes bara några enkla steg för att komma igång, som lagts upp av www.nokiaN8blog.com. (nån påstår att det inte funkar med 4shared (15 GB gratis lagring) i diskussionen under bloginlägget, men det var inga problem alls). När det väl var mappat och klart var det lätt att via telefonens filhanterare gå in i kameran och därifrån markera och kopiera över filerna till 4shared-enheten precis som vanligt. Smidigt, men inte blixtsnabbt - jag har ingen erfarenhet av tjänster typ 4shared, hur som helst så tog det ca 10 min att skicka upp 10 jpg-filer på ca 4 MB vardera från min D300. Jag är inte heller helt säker på vart flaskhalsen låg, nu körde jag via 3G?

Att ha en mappad nätlagring är förstås väldigt flexibelt och jag tänker mig att det nog går att hitta massor av anändningsområden för det, men vill man bara göra filer från systemkameran tillgängliga kvickt mha mobilen är kanske mail/Pixelpipe (som har de flesta intressanta siter som destination) smidigare:

Nu upptäckte jag att man inte behöver mellanlagra i mobilen för att ladda upp mha Pixelpipe - det gick finfint att öppna den USB-kopplade D300an i telefonens utforskare, markera de bilder som ska skickas, och sedan använda samma 'sänd'-funktion som i bildhanteraren, där bl.a. E-postkonton och Pipxelpipe ligger förlagrade! Det är ju otroligt smidigt - nu skickade jag samma 10 jpg-filer direkt från min USB-kopplade D300 mha Pipelpipe och 3G-nätet till min Dropbox (som synkar direkt till min stationära dator) i stället och det gick betydligt snabbare än att ladda upp på 4shared!

Nu börjar jag gilla N8an på allvar! ;)

(Det finns också en beskrivning för hur man mappar upp enheter på sin stationära dator så man kan skicka filer trådlöst till och från den via WLAN, men det har jag inte testat ännu)

It is NokiaN8Blog.Info and not NokiaN8Blog.com :)
 
Det finns ju en möjlighet att dom följer med i iphone och tillhörande app för att det är den telefonen som det pratas mest om och säljer bäst.
Behöver ju inte vara så.
Bara en gissning ifrån mig.

/Matthias
 
www.nokiaN8blog.info!

It is NokiaN8Blog.Info and not NokiaN8Blog.com :)

Ahh, sorry Anunay, and thanks for the heads-up!

And thank you for the excellent guide; I dont know if you got the swedish above, but anyway - your guide worked just fine for me, allso with the free 4shared.com-account. It worked equally fine to connect my Nikon-DSLR to the phone, and then copy img-files from it directly to the maped network drive (as well as it worked to upload files via Pixelpipe directly from the camera).

This is a great feature that I've been missing, which I think together with the capable onboard camera makes the N8 a nice tool for photographers.
 
FM-sändaren

Någon annan som har problem att få FM-sändaren att funka? Jag har bara provat att skicka till min receiver hemma än så länge, och "Nokia" samt låttitel kommer upp på receiverns display, men jag får inget ljud. Vad kan vara problemet? Inställning på telefonen eller på receivern?
 
Det ordnade sig. Man var tvungen att dra på volymen på telefonen, trots att man sedan reglerar volymen på den mottagande enheten.
 
Någon som har lyckats plugga in en extern hårddisk (typ de som brukar ligga på 320GB - 2TB idag) i telefonen?
Vid första försöket fick jag "Enheten stöds inte", andra gången "Fel på usb-kopplingen", och nu senast dök enheten upp i filhanteraren men när jag väljer den, G: Masslagring, får jag "(fel på minneskortet)"

En vanlig USB-sticka går bra att plugga in.

Tips någon?
tack/David
 
Någon som har lyckats plugga in en extern hårddisk (typ de som brukar ligga på 320GB - 2TB idag) i telefonen?
Vid första försöket fick jag "Enheten stöds inte", andra gången "Fel på usb-kopplingen", och nu senast dök enheten upp i filhanteraren men när jag väljer den, G: Masslagring, får jag "(fel på minneskortet)"

En vanlig USB-sticka går bra att plugga in.

Tips någon?
tack/David

Hur är disken formaterad? Misstänker att det måste vara en FAT32-disk för att det ska funka.
 
Någon som har lyckats plugga in en extern hårddisk (typ de som brukar ligga på 320GB - 2TB idag) i telefonen?

Tja, här är "någon" som lyckats i alla fall, kopplar bl.a. en Exten 1,5 TB Samsung-disk.
http://mynokiablog.com/2010/07/17/video-nokia-n8-connected-over-usb-otg/

Annars är det väl egentligen bara USB-stickor som Nokia själva säger att den stöttar, begränsningen verkar ligga i att enheten måste vara FAT 32-formaterad (inte NTFS alltså) och inte dra för mycket ström, 200mA skrivs det om som en gräns (om disken inte har egen strömförsörjning)

Per
 
ok tack,

det jag testat hittills är en sån mini-HD (320gb) som får ström från separat usb-kontakt, det kanske blir nåt vajsing när telefonen är inkopplad i både datorn och HD:n med samma sladd...

Eller förresten, snarare att den är NTFS-formaterad för tillfället :)
 
Senast ändrad:
Upptäckte just att man kan byta format, dvs. mellan 9Mpix och 12 Mpix, med "knipzoom".

Är det förresten någon som har problem med att telefonen ständigt kopplar upp sig själv? Trots widgets i "offline-läge", WLAN-skanning av , "fråga alltid" om dataanv. etc.
 
Ingen kategori glömd...

iPhone musiklyssning: 40 tim / N8:an: 48 tim
iPhone HDMI: nej / N8:an: ja
iPhone kamera: 5 mp / N8:an: 12 mp
iPhone SAR värde: 1,13 w/kg / N8:an: 0,66 w/kg
iPhone Java: nej / N8:an: ja
iPhone Flash: nej / N8:an: ja
iPhone blixt: diod / N8:an: xenon
iPhone radio: nej / N8:an: ja
iPhone föra över filer mellan mobiler via bluetooth: nej / N8:an: ja
iPhone Dolby Digital plus: nej / N8:an: ja
iPhone videosamtal: nej (enbart via nätverk) / N8:an: ja
iPhone FM transmitter: nej / N8:an: ja
iPhone Bluetooth 3.0: nej / N8:an: ja
iPhone MicroSD: nej / N8:an: ja
iPhone USB On-the-Go: nej / N8:an: ja
iPhone Gratis röststyrd navigering: nej / N8:an: ja
iPhone pris ca: 6500kr, N8an: ca 4500kr
iPhone Körglädje: ja / N8:an: nej

Efter drygt 1 månads användning av N8:an, kan jag bara konstatera att Jörgen Wedmarks (x-country) skämtsamma inlägg om körglädje nog måste ändras till ett ja även för N8.
/Nonno
 
ANNONS
Götaplatsens foto – en riktig fotobutik.