Själv förstår jag inte riktigt poängen, men gsmarena gillade det också och skrev
"Vibration feedback does deserve a mention however as it seems impressively well tweaked and does improve the user experience in a surprisingly nice way."
Jag gillar att få feedback ifrån telefonen när jag trycker på saker. På samma sätt som knapparna på tangentbordet säger åt min hjärna att det händer saker när de slår ner i botten, så säger vibrationerna ifrån telefonen åt min hjärna att det händer grejer när jag trycker på den. Min flickväns iPhone ligger bara där i handen helt stum när jag trycker på den, och det gillar jag inte.
Efter en första kväll med telefonen. Jag som levt med Symbian under det senaste året i min gamla telefon är van vid logiken i det. Symbian^3 känns på en gång bekvämt, och är inte svårt att sätta sig in i om man provat tidigare versioner av det. Jag blev faktiskt positivt förvånad över hur bra allting flyter på med tanke på hur många negativa saker som skrivits i de få recensioner som än så länge kommit ut. Inget lagg över huvudtaget. Förvisso finns det inga ögondrypande animationer som tar en emellan alla lägen som liggande/stående tex. Men det har jag inga problem med. Huvudsaken är att jag kommer dit.
Något jag gillat med Nokia (använde Sony Ericsson under många många år tidigare) är hur enkelt och snabbt allt går för att göra det (för mig) primära med en telefon, kommunicera. Ringa och skicka sms. Leta upp kontakter går blixtsnabbt, antingen genom snabbsöket med hjälp av nummertangenterna. Och än snabbare går det här med den lilla rutan "favoritkontakter" som ligger på startsidan. Dit lägger man bara till de kontakter man oftast pratar med, och två knapptryckningar senare har man ringt dem eller skriver ett sms.
Just skrivandet är något jag har lite problem med på N8. Varje gång man ska skriva något så öppnas en speciell textinmatningsruta och tangentbord. Det tar ingen tid alls. Men jag hade önskat att de fixat så man bara kunde skriva direkt där man är på skärmen.
Jag brände av några bilder igår på väg hem från jobbet, och gjorde det samma imorse på promenaden till jobbet. Har lagt upp dem på mitt Flickrkonto, i full storlek och obearbetade.
http://www.flickr.com/photos/ampex_/5080133009/in/set-72157625161071582/
Även inställningarna för kameran kommer man känna igen från tidigare versioner av Symbian. Jag valde nu dock att bara köra på full automatik då jag igår verkligen ville hem från jobbet, och imorse verkligen borde gått en halvtimme tidigare för att komma till jobbet i tid
Det här är utan tvekan den bästa mobilkamera jag haft. Den hittar sin plats i utrustningshierarkin. Den är mindre och man har alltid med sig den, till skillnad från min Ricoh GX200 som är lite för stor men bättre på bilder. Och naturligtvis hänger den med oftare än min 5D Mark II och väskan med objektiven.
Uppstartstiden är helt acceptabel, snabbare än min nuvarande kompaktkamera (som kanske inte är känd för att vara ett monster på just hastighet). Men långsammare än flickvännens iPhone 3Gs (som är den enda smartphone jag har att jämföra med). Att ha en dedikerad slutarknapp ser jag dock som guld värt.
Något som jag inte riktigt vant mig vid ännu är placeringen av knappar på skärmen i stillbildsläget.
Det var ofta som jag med mina tjocka korvfingrar kom åt knappen som skiftar mellan video och stillbildsläge. Detta kommer sannolikt hjärnan att vänja sig vid med tiden, men det händer nu iaf.
Även placeringen av linsen gör att flottiga fingertoppar hamnar på glaset, så man får tänka på att torka av den innan man ska plåta.
Fotoredigeringsprogrammet som följer med kameran är roligt att leka loss i. Det är hyfsat kompetent för den här typen av produkt, även om just ramarna som följer med känns lite löjliga, så gör inte justeringarna och effekterna det. De som suktat avundsjukt efter iPhonens hipstamatic-app kan själv enkelt skapa dessa bilder här.
GPSen fungerar utmärkt när man är utomhus. När jag satt inne så hamnade jag ett kvarter ifrån där jag egentligen var. Geotaggning av bilder funkar även det klockrent, jag måste bara klura ut hur jag får med mig den informationen till Flickr.
Spotify lirar, men jag avskyr alla in ear-lurar, så även dessa som följer med. De är dock täckta av ett tunt lager gummi, så den riktigt plastiga känslan som vissa lurar ger finns inte. Så jag får testa med ett annat par så fort jag ger mig själv tillåtelse att köpa ett par.
Detta är vad jag tagit reda på so far. Än så länge en mycket bra telefon för mig. Batteriet håller sig ännu och förhoppningsvis dagen ut efter gårdagens laddning.
//A