Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 349 kr per år

Annons

Fota med Nokia N8

Produkter
(logga in för att koppla)
Ett väldigt fylligt test av N8an och tre andra aktuella mobilkameror, med massor av bildexempel att jämföra:

http://www.phonearena.com/reviews/S...N8-vs-Apple-iPhone-4-Camera-comparison_id2744

Och så har det till slut hänt:
"We've reached the stage, however, where you can leave your point-and-shoot at home for casual photos with a piece of mind, and just use your high-end smartphone, which you are lugging around anyway." :)

Stämmer faktiskt, jag har fotat och filmat väldigt lite med mina kompaktkameror sista halvåret, men desto mer med mobilen. Det är väldigt få situationer då den inte räcker till för vardagsknäppandet. Fick nyligen hem en egenknåpad fotobok med bilder i format upp till 28*19cm, och man får klura för att reda ut vilka bilder som är tagna med mobilen och vilka som härstammar från systemkameran. Det är skitkul!

Det trista är ju att Nokia bjuder på ett GUI som ser ut att vara taget från tidigt 90-tal... de har blivit riktigt omkörda gällande det grafiska under många år, vilket slutligen börjar synas i deras försäljning. Men kameran är tveklöst riktigt bra, ska bli intressant att se om det blir Sonys baklysta lösning (som sitter i Sony Ericsson Arc) som dyker upp i iPhone 5, för 4:an får onekligen pisk.

Det trista är ju att Nokia bjuder på ett GUI som ser ut att vara taget från tidigt 90-tal... de har blivit riktigt omkörda gällande det grafiska under många år, vilket slutligen börjar synas i deras försäljning.

Tja, det är väl egentligen bara ett drygt halvår som Nokia överhuvudtaget varit med i matchen vad gäller 'smartphones' som dom ser ut idag, så man kanske snarare kan påstå att de aldrig kommit ifatt.. Visserligen är bristerna hos Symbian ruskigt överdrivna, men visst - de som väljer Nokiamobiler gör det ju knappast för det flashiga gränssnittet, utan för funktioner och prestanda.

..ska bli intressant att se om det blir Sonys baklysta lösning (som sitter i Sony Ericsson Arc) som dyker upp i iPhone 5, för 4:an får onekligen pisk.

Det går nog inte att slå Nokia på avtryckarfingret med mindre än att man puttar in en xenon-blixt också, och det är väl tveksamt om det nånsin dyker upp i en iPhone? Jag har fått intrycket att redan fyran har en helt ok sensor, som gör bra ifrån sig så länge ljuset räcker i alla fall?

Ett väldigt fylligt test av N8an och tre andra aktuella mobilkameror, med massor av bildexempel att jämföra:

http://www.phonearena.com/reviews/S...N8-vs-Apple-iPhone-4-Camera-comparison_id2744

Och så har det till slut hänt:
"We've reached the stage, however, where you can leave your point-and-shoot at home for casual photos with a piece of mind, and just use your high-end smartphone, which you are lugging around anyway." :)

Stämmer faktiskt, jag har fotat och filmat väldigt lite med mina kompaktkameror sista halvåret, men desto mer med mobilen. Det är väldigt få situationer då den inte räcker till för vardagsknäppandet. Fick nyligen hem en egenknåpad fotobok med bilder i format upp till 28*19cm, och man får klura för att reda ut vilka bilder som är tagna med mobilen och vilka som härstammar från systemkameran. Det är skitkul!

Jag kan bara hålla med att det är hur kul som helst att fotografera med N8. Fortfarande är resultatet så oväntat bra, att jag blir jätteöverraskad när jag ser bilderna.
Jag har inte haft någon kompaktkamera och därför har N8 breddat mitt fotograferande på olika plan. Det hade aldrig systemkameran klarat.
Filmningen ger också så bra resultat, att jag som tidigare varit totalt ointresserad av fenomenet, fått blodad tand.
/Nonno

Efterlängtad uppdatering av Camera Pro; i 2.0.1 kan man kombinera bracketeringen med självutlösare - strålande om man vill ta en serie bilder för att lägga ihop till HDR.

Jag gjorde ett litet experiment på fjällvandringen genom Sarek och Pedjelanta i somras. Jag fotade en del med N8an som om det hade varit den enda kamera jag haft med - det är ju ganska intressant på en vandring då man vill ha så lätt packning som möjligt, och gärna ersätter både kamera och gps med telefonen som man ändå har i packningen. Jag var nyfiken på vilka resutat jag skulle kunna få med mig hem, och var begränsningarna skulle ligga.

Får konstatera att jag är nöjd; landskap, porträtt och makro fixar N8an galant! Blixten, den fina optiken och den ljuskänsliga sensorn är guld värda liksom exponering och färgbalans i mjukvaran. Möjligheten att byta batteri själv är också riktigt bra (jag hade tre extra med mig), även om det inte direkt är något som Nokia flaggar med..

Däremot är det förstås lika svårt att fånga skygga fåglar och djur med mobilen som det är med vilken annan kamera som helst med fast, vidvinklig optik. Men med hög upplösning finns det i alla fall en del utrymme för beskärningar. Ett stativ saknade jag, så om jag (trots allt, jag gillar att släpa på kamerautrustning i fjällen..) skulle bestämma mig för att vandra med enbart mobilen nån gång ska jag se till att ta med ett lämpligt ministativ.

Jag har lagt upp ett litet urval av bilderna här, om någon är nyfiken:

http://www.fotosidan.se/slideshow/fullsize.htm?sort=&_portfolios=314690

Per

jo, sensorn är unik. Men jag antar att bla optiken (Carl Zeiss) och mjukvaran är lika viktiga för resultatet - det är väl helheten som räknas.

Haha, den var bra. Alla som tror att plastlinsen i Nokiakameran är designad/konstruerad/tillverkad av CZ räcker upp en hand. Det enda CZ har gjort är att ha skrivit under ett avtal med Nokia som ger dem rätt att använda varumärket, vilket ger dem välbehövliga och sköna kulor i påsen...

Haha, den var bra. Alla som tror att plastlinsen i Nokiakameran är designad/konstruerad/tillverkad av CZ räcker upp en hand. ..

Ojdå, vad du går på..?

N8 har ingen "plastlins", var fick du det ifrån? Dessutom har N8, till skillnad från många enklare kameramobiler reptåligt 'gorilla glas' framför kameraoptiken, så man slipper oroa sig för att bildkvaliten sakta (eller mindre sakta..) tappar allt eftersom frontglaset repas upp - det verkar vara ett stort irritationsmoment på många telefoner. Det rätt stora kameraglaset på min N8 är fortfarande helt repfritt efter 10 månaders intensiv användning utan några som helst skydd eller fodral.

Jag vet inte hur Nokias samarbete med Carl Zeiss egentligen ser ut, eller om det rent av enbart är en marknadsföringsgrej. Men det senare skulle väl bara innebära att Nokia helt på egen kompetens lyckats konstruera mobilvärlden bästa kamera - i mina ögon skulle det varken göra Nokia eller N8 mindre imponerande?

Jag bryr mig inte så mycket om etiketter etc; jag bryr mig om vad produkten kan leverera över tid - Alla som tycker att bildresultatet är det viktiga räcker upp en hand..

Jag vill inte starta någon VS debatt här men kan någon ge exempel på säg.. 5 saker som är sådär allmänt kända som dåliga egenskaper hos symbian? Bara så att jag får veta varför det gnälls.

Finns väl egentligen bara ett fel på Symbian: Nokia tar död på det genom att hantera det j*ligt fyrkantigt.

Fel som rapporterades in av andra tillverkare rättas intern till Nokia med officiella patchar tar evigheter att komma ut.

Gör man så så dödar man effektivt ett i grunden rätt bra OS.
(Tror att man ändrat sig lite numera men det är redan försent, nu finns Android & iOS)

Per, dina bilder är helt underbara och visar att man klarar sig långt med enbart N8, tyvärr. Mina andra kameror ser allt oftare hur de blir lämnade hemma. ;-)

Jag har uppdaterat till Symbian Anna och är rätt nöjd med de förbättringar som det innebar.
Det värsta var att jag fick för mig att synkronisera telefonen med datorn och nu har alla mina poster i mobilens kalender överförts till Outlook. Nu pinglar det både i mobilen och datorn för att påminna mig om olika möten mm. Ett himla liv blir det. ;-)

Är det någon som vet hur man ändrar tillbaka de konflikter som uppstått mellan adressböckerna i N8 och Outlook, så att N8:ans ursprungliga uppgifter kan återställas?
/Nonno

Per, dina bilder är helt underbara och visar att man klarar sig långt med enbart N8, tyvärr. Mina andra kameror ser allt oftare hur de blir lämnade hemma. ;-)

Tack Nonno - visst är det häftigt att märka hur N8an faktiskt är den kompaktkamera man helst och oftast tar till. Samtidigt som den är ett av de ballare tillbehören till systemkameran! :)

?Nokia N9 är på G, ersätter doen här N8?
Vad skiljer dem? Är kameran lika bra i N9 som N8?

Nej, N9 ska väl snarare ses som en ersättare till N900? MeeGo har säkert sina styrkor, men N9 blir inte samma multimedia-hub som N8an; bl.a. ingen HDMI, USB-otg eller FM-sändare/mottagare. Kameran har inte riktigt heller N8ans imponerande specar, skillnaden grundar väl sig i att N8 är en renodlad kameramobil där kameran faktiskt fått styra en del av formen, medans N9 är en mycket mer utpräglad designprodukt. Man kanske kan gissa att den kommer att prestera ungefär som andra 8MP-mobiler med lampa istf xenonblixt? Däremot verkar N9 ha samma fina inställnings- och redigeringsmöjligheter som Symbian3.

Massor att läsa om N9ans kamera här:
http://conversations.nokia.com/2011/06/27/damian-dinning-on-nokia-n9-imaging/

Min profilbild är ett "höftskott" taget med N8. Bilden är himla liten förstås.
Inget annat är gjort med bilden än att storleken har ändrats för att passa kravet för profilbilder.

/Nonno

MMS i Qvi Suite...

Hej!

Jag funderar på en sak, har någon av er lyckats med att synkronisera ett MMS i telefonen med Nokia´s Qvi Suite?

Jag har inte lyckats och har surfat runt på nätet för att få någon klarhet i problemet!
Det enda jag hittat som är någorlunda relevant är detta: http://discussions.europe.nokia.com/t5/Nokia-Ovi-Suite/OVI-Suite-and-MMS-message/td-p/615110

Är det verkligen möjligt att Nokia år 2011 har misslyckats så kapitalt?!

- Vad säger ni andra?

Jag vet att det går att ladda hem den "gamla" Nokia PC Suite som klarar av att synka MMS, men det var inte frågan.

Ha det Gôtt

/Lasse

P.S. Jag kör Qvi Suite version: 3.1.1.90 D.S.

Jag har aldrig kännt något behov att "synka" något överhuvudtaget; trodde det bara var ett nödvändigt ont på mobiler som inte tillåter normal filhantering..

Du menar att du vill spara kopior av MMS i sin helhet (inte bara bilderna) på din dator?

ANNONS
Upp till 6000:- Cashback på Sony-prylar