ANNONS
Annons

Fokusproblem på D70?

Produkter
(logga in för att koppla)
Testade just min kamera och jag tror mig se ytterst lite backfokus, eller inbillar jag mig bara? Är nog inget så påverkar speciellt mycket i vilket fall... tur för mig iaf.
 

Bilagor

  • no-bf.jpg
    no-bf.jpg
    7.7 KB · Visningar: 606
krisen skrev:
Testade just min kamera och jag tror mig se ytterst lite backfokus, eller inbillar jag mig bara?

Din kamera är perfekt, det SKALL vara mer fokus bakom än framför fokuspunkten. Ca 1/3 framför och 2/3 bakom är normalt. Exakt varför kameror burkar vara inställd på det sättet har jag dock inte klurat ut ännu. Dock är det praktiskt vid porträtt, man tenderar ju till att sikta på näsan som ju sticker ut lite...

Huvudsaken är dock att fokuspunkten är i fokus, och det är den på båda era bilder, därmed är era kameror, liksom de flesta andra D70, helt felfria!

//
 
Megapolare skrev:
[...] det SKALL vara mer fokus bakom än framför fokuspunkten. Ca 1/3 framför och 2/3 bakom är normalt.
Detta är inte sant, utan en tumregel som blivit felaktigt tolkad genom tiden. Lite högre upp i denna tråd skriver jag om detta (http://www.fotosidan.se/forum/showthread.php?threadid=21795#post235389) även om jag då inte på ett bra vis kunde visa det. I en annan tråd har jag även med ett fint diagram som visar hur "skärpedjupet" varierar med motivavståndet (http://www.fotosidan.se/forum/showthread.php?threadid=22523#post239966). Länken högst upp i detta inlägg har dock fått en punkt efter sig och skall vara http://members.aol.com/Photoinfo/dof.html och inget annat (Se "Common Misperceptions" på denna sida). Det är även denna artikel jag nämner i mitt första inlägg.

I exemplet med diagrammet så har jag använt ett 50mm objektiv vid beräkningarna och med bländare 2.8. Då skulle avståndet då 1/3 framför + 2/3 bakom gäller vara 9m. På 9m avbildar en 35mm-filmruta, med detta objektiv, en yta på cirka 4,3x6,4m. Med andra ord inte ett avstånd som du använder för att ta "vanliga" porträtt (en person skulle inte ens ta upp halva bildens höjd). Tar du på ett kortare avstånd närmar sig förhållandet i skärpedjup 1:1.

Exakt varför kameror burkar vara inställd på det sättet har jag dock inte klurat ut ännu.
Detta är ingen inställning i kameran utan en egenskap hos strålgången genom optiken. Man kan se det om man ritar upp strålgången genom en lins eller bara tittar på de formler för skärpedjup som denna strålgång ger upphov till. Men det är mer information än vad man behöver.

Det enda man behöver veta är att skäpedjupet ökar ju längre bort du fokuserar och dessutom ökar skärpedjupet bakom motivet snabbare än framför. Det är detta vi utnyttjar när man ställer in motivavståndet att matcha hyperfokalavståndet.
 
maxzomborszki skrev:
Detta är inte sant, utan en tumregel som blivit felaktigt tolkad genom tiden.

Yes!, men i många normalfall så gäller ju "regeln". Dessutom vill jag vara tydlig eftersom många oroar sig lite i överkant för D70s fokusprestanda. Många är de som blir besvikna när de inte har lika mycket fokus framför som bakom fokuspunkten. Detta är ju dock alldeles naturligt, och det var det jag ville påpeka.
Och även om "regeln" inte stämmer 110% så är det ändå en tumregel varpå man kan bedömma om man har bakfokusporblem eller inte. Är inte fokuspunkten i fokus så torde man ju ha ett problem...

//
 
krisen skrev:
Testade just min kamera och jag tror mig se ytterst lite backfokus, eller inbillar jag mig bara? Är nog inget så påverkar speciellt mycket i vilket fall... tur för mig iaf.
Vilket objektiv, bländare och avstånd till 60 markeringen tog du denna bild från?
 
(Först av allt vill jag bara säga att jag i stort håller med dig och framförallt när det gäller folks oro för D70:ns fokusprestanda och att om fokuspunkten inte är i fokus har man problem. Det jag har svårt för är "regeln". Fick jag bestämma skulle man säga "skäpedjupet ökar ju längre bort du fokuserar och dessutom ökar skärpedjupet bakom motivet snabbare än framför" och aldrig någonsin nämna 1/3 + 2/3 eftersom det inte är till någon hjälp då det inte ens är sant utom för ett väldigt specifikt avstånd.)

Megapolare skrev:
Yes!, men i många normalfall så gäller ju "regeln".
Nja, om man med "normalfallet" menar som i mitt exempel, dvs fokusavstånd 9m +/- högst en meter samt 50mm @ f/2.8 så stämmer det hyffsat men annars inte. För felmarginalen för "normalfallet" med denna "regel" är inte särskilt stor, oavsett glugg och bländare.

De som har testat för bakfokusproblem och skickat in bilder har gjort det på betydligt kortare avstånd. Om du testar med ett 50mm @ f/2.8 men fokuserar på en meters håll är förhållandet i det närmaste 1:1 (egentligen ca 5-6% mer avstånd bakom än framför, men det tvivlar jag på att man kan se i bilden).

Dessutom vill jag vara tydlig eftersom många oroar sig lite i överkant för D70s fokusprestanda. Många är de som blir besvikna när de inte har lika mycket fokus framför som bakom fokuspunkten. Detta är ju dock alldeles naturligt, och det var det jag ville påpeka.
Jag håller med om att många är alldeles för paranoida och oroliga över kamerans autofokus. Jag har också en D70 och är mer bekymrad över att fokuspunktsmarkeringen är lite väl stor i sökaren, att autofokusen är långsam i svagt ljus samt att jag har svårt i svagt ljus att se i sökaren exakt var fokus ligger, så att det kan vara svårt att fokusera på exakt det man vill om man inte är noggrann. Men man får vad man betalar för och jag är nöjd med min D70.

Jag tycker att de som är oroliga och inte kan stilla sin oro får gå till Nikon eller en verkstad och be dem kolla upp problemet. De som märker att deras bilder blir skarpa tycker jag inte behöver oroa sig i onödan. Är man fortfarande okontrollerat orolig är det nog andra saker som ligger till grund och kanske inte kameran som ska på besök :-D

Det jag ville vända mig mot var just denna tumregel (1/3 + 2/3) som till och med hamras in i skallen på nybörjarfotografer i nästan varje fotohandbok som om det vore en absolut sanning. Själv läste jag det i mer än en bok när jag började med foto, sorterade in det i bakhuvudet och reflekterade inte ens över det, trots att jag läst lite mer optik än vad de flesta fotografer har gjort. Gissa om jag kände mig dum när jag insåg att jag svalt allt med hull och hår utan att tänka efter själv! :-|

Man behöver bara tänka på det som brukar stå kort därefter i samma bok, nämnligen om hyperfokalavståndet, så inser man att det är en helt galen tumregel. För om nu hyperfokalavståndet gör att du har från motivet till oändligheten "i fokus" (dvs ett oändligt avstånd) och detta ska motsvara 2/3 av det totala skärpedjupet så måste då framför kameran även den tredjedelen vara ett oändligt omfång! Alltså skulle det innebära att om 1/3+2/3-regeln vore sann skulle fokusering på hyperfokalavståndet innebära att allt var i fokus...

Och även om "regeln" inte stämmer 110% så är det ändå en tumregel varpå man kan bedömma om man har bakfokusporblem eller inte. Är inte fokuspunkten i fokus så torde man ju ha ett problem...
Min mening är att regeln inte ens stämmer till 50% (eller 10% för den delen heller, beroende på vilken felmarginal du vill ha på förhållandet 1:2). I mitt beräkningsexempel var 9 meter det avstånd då det stämde och det är ett avstånd som inte är särskilt vanligt bland majoriteten av fotografer med en 50mm. Man kanske tar halvfigursporträtt på 2-3 meter, helfigursporträtt på 4-6 meter eller så tar man landskapsbilder, och för att bedömma bakfokusproblem med linjal tar man troligen på runt en halvmeter till meters avstånd.

Men du har helt rätt att om fokuspunkten inte är i fokus är det bara att springa fortare än blixten till närmaste serviceverkstad.
 
Bjirn skrev:
Vilket objektiv, bländare och avstånd till 60 markeringen tog du denna bild från?
Men Björn, det är väl ändå 90-markeringen han fokuserade på! Eller möjligtvis 06-markeringen... :-D

Skämt åsido, till Christian: som Björn säger är det intressant att veta objektiv, bländare och avstånd. Om du använde en zoom är det intressant att veta ungefär vilken brännvid du ställt in på zoomen. Har du dessa data kan de vara kul att veta.

Precis som Philip säger, så är skärpedjupet inte exakt lika framför som bakom motivet, så om det bara skiljer lite så kan det bero på hur optik fungerar.

Jag förstorade din bild och tycker att 91-strecket är aningens suddigare än 89-strecket, men inte så mycket att jag skulle tillskriva fenomenet backfokus, speciellt inte som millimeterstrecket direkt bakom 89-strecket är i mina ögon ungefär lika suddigt som 91-strecket. Men det är svårt att avgöra från en sådan liten bild. Min personliga åsikt är dock att du inte har något bakfokusproblem värt att nämna.

Om man vill "räkna" på skärpedjupet själv men inte orkar lära sig gnuplot eller knacka in formlerna själv som jag gjorde kan jag rekommendera f/Calc (http://tangentsoft.net/fcalc/) som har detta och lite till.
 
Dessutom så kan den punkten som fokusen har lagt sig på vara både i framkant eller bakkant på 90.
Fokussenorn i D70 antar jag är en strip och inte en punkt, och den torde täcka mer än bara siffrorna 90.

Därav brukar en bra testtavla ha en liten bit som sticker ut 45 grader så fokusmålet är i samma plan som filmplanet(sensorplanet). Samt ha väldigt hög kontrast.
 
Puh. Fick min D70 från USA i dag och den var lyckligtvis utan detta problem. Men jag lider med de av er som har blivit bitna av buggen. Då gäller det bara att hitta ett schysst minneskort till kameran.
 
Är detta backfocus?

Gjorde ett enkelt test med min D70 och en Tamron 28-75 på läge A och med 2.8. Hade kameran på stativ och i ca 45 graders vinkel. Avstånd ca 1 meter mellan optik och 130 cm på bandet (som var min fokuspunkt).

Resultatet ser du här:

http://hem.bredband.net/b104125/backfocus.jpg

Har jag klarat mig från backfockus (vilket jag tyder det verkar) eller är testet felaktigt?

Tacksam om ni med tränade ögon kan ge mig ett besked.
 
Re: Är detta backfocus?

MagnusJoh skrev:
Gjorde ett enkelt test med min D70 och en Tamron 28-75

Skulle du upptäcka fokusproblem med den kombinationen så skulle jag skicka iväg objektivet istället. Enligt Scandinavian Photo så skulle inte mitt Tamron 28-75 funka till D70 utan en uppgradering. Objektivet skickades till Tyskland för detta, men jag tröttnade på att vänta och fick ett Sigma 28-70 istället, och med det verkar kameran fokusera som den ska.
 
Och varför skulle inte ditt Tamron optik fungera med D70?

Allvarligt talat..jag har tröttnat på Scandinavian..de har blivit en skitbutik i samband med att dom expandera...så mycket bullshit!
 
Är detta backfocus?
Läs denna sida för att se hur du kan konstruera en vettig testtavla. Jag misstänker att så gott som alla DSLR kameror idag följer principen för hur fokussensorerna ser ut i stort.
http://www.dpreview.com/reviews/canoneos300d/page17.asp

På ett måttband sådär kan du inte direkt säga vilken av kontrastområdena kameran har fokuserat på, och då banden är lutat kan kameran helt korrekt ha fokuserat på 129 istället, beroende på vad fokusstrippen täcker.

Kort sagt är, en stor yta som täcker hela fokussenorn, har samma orientering som filmplanet samt hög kontrast och är väl upplyst är några av kraven. Kameran bör också stå på ett statigt stativ.

Skulle du upptäcka fokusproblem med den kombinationen så skulle jag skicka iväg objektivet istället.
Ingen kamera är den andre lik, inget objektiv är det andre likt. Som det är nu går det generellt inte att säga att en viss modell(av dom nyare) inte funkar med en viss kamera. Det är en annan sak med dom äldre objektiven, men då finns det listor att tillgå. Snackar vi ett samplingsintervall av en 100 objektiv och kameror, då kan det ha en viss validitet.
 
Hoppas det är som en skrev att det var de tidiga D70 som brottades med problemet. Har beställt en genom Cyberphoto och de antas komma in v 36.
 
Razorback skrev:
Hoppas det är som en skrev att det var de tidiga D70 som brottades med problemet. Har beställt en genom Cyberphoto och de antas komma in v 36.

Jag köpte min D70 direkt när den kom och jag har inte haft problem. Något av en storm i ett vattenglas har det nog varit...

//
 
Megapolare skrev:
Jag köpte min D70 direkt när den kom och jag har inte haft problem. Något av en storm i ett vattenglas har det nog varit...

//

Tja, Kallar man att behöva skicka sin sprak nya D70 till Nikon inte bara en utan två ggr för storm i ett vaten glas så OK...

När jag fick tillbaka den efter första två veckors vändan så var det mer och andra fel på den än när jag skickade upp den... Nu gick det som tur var betydligt snabbare andra gången. Min kamera har varit mer hos Nikon än hos mig sen jag köpte den hos Scandinavianphoto.
 
Razorback skrev:
Nu börjar jag få svettpärlor i pannan

Min D70 kom med den tredje sändingen som skickades ut. Inga som helst problem, allt fungerar perfekt.

Det är som alltid klokt att vänta med att beställa tills barnsjukdomarna är åtgärdade.

Du kan torka svettpärlorna och sova lugnt:)
 
Senast ändrad:
Nikon borde hört talas om problemen och gjort något åt dom.

Men de kan ju också vara som politiker, sluta öronen som en dykande säl åt allmänhetens rop :)
 
ANNONS
Götaplatsens foto – en riktig fotobutik.