ANNONS
Annons

Fokusproblem på D70?

Produkter
(logga in för att koppla)
Linmajon skrev:
Och varför ska jag tro att inte Canon/Nikon som själva byggt kameran inte ska kunna kalibrera den bättre redan vid tillverkningen än en verkstad?? Faktum är ju att ex. D70 inte fokuserar lika perfekt med alla objektiv ens av samma märke... Se HÄR.
Jag har haft min 10D på s.k.'justering'. Resultatet blev kanske något till det bättre men variationerna mellan mina 6 (canon)objektiv kvarstår...förstås.

Det faktum att Nikon Sverige utan frågor tar in kameran för kalibrering samt att de berättar att kalibreringen består av både mjukvaru och hårdvarujusteringar (bla justering av spegeln) får mig att tro att problemet är äkta. (då oaktat att mina bilder faktiskt är oskarpa där AF:en lägger skärpan)

bdajegu skrev:
Det faktum att Nikon Sverige utan frågor tar in kameran för kalibrering samt att de berättar att kalibreringen består av både mjukvaru och hårdvarujusteringar (bla justering av spegeln) får mig att tro att problemet är äkta.

Japp, jag var uppe hos Nikon i Upplands Väsby i morse. Inga som helst problem att lämna in D70:an för justering, teknikern lät som om han var väldigt bekant med problemet. Hämtar den i eftermiddag!

Om nu fokuseringsprecisionen verkligen diffar mellan olika objektiv, vad är det då man får intrimmat på Nikons verkstad - för vilken glugg? Helst skulle man vilja lämna in hela gluggsamlingen och få dem att hitta inställningen där alla ger otpimalt fokus...

Mitt Tamron 28-75 ger perfekt resultat på f2.8, där Nikon 18-70/4.5 ger en aning backfokus på f4.5 - med "linjaltestet". Jag vill ju inte få sämre resultat med Tamron om jag skulle få kameran perfekt intrimmad för Nikon-gluggen...

(Nå, en dag skall jag väl bestämma mig för vilket jag skall behålla :)

FredrikB skrev:
Japp, jag var uppe hos Nikon i Upplands Väsby i morse. Inga som helst problem att lämna in D70:an för justering, teknikern lät som om han var väldigt bekant med problemet. Hämtar den i eftermiddag!

Var det Patrik du träffade kanske :) :)

Jag har haft min 10D på s.k.'justering'. Resultatet blev kanske något till det bättre men variationerna mellan mina 6 (canon)objektiv kvarstår...förstås.
Endast om du lämnat in alla gluggarna för justering också. Då en del av autofokus systemet trots allt har en del att göra med gluggen.

När ni testat era kameror och objektiv verkar det som att ni testat på kort avstånd. Testbilderna ni gjort ligger nästan i trakten av macrobilder.

Har något testat hur en kamera som har backfokus beter sig på större avstånd - typ 3 meter eller nått?

Jag fick tillbaka min kamera idag från Nikon Service. Skillnaden var väldigt stor. Här är ett utsnitt, före och efter justering.

Bilagor

• test.jpg
    test.jpg
    43.9 KB · Visningar: 785
Hämtade min D70 idag, nu ser det ut som man kan förvänta sig. Känns bra! Mycket bra service från Nikon. De fixar som sagt justeringen över dagen om man lämnar in kameran på serviceverkstaden i Upplands Väsby.

Bakfokus fixad hos Nikon i Sthlm

Fick tillbaka min kamera i går efter att ha fått autofokuset justerat (bakfokus). Det tog totalt fem dagar inklusive frakt till Upplands Väsby samt en helg - allt ser helt OK ut, precis som det ska - jippi!

Nu skulle jag bara vilja få bort det där irriterande dammkornet som har smugit sig in under sökarens glas - det syns inte på bilderna, däremot väl i sökaren. Någon som har något smart tips?

/Thomas

Re: Bakfokus fixad hos Nikon i Sthlm

Tompa2003 skrev:
Fick tillbaka min kamera i går efter att ha fått autofokuset justerat (bakfokus). Det tog totalt fem dagar inklusive frakt till Upplands Väsby samt en helg - allt ser helt OK ut, precis som det ska - jippi!

Nu skulle jag bara vilja få bort det där irriterande dammkornet som har smugit sig in under sökarens glas - det syns inte på bilderna, däremot väl i sökaren. Någon som har något smart tips?

/Thomas

Ligger inte det kornet på mattskivan (den skivan som spegeln slår i i taket)?

Då borde du väl se det om du bara tar bort objektivet.
/ Marcus

Re: Re: Bakfokus fixad hos Nikon i Sthlm

Brummelisa skrev:
Ligger inte det kornet på mattskivan (den skivan som spegeln slår i i taket)?

Då borde du väl se det om du bara tar bort objektivet.
/ Marcus

Ja, jag ser kornet (eller vad det nu är) på den där glasskivan som har de där "inristade" fokusmarkeringarna som man ser i sökaren. Det tycks sitta mycket hårt (eller kanske på baksidan av skivan), för det verkar inte gå att ta bort det med enkla medel. Jag törs inte ta i med mikrofiberduk eller liknande för jag vill inte riskera att sabba någonting inne i kameran... Hm, det kanske blir en liten sväng förbi en Nikon-verkstad så får de kika på det.

/Thomas

Ytterligare två veckor - nänä...

Det skulle tydligen ta ytterligare ett par veckor för Nikon-verkstaden här i Göteborg att ta bort det där irriterande kornet från mattskivan - nä, tror inte det. Jag får väl ta det någon gång när jag ska lämna in kameran för en större rengöring om ett par månader eller så...

/Thomas

Väcker denna tråden igen, då jag är lite "nyfiken" på detta eftersom jag har planer på att införskaffa en D70.
Man blir ju en smula orolig.

Läser man på denna sidan http://leongoodman.com/sergei/backfocus.htm så hävdar författaren att man får bakfokus även om man själv ställer in skärpan manuellt. Han hävdar att det man ser i sökaren inte är samma som CCD:n ser. Detta skulle i så fall bero på att det är olika avstånd mellan lins och sökare, lins och CCD och eventuellt åxå lins och autofokussensor.
Det borde i så fall inte vara ett autofokusproblem?

I denna tråden http://forums.dpreview.com/forums/read.asp?forum=1034&message=9169548 på dpreview.com kan man läsa om en som skickat in sin kamera för justering tillsammans med kit-optiken. Tillbaka så fungerar kameran bra med kit-optiken, men han har istället fått ett frontfokusproblem med sitt 50/1.8 som fokuserade perfekt tidigare.

En viss tolerans får man ju naturligtvis räkna med, men om det är så mycket som 3cm så är det ju stor risk att detta inte faller inom ramen för vad skärpedjupet "äter upp".
Är det åxå så att det inte är ett autofokusproblem och att det blir fel även när man ställer skärpan manuellt så blir ju kameran mer eller mindre oanvändbar för makrofoto?

Om det inte skiljde så mycket mellan olika objektiv, som det verkar kunna göra, så vore det ju bara att skicka kameran till Nikon för justering. Men hur vet man då att den funkar tillsammans med objektiv man köper i framtiden?

Det är möjligt att jag oroar mig i onödan, men köper man en kamera för ca 10000kr (12000 med kitoptik) så vill man ju gärna att den ska kunna fokusera ordentligt. Något som tydligen sällan är något problem med kompaktkamerorna. (Jag kan använda autofokusen på min A70 med närbildslinser och ett skärpedjup på ett par mm) och skärpan placeras nästan alltid rätt.)

Min D70 fungerar perfekt med alla mina objektiv efter kalibrering.

..kan tillägga att jag är mkt kräsen..

dumbo skrev:
Man blir ju en smula orolig.

Du kan sluta oroa dig. Min D70, liksom de flesta andras fokuserar perfekt med alla linser jag testat. Uppenbarligen har en viss mängd D70 ur den allra tidigaste serien haft vissa inställningsproblem vad gäller fokusen, men problemet går uppenbarligen lätt att åtgärda hos en verkstad. Ingen av de som köper D70 idag verkar lida av problemet,
Detta är onekligen ännu ett extremt överdrivet problem, som man inte bör fästa allt för stor vikt vid.

Vad du istället skall ägna din oro åt är hur du skall få tag i en D70 överhuvudtaget, den är ju inte någon hyllvärmare direkt...

//

Megapolare skrev:
Du kan sluta oroa dig. Min D70, liksom de flesta andras fokuserar perfekt med alla linser jag testat. Uppenbarligen har en viss mängd D70 ur den allra tidigaste serien haft vissa inställningsproblem vad gäller fokusen, men problemet går uppenbarligen lätt att åtgärda hos en verkstad. Ingen av de som köper D70 idag verkar lida av problemet,
Detta är onekligen ännu ett extremt överdrivet problem, som man inte bör fästa allt för stor vikt vid.

Vad du istället skall ägna din oro åt är hur du skall få tag i en D70 överhuvudtaget, den är ju inte någon hyllvärmare direkt...

//

Håller med. Problemet var iofs inte extremt överdrivet när det begav sig men att läsa i dylika trådar skall nog ses som historisk forskning..

Det är ju en del som har problem även med "nya" kameror. Fast det kan ju vara sådana som butiker fått i retur eller som de råkat ha kvar på hyllan. Det vet man ju inte. Nåja. Jag ska försöka sluta oroa mig ang. det iaf. :)

Vad gäller kameran så har jag inte SÅ bråttom att få tag på en. Tänkte ställa mig i kö på lämpligt ställe medan jag sparar ihop de pengar som behövs.

Har jag problem eller ser det korrekt ut?

Hej hej..

Bifogar en bild på ett test jag gjorde. Är inte så hemma på detta än, men jag fokuserade på "yepp" (se bild) och fokusen verkar ligga kvar där.

Gjorde samma test igen, fokusreade på "yepp" och flytta mig lite bakåt. Då hamnade fokusen på botten av produkten.

Känns rätt korrekt eller? Nått annat enkelt test man kan göra?

Använt 18-70 mm

Mvh david

Bilagor

• dsc_0691.jpg
    dsc_0691.jpg
    38.6 KB · Visningar: 691
ANNONS
Upp till 6000:- Cashback på Sony-prylar