Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 349 kr per år

Annons

40-årspresent - bättre bilder i dåligt ljus

Produkter
(logga in för att koppla)
Det var därför jag skrev att lära sig belysa motivet med en extra ljuskälla.
Det tar ett bra tag att bli klok på vad man ska göra, och inte göra, för att få en bättre bild utan att blixtra sönder stämningen.
Men när man väl blivit klok kan blixten göra underverk med bilden.
Visst, jag har en radiostyrd Nissin-blixt som jag haft en del nytta av och just att man kan koppla bort den från kameran och placera den var som helst gör att man kan vara mycket friare. Sändaren kan ju hantera en hel drös med blixtar om det skulle vara så, så man kan göra mycket med ett sånt system och andra hjälpmedel men frågan är väl om det nu var den nivån det handlade om här.

Det är bra mycket enklare att fixa detta med Deep Prime XD2s idag för mig så blixten har värmt hyllan ett bra tag nu. Det har skett ganska mycket på bara de senaste åren med både Topaz och Deep Prime som nu väl är i minst sin tredje generation.

Jag kollade innan jag lade upp bilderna så att jag såvitt jag kunde se inte hade fått med folk som gjorde något privat. Jag noterade ingen person överhuvudtaget.)
Det var förvisso hänsynsfullt av dig, men inte något som var strikt nödvändigt. Åtminstone om du fotograferade helt öppet.
(Ett ämne för en annan tråd, förstås).

Och att det nog kan vara bra att fortsätta på Nikonspåret.
Eftersom din syster inte tycks vara speciellt kameratekniskt intresserad så är det absolut bra att fortsätta med Nikon.
Att byta till en annan Nikonkamera med fler inställnings- och konfigureringmöjligheter tror jag dock vore att skjuta över målet.

Objektivet hon har är rätt bra i dåligt ljus, och som någon redan påpekat blir det väldigt dyrt att köpa ett objektiv som kan samla in mer ljus.
Återstår då en kamera med större sensor. Din systers kamera är, med Nikonterminologi, en DX-kamera. Nikons FX-kameror har sensorer som är ungefär dubbelt så stora som vad en DX-kamera har och kan alltså samla in mer ljus. Det spelar roll för möjligheterna att ta bilder i dåligt ljus.

Det är dock fotografen, och inte kameran, som tar bilderna, så det går att pressa en DX-kamera en del i dåligt ljus. Problemet med den utgångspunkten är att fotografen behöver kunna en hel del om kamerateknik. Att ge din syster en fotokurs vore kanske det bästa, men det hänger förstås på om hon vill ta emot en sådan gåva.

Viktigt att tillägga är också att en FX-kamera med det nuvarande objektivet ger inte så mycket. För att kunna utnyttja en FX-kamera krävs även ett FX-objektiv.

Det billigaste, men över budgeten, skulle bli en Nikon Z6 med ett 40mm/f2-objektiv. Vilket dessutom skulle bli en storleksmässigt mindre kombination än vad hon nu har.

Fotokurs är nog annars ingen dum idé om mottagaren är mottaglig för det.

Viktigt att tillägga är också att en FX-kamera med det nuvarande objektivet ger inte så mycket. För att kunna utnyttja en FX-kamera krävs även ett FX-objektiv.
Systern tycks ha ett FX-objektiv redan.
Jag köpte ett fast objektiv (tror det är 40mm eller 50mm och ca F/1.8 ) till henne för strax under 2000 (tror jag) vid samma tillfälle. Det använder hon hela tiden.

ANNONS
Upp till 6000:- Cashback på Sony-prylar