Annons

Fokusproblem på D70?

Produkter
(logga in för att koppla)
dyk_pedda skrev:
Tja, Kallar man att behöva skicka sin sprak nya D70 till Nikon inte bara en utan två ggr för storm i ett vaten glas så OK...

Med storm i ett vattenglas menar jag att problemet omfattning i vad avser antal kameror med fel har överdrivits. De flesta D70 fungerar utmärkt.

Det förtar dock såklart inte det faktum att vissa kameror är felaktigt kallibrerade och måste få service.

Samma sak med moiré problemet. Direkt när kameran släpptes så verkade det som om alla fick bilder med moiré hela tiden. Själv har jag fotat tusentals bilder med min D70 och ännu inte upptäckt moiré på en enda.

Forum på internet tenderar att överdriva omfattningen på problem något...

//
 
Jo, jag har sett vissa trådar på forumen gå lite överstyr så jag förstår vad du menar men min kamera led av backfokus i den milda grad att Nikon ringde och frågade om jag hade kunnat ta några bilder överhuvudtaget med kameran.

När den kom tillbaka ifrån servicen så var det delvis åtgärdat men nu funkande det inte att fota i AUTO läget för då gick det inte att fokusera alls, plus om man fotade manuellt så kunde jag bara använda den mittersta fokuseringen. Använde jag någon av de andra fyra så började kameran bara att jaga fokus mellan ändlägena.

Men, men... Nu kommer den förhoppningsvis tillbaka intrimmad och fungerande imorgon. Jag har väl troligtvis råkat ut för ett måndags ex, men förtroendet är ju inte på topp plus att mina 6-8 månader i Hurghada långt ifrån Nikon service idag känns mindre roliga nu än vad det gjorde innan jag köpte kameran.
 
Megapolare skrev:
Direkt när kameran släpptes så verkade det som om alla fick bilder med moiré hela tiden. Själv har jag fotat tusentals bilder med min D70 och ännu inte upptäckt moiré på en enda.//

Wow!!? Är det verkligen möjligt? Själv hittar jag lite moiré på i stort sett alla mina bilder - även om det i de allra flesta fallen är i mycket liten utsträckning. Nikon Capture löser de flesta moiré-problemen utan större problem om man fotar i RAW-format och det är vanligtvis inte mer än ett par bilder per hundra som blir helt oanvändbara pga så mycket moiré att det inte går att fixa till.

Thomas
 
Själv hittar jag lite moiré på i stort sett alla mina bilder - även om det i de allra flesta fallen är i mycket liten utsträckning.

Humm vad fotar du? Jag måste nog säga att jag kanske har hittat det på ett par bilder av flera tusen. Ett bra tips för att bli av med det är lite gausisk oskärpa på ett duplicerat lager i photoshop och sedan sätta blendmode till color - visst man ser mönstret fortfarande(mindre tydligt?) - men de störande färgerna försvinner (maska gärna bara det drabbade området sen med en layermask)
 
Jag har gjort en och annan test på min D70 vad det gäller backfokus. Ibland bra och ibland tveksamt. Har då ett par frågor ang detta.

1. Det verkar som om mitt nya 80-200 2,8 lider av backfokus. Kan det stämma, eller är det endast kameran som kan vara boven i dramat?

2.Eftersom jag är osäker på om min kamera har backfokus eller inte...vad tror ni om att lämna in skrotet på Nikon och påstå att den har det?
Blir man debiterad om den är som den skall??
Erfarenheter???

Nu har man hypokondri vad det gäller kameran...är det inte brus så är det backfokus...
Dessutom inbillar jag mig att mitt nya 10.000 kronors objektiv är ihopsatt av fångar på Kubas militärfängelse för terrorister....det kan inte vara jag som gör fel... :)
 
Att tänka på vid fokusering.

En sak man bör tänka på när man ska testa om kameran lider av bakfokus är hur AF fungerar i D70:n. Det är bara i mitten punkten (som inte är en punkt) som AF kan kontrolleras både horisontellt och vertikalt. Det går som ett kors i mitten och kameran försöker hitta läget med högst kontrast.
Detta kors går även en bit utanför markeringarna i sökaren men kan enligt uppgift ibland ligga lite fel (kanske lite långt upp).
De övriga AF punkterna i sökaren kan endast detektera antingen vertikalt eller horisontellt. Vilket är väldigt viktigt att tänka på om man använder dessa.

Vad det gäller moiré så har jag nog sett det ett par gånger i några bilder jag tagit. Men det har aldrig förstört en bild. Jag brukar notera moire objekt när jag fotar och då kan man lätt flytta sig lite och ta en extra säkerhetsbild om så behövs. Förövrigt så använder jag endast RAW formatet. Om man använder jpg så missar man så otroligt mycket funktionalitet så det är inte ett alternativ.

Så om man lider av bakfokus så kanske det är "över" fokus...
 
Nu måste jag bara skrika ut min frustration!!!!

jag vill endast visa ett par utcroppade bilder på mina expriment...men ICKE!!!!! Dina skitbilder är för stora, säger serverjäveln!!!


FAAAAAAAN vad trött jag blir!!! Jag orkar inte sitta och mecka i PS i 20 min bara för att få in en suddig skitbild på forumet!!! Jag såg till att bilden var 320X400 någonting...men fan heller att den petiga servern tog det!! ICKE!!!! Jag blir sååååå trött!!

187 i puls!
 
Megapolare skrev:
Hehe, lugna puckar.

Du måste se till att bilden inte är större än 50000 bytes, ca 50 Kb. Sen skall det nog gå att få in bilden.

//

Javisst...men en helvetes massa meckande innan man kan visa en bild....sååå tråkigt!!

Mitt PS vill inte...trots att jag följer alla regler...haja att man blir skogstokig!!

Låt servern ta emot vad fan som helst...och deleta bilden då efter ett par dagar...

Jag fattar ju varför man har denna gränns...men ändå...Går det inte att ordna så att servern meckar till bilderna i tillåten storlek?

Uhhhh...
 
Helgesson skrev:
Javisst...men en helvetes massa meckande innan man kan visa en bild....sååå tråkigt!!

Mitt PS vill inte...trots att jag följer alla regler...haja att man blir skogstokig!!

Låt servern ta emot vad fan som helst...och deleta bilden då efter ett par dagar...

Jag fattar ju varför man har denna gränns...men ändå...Går det inte att ordna så att servern meckar till bilderna i tillåten storlek?

Uhhhh...

JPG filerna brukar bli lite större än PS uppskattar. Komprimera lite hårdare.
 
ANNONS
Götaplatsens foto – en riktig fotobutik.