När min syster fyllde 30 gav vi henne en enkel Nikon DSLR-kamera och ett fast objektiv i present. Tror det kan vara en D3200. Hon har använt den otroligt mycket, men i stort sett bara som en "point-and-shoot"-kamera. Hon är inte särskilt intresserad av kamerautrustning, efterbearbetning eller att lära sig om kamerans olika inställningar. Men har alltid kameran med när vi ses, fixar bildalmanackor till familjen varje år och så vidare. Även om hon inte använder funktionerna så tror jag hon uppskattar känslan av att ha och använda en systemkamera.
Nu fyller hon snart 40, och vi funderar på att ge henne en present relaterad till hennes fotointresse igen. En sak hon har nämnt som inte funkar så bra med hennes nuvarande kamera är att fotografera inomhus i dåligt ljus. Vi funderar på om det är smartast att köpa en ny kamera till henne eller kanske ett nytt objektiv? Hon kommer nog inte vilja använda en extern blixt. Budgeten är ungefär som förra gången, alltså typ tillräckligt för instegsmodellerna eller motsvarande annan utrustning.
Någon tipsade om Fujifilm och jag hittade då en begagnad X-T2 i området, men tänker kanske att den är för avancerad? Och att det nog kan vara bra att fortsätta på Nikonspåret.
Alla förslag skulle uppskattas enormt!
Som vanligt när det kommer upp frågor som dessa så spårar man ofelbart in på att köpa nya kameror eller ännu hellre på ljusstarka objektiv och då får man direkt problem om budgeten är begränsad.
Här är ett exempel från en video där en bild är tagen på ISO 25600 visas.
Här är slutresultaten.
Jag har själv både Topaz Photo AI och Photolab 8 och personligen föredrar jag för digitalt tagna bilder nya Photolab 8 med Deep Prime XD2s denoise. Skälet till det är att arbetsprocessen med Deep Prime XD2s är mycket effektivare då jag aldrig behöver hålla på att finlira med den som med Topaz. Det är bara att exportera bilderna med Deep Prime och det blir sällan problem med resultaten. Topaz är dock bättre för mina gamla inskannade dia så jag behöver båda. Topaz funkar dessutom även på JPEG och det gör inte DXO:s Deep Prime.
Jag har precis kört igenom en del gamla digitalt födda bilder som jag tog 2005 med min då nya KonicaMinolta D7D och förundrats över att dessa bilder fick ett sånt lyft som de faktiskt fick. Så de som har gamla bilder tagna med sämre objektiv och kameror har särskilt mycket att vinna på att processa dem med dagens nyaste och mest effektiva "demoise"-program.
Den nya versionen av Deep Prime tar fram detalj och färg ur dessa bilder som jag aldrig kunde se tidigare. Dessa bilder tyckte jag då inte riktigt höll måttet, så jag hade i en del fall inte ens brytt mig om att efterbehandla dem.
Om systern inte tycker det är kul att pilla med efterbehandling, så erbjuder DXO även lättanvända PureRaw som kan ses lite som en fristående "black box" som man bara dumpar bilderna på så fixar programmet resten (för den använder också Deep Prime-tekniken) och som en del säkert vet så kan PureRaw också funka som en plug-in till Lightroom.
PureRaw kostar 119 U$ (engångskostnad) och en uppgardering kostar 79U$. Jag tror det är absolut bäst använda pengar om det här nu handlar om att få ut bättre bildkvalitet ur bilder tagna i dåligt ljus och att använda budgeten så smart som möjligt.
Det kostar ju heller inget att låta systern testa själv vilken hon föredrar genom att ladda ned några 30-dagars för påseende och test.
Jag är själv förvånad över att jag uppgraderade från Photolab 7 till version 8. Redan den Deep Prime som fanns i version 7 var imponerande men version 8 har tagit ytterligare ett påtagligt steg och dessutom har skärpningsfunktionen Lens Correction, som vi fick för några versioner sedan (har ersatt gamla Unsharp Mask) blivit ännu smartare och vassare, vilket även det bidra den fantastiskt fina tekniska bildkvalitet vi nu kan få med dessa.
Jag tycker verkligen ni ska kolla på detta också och inte bara på hårdvara av gammal vana. Det är i detta sammanhang rätt begränsade förbättringar som kan nås genom nya kameror och nya objektiv men dessa denoise-program gör skillnad på riktigt och det till en ren skitsumma i sammanhanget.