Här är D700 och Z8 med samma exponeringsvärden körda via Capture One lite snabbt (något år gammal version). ISO 6400, 1/45, 50/1,8G@2,8, handhållet mot dörrpost med D700 (Z8 har ju stabilisering). Den förra har en sensor som kom i D3 2007 och Z8 har den från Z9 från 2021, dvs det är ca 14 år mellan dem. Om jag hade tagit 3200 hade skillnaden blivit mindre då D700 "viker av" en del, plus att här syns det jag pratade om med horistontella "blödningar" för den som tittar noga. Det blir även lite mönster på några ställen som också härrör från sensorn. Man behöver se upp om man använder 6400 som är max "riktig" ISO. Det blev vad det blev eftersom jag gjorde det snabbt handhållet. Standardinställningarna för brusreducering i råkonverteraren.
Här tycker jag att det är en brytpunkt. Jag använde sällan 6400 med D700, just för att det blir lite sådär och med äldre råkonverterare, typ Adobes i CS2 så blev det klart sämre än detta. Från D810 (jag hoppade D800) så har jag kört upp till 6400 i normalfall. Eventuellt 12800 om det riktigt kniper, lite beroende på situation.
D850 hade gissningsvis sett lite bättre ut, för Z8 får betala ett pris för att den har så snabb sensorutläsning. Nu hade det förstås gått att nyttja stabiliseringen mer och sänka ISO i verkligheten i det här läget, men likväl. Jag gjorde inte det för att det skulle vara samma värden.