Annons

Fokusproblem på D70?

Produkter
(logga in för att koppla)
Har fotat daggdroppar med D70, Nikkor 35-70/2.8 och två mellanringar, och det blir inte bra med stor bländare, då det blir fokus bakom droppen, funkar med mindre bländar (= störrre skäpedjup), men det är ju ingen bra lösning på problemet...då man vill få en blurrig bakgrund. Skulle vara mycket intressant att få veta vart felet är.
 
Det finns säkert kameror som har detta problem men hur utbrett är det?

Det är lite intressant att notera att innan Phil Askey lade ut sin D70-test på dpreview där han noterade en aning backfocus var det inget som helst snack om några backfocus-problem på dpreview, då var det istället moaré och färgskiftning som var på tapeten. Sedan kom blooming-vågen och alla skulle ut och fotografera rakt mot solen. Nu verkar dock var och varannan diskusson på dpreview handla om fokusproblem isället. Det verkar gå trend i vilken kamerasjukdom man skall försöka få diagnos på.
 
Det är ju skillnad på de olika problemen som kommer upp, anser själv att backfocus är mycket allvarligt, specielt vid närbilder och mackro, att inte få fokus på det man vill är ju f-n inte bra...så detta måste lösas.
 
Jag säger inte att det inte är fel på just din kamera, jag kommenterade flockmentaliteten när det gäller vissa fel. Citat från dpreview: "Kan ni kolla på mina bilder, jag tycker dom ser bra ut men jag kanske också har detta backfokusproblem?"

Det gäller att testa rätt - det finns många faktorer som kan ställa till det för autofokusen - Dynamic Area AF, damm, försättsfilter odyl. Här är en artikel med en del tips: http://www.bythom.com/autofocus.htm

Vad kör du för mellanringar till D70:n?
 
Nikons svar:
Ja, vi får ta in den för kontroll och justering.

Kanske inte ett fullödigt svar men jag får väl skicka in kameran vid tillfälle.
/Jens
 
DÅ jag bor i Upplands Väsby, där Nikons kontor ligger, funderar jag på att åka in dit tidigt på morgonen och sedan böna och be för att de ska justera min kamera då jag behöver den för ett jobb imorgon kväll.

Testade kameran och fokusproblemet syns

röda pilen visar var fokuset borde vara, och vad det syns i sökaren

svarta pilen visar var fokuset hamnade till slut :S
 

Bilagor

  • backfocus.jpg
    backfocus.jpg
    43.3 KB · Visningar: 1,024
å det fanns ingen möjlighet för fokussensorn att även se den andra linjen där fokus hamnade?
 
RolandM skrev:
å det fanns ingen möjlighet för fokussensorn att även se den andra linjen där fokus hamnade?

fokuset hamnade i mitten, på linjen där röda pilen pekar

men i resultatet så syns det vid den svarta linjen

detta problem har även uppstått när jag fotat någon, fokuset borde hamnat i ansiktet men istället har det hamnat på halsen
dvs ett steg bakåt
 
Senast ändrad:
Argh - fokusfel på min D70...!!!

Jag fick min D70 med 18-70-objektivet idag från ScandinavianPhoto men konstaterade med detsamma att fokuspunkten är felkalibrerad med ca en centimeter... Grrrr - jag trodde att dessa idiotiska backfocus-fel har hunnit bli avhjälpta men tydligen fortfarande inte! Såååå irriterande!!!

Här är två bilder - den ena med den kamerans autofocus och den andra när kameran flyttats bakåt en centimeter efter att fokus har låsts. Ingen vacker syn! Kameran stod på stativ och jag har använt blixt så det är inte rörelseoskärpa tyvärr... En tjugotal experiment har alla bekräftat detta fel, så nu är det garanti som gäller. Snyft, jag hoppades verkligen att få leka med min nya kamera nu!
 

Bilagor

  • fokusfel.jpg
    fokusfel.jpg
    30.7 KB · Visningar: 973
Re: Argh - fokusfel på min D70...!!!

Tompa2003 skrev:
Jag fick min D70 med 18-70-objektivet idag från ScandinavianPhoto men konstaterade med detsamma att fokuspunkten är felkalibrerad med ca en centimeter... Grrrr - jag trodde att dessa idiotiska backfocus-fel har hunnit bli avhjälpta men tydligen fortfarande inte! Såååå irriterande!!!

Här är två bilder - den ena med den kamerans autofocus och den andra när kameran flyttats bakåt en centimeter efter att fokus har låsts. Ingen vacker syn! Kameran stod på stativ och jag har använt blixt så det är inte rörelseoskärpa tyvärr... En tjugotal experiment har alla bekräftat detta fel, så nu är det garanti som gäller. Snyft, jag hoppades verkligen att få leka med min nya kamera nu!

Jag ska dit imorgon och be de att fixa felet på en gång, för jag behöver kameran imorgon kväll.
Man har tur att ha Nikons support och kontor här i Upplands Väsby.
 
Har gjort en ny bild.

Fokuspunkten låg från början inom det rödstreckade området
på den högra bilden hade jag flyttat mig en liten bit bak och först då hamnade det rätt.
 

Bilagor

  • backfocus2.jpg
    backfocus2.jpg
    47.6 KB · Visningar: 930
Samma fel som min med andra ord...

Tja, ni ser själva - den suddiga bilden är kamerans autofokus och den skarpa är när kameran flyttats bak en centimeter... Nej, det här går ju inte, så kameran åker nog tillbaks för service eller byte av något slag även om det innebär att jag är utan kamera ett tag.

Jag berättar gärna hur det har gått!

Mvh
Thomas
 

Bilagor

  • fokusfel2.jpg
    fokusfel2.jpg
    28.8 KB · Visningar: 890
Ja, jag vart ju bara tvungen att testa jag med...
Som synes får jag focus där jag lagt den, men spelrummet lutar svagt bakåt, alltså inte fullt 100% perfekt, men inte så dåligt som de andra exemplen.

Det kan ju också vara en "feature" på kameran gjord för att porträttbilder skall bli bra. Man brukar ju sikta på näsan, men focus önskar man väl i ansiktet kring ögonen? En vild gissning såklart! ("Nikon - tar de bästa bilderna av personer med stora näsor":)

Som tur är rapporteras det lite här och var att detta inte skall vara något problem att fixa för en vanlig nikonverkstad.

//
 

Bilagor

  • focus.jpg
    focus.jpg
    3.8 KB · Visningar: 861
Normen för ett perfekt skärpedjup "ska" ju vara 1/3 framför och 2/3 bakom så det där är väl så bra det kan bli.

Förresten, följer alla en sund testmetodik. En vinklad platta med shackrutor med hög kontrast som är ung 3ggr så stor som fokussern i höjd och bredd. Samt att den lilla plattan ska vara bra upplyst och vara parallell mot film/sensor planet.


/IRONI
Nej nej, så här måste det vara, det är en feature i deras kameror, så det måste vara nåt fel på din just din kamera. Den fokuserar ju korrekt.
 
Damocles skrev:
Normen för ett perfekt skärpedjup "ska" ju vara 1/3 framför och 2/3 bakom så det där är väl så bra det kan bli.

Förresten, följer alla en sund testmetodik. En vinklad platta med shackrutor med hög kontrast som är ung 3ggr så stor som fokussern i höjd och bredd. Samt att den lilla plattan ska vara bra upplyst och vara parallell mot film/sensor planet.


/IRONI
Nej nej, så här måste det vara, det är en feature i deras kameror, så det måste vara nåt fel på din just din kamera. Den fokuserar ju korrekt.

Jag kan ju säga att det här var det sista steget jag tog när jag föstod att den fokuserade fel.

TIdigare hade jag tagit bilder på folk, fokuserat på ansiktet, fokuset visat att ansiktet varit skarpt, därefter på den färdiga bilden låg skärpan istället på halsen och inte ansiktet.
 
ANNONS
Götaplatsens foto – en riktig fotobutik.