maxzomborszki
Aktiv medlem
Damocles skrev:
Normen för ett perfekt skärpedjup "ska" ju vara 1/3 framför och 2/3 bakom så det där är väl så bra det kan bli.
Det stämmer inte helt och hållet utan bara vid "normala" motivavstånd. Vid foto av mycket nära objekt så går det mot lika mycket framför som bakom. Ju längre bort du fokuserar desto mer hamnar bakom. Jag hittade en väldigt intressant artikel en gång som förklarade detta på ett bra sätt. Jag kan se om jag kan hitta den igen. Annars kan du leka lite med en dof-räknare (som tex denna http://www.dudak.baka.com/dofcalc.html) och mata in olika fokuseringsavstånd med samma brännvidd och bländare så ser du ganska tydligt hur det ligger till.
Jag har ingen bra grafritande programvara, men jag ska se om jag inte kan plotta några kurvor som visar detta.
Men för de vanliga motivavstånden gäller denna "regel" hyffsat. Och det finns garanterat ett motivavstånd då det är sant
I fallen med linjalerna antar jag att de är plåtade på så nära håll att man kan gott anta att det är ungefär lika mycket fokus framför fokuspunkten som bakom.