Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 349 kr per år

Annons

Fokusproblem på D70?

Produkter
(logga in för att koppla)
Damocles skrev:
Normen för ett perfekt skärpedjup "ska" ju vara 1/3 framför och 2/3 bakom så det där är väl så bra det kan bli.

Det stämmer inte helt och hållet utan bara vid "normala" motivavstånd. Vid foto av mycket nära objekt så går det mot lika mycket framför som bakom. Ju längre bort du fokuserar desto mer hamnar bakom. Jag hittade en väldigt intressant artikel en gång som förklarade detta på ett bra sätt. Jag kan se om jag kan hitta den igen. Annars kan du leka lite med en dof-räknare (som tex denna http://www.dudak.baka.com/dofcalc.html) och mata in olika fokuseringsavstånd med samma brännvidd och bländare så ser du ganska tydligt hur det ligger till.

Jag har ingen bra grafritande programvara, men jag ska se om jag inte kan plotta några kurvor som visar detta.

Men för de vanliga motivavstånden gäller denna "regel" hyffsat. Och det finns garanterat ett motivavstånd då det är sant :)

I fallen med linjalerna antar jag att de är plåtade på så nära håll att man kan gott anta att det är ungefär lika mycket fokus framför fokuspunkten som bakom.
 
Kl 8:15 var jag på Nikons huvudkontor här i Upplands Väsby.

Kl 9:00 var de klara med att justera kameran och sa att fokusen var felinställd ganska mycket innan.

Glad och Nöjd!

Snabbt det gick också =)
 
Damocles skrev:

Förresten, följer alla en sund testmetodik. En vinklad platta med shackrutor med hög kontrast som är ung 3ggr så stor som fokussern i höjd och bredd. Samt att den lilla plattan ska vara bra upplyst och vara parallell mot film/sensor planet.

Ja, mitt test är ju såklart allt annat än vetenskapligt. Men av några bilder jag tagit har jag förstått att focusen legat lite bakom, och testet bekräftar ju det. Ingen kris för min del, men när tid uppstår så tittar jag nog in hos en nikonverkstad för kontroll.

//
 
Brummelisa skrev:
Om man inte har sån tur som Pavel, hur lång tid tror ni det tar att fixa det här felet?

/ Marcus

Beror ju på, lämnar man in den till affären man köpte den i så måste de ju skicka iväg det till Nikon, kameran blir justerad och sedan skickad tillbaka.
Har man tur att bo i Stockholm, eller ännu bättre, som jag i Väsby så tar det kanske en timma eller att den blir klar till eftermiddagen om man lämnar in den på morgonen, ifall de har ett antal saker att göra under dagen.
 
Får snart se - min är inne för kontroll

Idag lämnade jag in min D70 till Scandinavian Photo för kontroll av fokuseringsproblemet. De testade den i butiken (trevlig personal förresten) och konstaterade att något inte riktigt stämde med fokuseringen, men kunde inte sätta fingret på vad. Så nu är kameran och objektivet på väg till Nikon för kontroll och justering... Inte så kul kanske, men jag räknar nu i alla fall med att få tillbaka kameran perfekt kalibrerad och justerad. Och under tiden får jag väl fortsätta att plåta med min gamla CoolPix 5700 - tja, inte så dum den heller faktiskt!

/Thomas
 
Två till tre veckor...

Enligt Nikon är den beräknade reparationstiden mellan två till tre veckor - eventuellt ännu längre... :( Suck - måtte i alla fall fokusproblemet vara fixat då!

/Thomas
 
En liten fundering: Tror ni att en billig zoom i samtliga fall ska kunna fokusera perfekt på en centimeter när med en 'billig' DSLR?
Hur ofta har ni hört talas om 'fokusproblem' innan Canon/Nikon började släppa DSLR-modeller??
Just det, s.k. 'fokusproblem' har tillkommit på senare tid när man kan blåsa upp alla 6-Megapix-bilder i fullstorlek på datorskärmar.
Om ni köper en bra scanner och kollar alla era gamla AF-bilder hittar ni säkert en hel del 'fokusproblem', för att inte tala om de som är tagna med manuell fokus...
'Problemet' är att AF-system som är hundraprocentligt perfekta kombinerat med toleranser i tillverkningsprocessen är väldigt svåra att kombinera. Tyvärr verkar dagens AF-system inte kunna tillåta självjusterande lösningar som helt kan eliminera mekaniska variationer.
Sen finns ju också fenomen som ex. temperaturvariationer mm. Testar ni kameran så kom ihåg att det bara gäller vid uppmätt temperatur. Utomhus kanske allt är skarpt...

Ni som har problem har sannolikt haft otur att få exemplar som ligger inom feltoleranserna men tyvärr i utkanten.
 
optimera bild > ingen skärpa ????

Jag har precis fått min D70 och har nu testat skärpan och jag kan säga att jag inte är helt nöjd. Men!! ska man ställa in "ingen skärpa" i menyn Optimera bild > egen ?? eller ska skärpan stå på "normal"
Hur stor roll spelar detta??

Jag har gjort en del test på f2.8 både med autofokus och manuell fokus. Helt klart är i alla fall att skärpan blir något bättre när jag ställer in den manuellt.

Jag ska nu byta till ett annat objektiv och se om det kanske är objektivet som spökar.
 
halan skrev:
Intressant med en oändligt lång linjal...
Nej, jag dummar mig bara. ;)

Har hört att dom är på gång! Linjaltillverkarna har sett den ekonomiska potentialen i dessa "fokusfel" & en oändligt lång linjal är på väg!

Funderar på om dom kan vara i maskopi med Nikon & Canon?

/Larsa, som fortfarande undrar vad som döljer sig bortom oändligheten...
 
Sigma 55-200 på 200 siktat på K i Nikon (beskuren del av bild - k var i mitten på bilden - stativ!

Tycker det ser ganska bra ut?

Hur ska man testa för att verkligen veta - man vill ju få ut maximalt av sin kamera så att säga.

Jag vet att man kan luta ett papper 45 grader mot kameran och sen ha en riktigt kryssad och tydlig yta 90 grader mot kameran där man fokuserar - men hur har ni andra testat? alla brännvidder eller?
Blixt? annat att tänka på?

* orolig att jag sitter med världens sämsta kamera * - i vilket fall skulle ju det förklara alla dåliga bilder man tar HEHEHE
 

Bilagor

  • backfokus.jpg
    backfokus.jpg
    19.9 KB · Visningar: 816
Linmajon skrev:
En liten fundering: Tror ni att en billig zoom i samtliga fall ska kunna fokusera perfekt på en centimeter när med en 'billig' DSLR?

Javisst - jag förväntar mig det! Nu är ju inte D70 den dyraste kameran i världen, men den kostar i alla fall dubbelt så mycket som de flesta jag känner någonsin skulle kunna lägga på en digital kamera. Så nog förväntar jag mig att en 12.500 kronors D70 ska kunna ta åtminstone lika skarpa kort som en 1.500 kronors Ixus II. Särskilt när jag ser att min D70 kan fokusera oerhört skarpt - fast inte där jag lägger fokusen utan en bit bakom.

Jag har faktiskt testat mina andra digitalkameror och ingen av dem visar samma tendens på samma konsekventa fokuseringsfel som min D70.

Men nu är det ingen idé att gnälla - min kamera är numera hos Nikon och förhoppningsvis får jag tillbaks den om två veckor, fixad och skarp som ett rakblad! :)

Mvh,
Thomas
 
Perfekt

SH-101 skrev:
Sigma 55-200 på 200 siktat på K i Nikon (beskuren del av bild - k var i mitten på bilden - stativ!

Tycker det ser ganska bra ut?

Ser knivskarpt ut! Hade du haft backfocus, hade skärpan suttit på mode-vredet,

/Thomas
 
Nu har jag gjort lite tester genom att fota en flaska (eller etiketten...). Jag har inte en tillstymmelse till Back-focus. Skönt.
 
Re: Två till tre veckor...

Tompa2003 skrev:
Enligt Nikon är den beräknade reparationstiden mellan två till tre veckor - eventuellt ännu längre... :( Suck - måtte i alla fall fokusproblemet vara fixat då!

/Thomas

JObbigt att det tar så lång tid för mig, själva grejen är ju att det tar tid att skicka den fram o tillbaka, först genom affären du köpte den på och sedan till Nikon och sen tillbaka samam väg.

Min var klar på 45 minuter, är glad att jag bor så nära.

en bild jag tagit idag

http://privat.alainn.net/ida/ida-ex40506-01d.jpg
 
Linmajon skrev:
En liten fundering: Tror ni att en billig zoom i samtliga fall ska kunna fokusera perfekt på en centimeter när med en 'billig' DSLR?

Faktum är att det är just precis vad D70, 10D & co klarar av! Med min D70 kan jag, utan hjälpbelysning autofokusera perfekt på någon sekund i vad som för ögat framstår som närmast totalt mörker. AF i dessa kameror är snabb och snudd på perfekt.

Problemet ligger i att fabriken inte kalibrerat kamerorna rätt. En snabb kaliberering hos närmsta kunniga verkstad och problemet är borta. Det är alltså endast ett problem med tillverkingskontrollen, rätt kalibrerad är focusen näranog perfekt!

//
 
Re: optimera bild > ingen skärpa ????

Nikita skrev:
Jag har precis fått min D70 och har nu testat skärpan och jag kan säga att jag inte är helt nöjd. Men!! ska man ställa in "ingen skärpa" i menyn Optimera bild > egen ?? eller ska skärpan stå på "normal"
Hur stor roll spelar detta??

Jag har gjort en del test på f2.8 både med autofokus och manuell fokus. Helt klart är i alla fall att skärpan blir något bättre när jag ställer in den manuellt.

I menyn ställer du bara hur mycket som mjukvaran skall skärpa upp bilden. Har inget med bakfokus att göra. En oskarp bild blir inte mycket skarpare och den skärps med datorkraft. Men en skarp bil kan bli superskarp...

Är du inte nöjd med focusprestandan, lämna in och justera!

//
 
Megapolare skrev:

Problemet ligger i att fabriken inte kalibrerat kamerorna rätt. En snabb kaliberering hos närmsta kunniga verkstad och problemet är borta. Det är alltså endast ett problem med tillverkingskontrollen, rätt kalibrerad är focusen näranog perfekt!

Och varför ska jag tro att inte Canon/Nikon som själva byggt kameran inte ska kunna kalibrera den bättre redan vid tillverkningen än en verkstad?? Faktum är ju att ex. D70 inte fokuserar lika perfekt med alla objektiv ens av samma märke... Se HÄR.
Jag har haft min 10D på s.k.'justering'. Resultatet blev kanske något till det bättre men variationerna mellan mina 6 (canon)objektiv kvarstår...förstås.
 
ANNONS
Götaplatsens foto – en riktig fotobutik.