Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 349 kr per år

Annons

Fågelidentifikation

De suddiga är svår identifierade men de bättre bilderna ser ut som juvenil fältpiplärka som du själv kommit fram till. Kanske inte otroligt att de dåliga bilderna är adult då, det man kan se föreslår det men svårt att vara säker.

Tack för hjälpen! :)

Nån som kan kolla lite på titan så jag kan avfärda den med? :)
 
Hej fågelälskare!

Trodde jag hade tagit kort på en juvenil Grönfink eller Hämpling. Men nu funderar jag på om det kan vara så kul som att det är en Rosenfink. Vad säger ni?

Kortet är taget på hedlandskap nära havet i Falkenberg. Färgerna är varma pga kvällssolen.

Mvh,
Andreas
 

Bilagor

  • Rosenfink.jpg
    Rosenfink.jpg
    81.4 KB · Visningar: 312
Hej fågelälskare!

Trodde jag hade tagit kort på en juvenil Grönfink eller Hämpling. Men nu funderar jag på om det kan vara så kul som att det är en Rosenfink. Vad säger ni?

Kortet är taget på hedlandskap nära havet i Falkenberg. Färgerna är varma pga kvällssolen.

Mvh,
Andreas

Jag tycker hämpling. Rosenfinken ska ha en mer rundad näbb, denna ser väldigt rak ut.

Men inte lätt.

//Benny
 
Tack för hjälpen! :)

Nån som kan kolla lite på titan så jag kan avfärda den med? :)
Oj, den blev visst bortglömd ser jag. :)

Man kan få lite talltite-känsla förvisso på dessa bilder men avsaknad av panel bör peka klart mot entita. Dessutom tycker jag det svarta på huvudet samt näbbens utseende också pekar ditåt.

Mvh/ Ola
 
Oj, den blev visst bortglömd ser jag. :)

Man kan få lite talltite-känsla förvisso på dessa bilder men avsaknad av panel bör peka klart mot entita. Dessutom tycker jag det svarta på huvudet samt näbbens utseende också pekar ditåt.

Mvh/ Ola
Nu såg jag att jag skulle kollat fb först. Nåväl, konsensus iaf :)
 
Den här kom flygandes förbi.
En trast av nåt slag?
 

Bilagor

  • IMGP7706a.jpg
    IMGP7706a.jpg
    6.7 KB · Visningar: 243
  • IMGP7706fs.jpg
    IMGP7706fs.jpg
    11.5 KB · Visningar: 238
Jag tycker hämpling. Rosenfinken ska ha en mer rundad näbb, denna ser väldigt rak ut.

Men inte lätt.

//Benny

Tack för svaret! Jag tycker den är väldigt lik i kroppsformen om man jämför med bilden i Fågelguiden. Men du har rätt om näbben. Kanske får förbli oidentifierad.
 
Tack för svaret! Jag tycker den är väldigt lik i kroppsformen om man jämför med bilden i Fågelguiden. Men du har rätt om näbben. Kanske får förbli oidentifierad.
Finns ingen anledning att låta den gå obestämd. :) Det är absolut en hämpling. Den sträcker lite på sig och får en mer rosenfinkslik pose.

Mvh/ Ola
 
Blå kärrhök, hona eller hane

Kan man av denna bild se om detta är hona eller hane, på lokalen finns två 2K fåglar en hona och en hane tycker det är svårt att skilja dom åt ibland.
 

Bilagor

  • _P8W3999-Edit.jpg
    _P8W3999-Edit.jpg
    16 KB · Visningar: 325
Vadärdetta

Vadärdetta?
Någon med riktigt skarpa ögon som kan identifiera dessa?

Hälsn.

/Janne
 

Bilagor

  • Vadärdetta01.jpg
    Vadärdetta01.jpg
    51.5 KB · Visningar: 300
  • Vadärdetta02.jpg
    Vadärdetta02.jpg
    62.4 KB · Visningar: 299
Kan man av denna bild se om detta är hona eller hane, på lokalen finns två 2K fåglar en hona och en hane tycker det är svårt att skilja dom åt ibland.
Hej!

Jo de är svåra innan de kommit så långt i ruggningen. Här ser det ut som om den har ruggat endast de inre handpennorna vilka (så vitt jag kan utröna från bilden) ser ut vara obandade med svart spets. Således en 2k hane.

Mvh/ Ola
 
ANNONS
Götaplatsens foto – en riktig fotobutik.