Advertisement
Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 349 kr per år

Annons

Skänka bort Tamron 100-400??

Produkter
(logga in för att koppla)
Har haft Nikon D500, nu har jag Z8 och Z6.
Där kan felet ligga, hade ett Tamron 90mm macro av senaste modell där autofokusen rasslade och for fram och åter, provade både på min Z7ii och kompisens Z7 samma problem, en annan här på Fotosidan hade också problem med senaste Tamronobjektiv på sin Z-kamera, där gav fokusmotorn upp, verkar vara problem med senaste Tamron och Z, men kan kanske åtgärdas med en uppgradering av Tamronverkstad.
 
Där kan felet ligga, hade ett Tamron 90mm macro av senaste modell där autofokusen rasslade och for fram och åter, provade både på min Z7ii och kompisens Z7 samma problem, en annan här på Fotosidan hade också problem med senaste Tamronobjektiv på sin Z-kamera, där gav fokusmotorn upp, verkar vara problem med senaste Tamron och Z, men kan kanske åtgärdas med en uppgradering av Tamronverkstad.
100-400 är kompatibelt om det är uppdaterat med senaste mjukvara, vilket kan göras med dockan om man har en. Jag har testat ett med gammal mjukvara på Z8 och det fungerar inte överhuvudtaget. Kameran ger felmeddelande.

När det gäller 90-makrona är det något märkligt. Den gamla modellen utan VC står som ej kompatibel med Z, den första med VC står som kompatibel efter uppgradering hos Tamron service (stödjer ju inte dockan) och G2 (silverringen baktill) existerar inte i listan alls.
 
Sälj på Tradera och uppge tydligt vad som är fel. Jag har sålt både trasig kamera och objektiv och blev förvånad över hur mycket jag fick.
 
Om du har tur så är det något som har lossnat och som går att justera. Dubbelkonturen tyder nog på att det är stabiliseringen som orsakar problemet.
Även om det är ovanligt så kan en lös skruv eller liknande plötsligt dyka upp.
Verkstaden kanske har en felsökningsavgift ifall det inte är värt att reparera.
Har du kollat värdet på objektivet som begagnat?
Har inte hittat så många beg, ett hos en firma för 5990, ett icke sålt på Tradera för ca 5800:- och ett här på fotosidan för 6000:-
Kanske är runt 5000 för ett fullt fungerande ett rimligt pris.
 
ANNONS