Annons

Fågelidentifikation

jag har sett massor med rovfåglar som fått lägga betydligt mer energi än så här, men det är klart de är "proffs" ;-)

Så till nästa fråga. Jag var på östra Öland i morse och tog lite bilder. Massor med kärrsnäppor, spovsnäppor, grönbenor och brushanar. Men så plötsligt dök det upp en klart avvikande fågel, som jag tyvärr bara fick en halvtaskig bild på. Skulle det kunna vara en myrsnäppa, om inte, vad kan det vara då?

Tack på förhand som vanligt :)
 

Bilagor

  • snappa3.jpg
    snappa3.jpg
    18.7 KB · Visningar: 377
jag har sett massor med rovfåglar som fått lägga betydligt mer energi än så här, men det är klart de är "proffs" ;-)

Så till nästa fråga. Jag var på östra Öland i morse och tog lite bilder. Massor med kärrsnäppor, spovsnäppor, grönbenor och brushanar. Men så plötsligt dök det upp en klart avvikande fågel, som jag tyvärr bara fick en halvtaskig bild på. Skulle det kunna vara en myrsnäppa, om inte, vad kan det vara då?

Tack på förhand som vanligt :)

Någon som har en idé om denna?
 
Hej!
Här kommer en massa suddisar, tagna för några dagar sen i nacka.
1, ormvråk? lät "gnäggande"
2, fågelungar, misstänkt törnskata eftersom det flög runt minst en adult i närheten
3, som vanligt, taltrast eller dubbeltrast =)
4, grå flugsnappare?

/Anna
 

Bilagor

  • fagel2.jpg
    fagel2.jpg
    53.1 KB · Visningar: 275
  • fagel3.jpg
    fagel3.jpg
    55.3 KB · Visningar: 273
  • fagel4.jpg
    fagel4.jpg
    72.5 KB · Visningar: 275
  • fagel5.jpg
    fagel5.jpg
    24.6 KB · Visningar: 285
och här kommer några till...
5, taltrast?
6, strandpipare?
7 och 8 var på samma foto från strandängen, men tycker de ser olika ut (det fanns många som såg ut som nr7, men såg ingen mer som liknade 8an)

/Anna
 

Bilagor

  • fagel6.jpg
    fagel6.jpg
    66.4 KB · Visningar: 277
  • fagel7.jpg
    fagel7.jpg
    30.1 KB · Visningar: 269
  • fagel8.jpg
    fagel8.jpg
    53.8 KB · Visningar: 270
  • fagel9.jpg
    fagel9.jpg
    47.5 KB · Visningar: 270
och ännu fler...
9, tänkte sädesårla först, fanns en massa såna där, men den här ser så brun ut, juvenil?
10, flög runt flera likadana, skogssnäppa? grönbena?
11, Tyckte den här såg annorlunda ut än de ovan
12, den sista satt i vassen, hörde den aldrig och hann bara få en bild på den innan den flög in i vassen igen...

/Anna =)
 

Bilagor

  • fagel10.jpg
    fagel10.jpg
    50.7 KB · Visningar: 273
  • fagel11.jpg
    fagel11.jpg
    71.7 KB · Visningar: 277
  • fagel13.jpg
    fagel13.jpg
    49.3 KB · Visningar: 271
  • fagel15.jpg
    fagel15.jpg
    42.5 KB · Visningar: 273
Hej igen!
Har en till undran... Såg en stor flock med fåglar komma flygandes, på håll tänkte jag direkt på gäss eftersom de hade så fina formationer i luften. Men sen när jag zoomade in så såg det ut att vara mestadelen skrattmåsar. Är det vanligt att de flyger så många och så samlat?
Aldrig sett förut, så blev bara lite nyfiken =)
 

Bilagor

  • fagel_flock.jpg
    fagel_flock.jpg
    29.5 KB · Visningar: 269
och här kommer några till...
5, taltrast?
6, strandpipare?
7 och 8 var på samma foto från strandängen, men tycker de ser olika ut (det fanns många som såg ut som nr7, men såg ingen mer som liknade 8an)

/Anna

Jag gissar:

1 ?
2. Törnskata
3. Taltrast
4. Grå flug
5. Taltrast
6. Större strandpipare
7. Rödbena
8. Rödbena (ev. svartsnäppa)

//Benny
 
Kärrhök

Blev konfunderad över denna kärrhök, är det en blå kärrhök eller kan en brun vara så här "grå" på huvudet.

IMG_6967.jpg

/Fredric
 
Strandpipare

Fotad i dag i Närke.

En strandpipare är det dock vill jag inte säga om det är den större eller mindre men tror det är den större.

Dock är den mindre vanlig i närke...Och visst ser näbben ganska mörk ut. Jag ändrar mig till den mindre.

Vi får se vad proffsen säger
// Thomas
 
En strandpipare är det dock vill jag inte säga om det är den större eller mindre men tror det är den större.

Dock är den mindre vanlig i närke...Och visst ser näbben ganska mörk ut. Jag ändrar mig till den mindre.

Vi får se vad proffsen säger
// Thomas

Jag backar upp din teori om mindre, med tanke på den relativt tydliga gula orbitalringen. Dock tillhör jag inte proffsen... :)
 
Hej igen!
Har en till undran... Såg en stor flock med fåglar komma flygandes, på håll tänkte jag direkt på gäss eftersom de hade så fina formationer i luften. Men sen när jag zoomade in så såg det ut att vara mestadelen skrattmåsar. Är det vanligt att de flyger så många och så samlat?
Aldrig sett förut, så blev bara lite nyfiken =)

ja, under sträcket som börjat nu, så är det så här de oftast flyger på söderut.
´mvh peter berglin
 
Är du helt säker på det, jag litar på ditt omdöme det är inte det, men när jag såg den flyga och sätta sig på pinnen uppfattade jag 5 vingpennor, jag har för mig att ängshöken har fyra ?

/Fredric

Kan även vara en riktigt gammal hane brun kärrhök oxå... Inga flyktbilder?

/Oscar
 
Jag backar upp din teori om mindre, med tanke på den relativt tydliga gula orbitalringen. Dock tillhör jag inte proffsen... :)

Jag ändrar mig till mindre strandpipare, efter närmare koll på näbben, samt att det ju syns en hufsad klar orbitalring.

//Benny
 
ANNONS
Götaplatsens foto – en riktig fotobutik.