Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 349 kr per år

Annons

Fågelidentifikation

En skarv är det ju onekligen! :)
Jag blev dock osäker på om det är toppskarv eller storskarv?
Tyckte de var väldigt enhetligt svarta...
Tveklöst storskarv sett till bl.a huvudform, huvud teckning samt den grova halsen. Dessutom är toppskarven en första klassens raritet i inlandet. :)

Mvh/ Ola

Sitter och går igenom bilder ifrån runderesan för en månad sen, så hittar jag den här bilden som jag sedan jämför med en annan kaspisk trut på internet, tycker de ser lika ut.. så till frågan, är det en kaspisk trut..? :)
Visa bilaga 125430
Väldigt svårt att avgöra på den här bilden. Det lilla mörka ögat ser ju bra ut men resten är svårbedömt. Nu har jag inte bra koll på fyndbilden men kaspisk på Runde borde vara ganska ovanligt va?

Mvh/ Ola

Väldigt svårt att avgöra på den här bilden. Det lilla mörka ögat ser ju bra ut men resten är svårbedömt. Nu har jag inte bra koll på fyndbilden men kaspisk på Runde borde vara ganska ovanligt va?

Mvh/ Ola

Den är väll ganska ovanlig längs hela kusten vad jag har förstått.. Jo, jag tyckte också ögat var olikt en gråtrut. Ska se om jag hittar några andra bilder som man kan se detaljer på...

Den är väll ganska ovanlig längs hela kusten vad jag har förstått.. Jo, jag tyckte också ögat var olikt en gråtrut. Ska se om jag hittar några andra bilder som man kan se detaljer på...
Nyckeln är en utbredd vinge. Om inte det finns så är väl en profilbild lite mer till hjälp iaf. :)

Två andra bilder nu, ingen större skillnad med den "blundar" i ena och det andra fotot ser man det svarta ögat ganska tydligt. Ska bli intressant att höra vad ni andra säger..
ööööö123.jpg

öööööööööööösdfgsdfgsdfgs.jpg

Vilken fågel är detta ?

Vilken fågel är detta? Fotad i Furuviks djurpark.

Bilagor

• flygfä.jpg
    flygfä.jpg
    19.1 KB · Visningar: 281
Satt och tittade igenom bilder från midsommar och hittade den här, som jag trodde var en havsörn när den flög förbi (skrämde upp hela skrattmås kolonin), men nu när jag tittar på bilderna så tycker jag den ser lite klen ut och lite vitt på vingarna. Kan det vara en kungsörn eller är det "som vanligt" en havsörn?
(fotad i Ågesta, Sthlm)

/Anna =)

Bilagor

• fagel2.jpg
    fagel2.jpg
    65 KB · Visningar: 248
  • fagel3.jpg
    fagel3.jpg
    51.6 KB · Visningar: 248
  • fagel4.jpg
    fagel4.jpg
    51.4 KB · Visningar: 248
Satt och tittade igenom bilder från midsommar och hittade den här, som jag trodde var en havsörn när den flög förbi (skrämde upp hela skrattmås kolonin), men nu när jag tittar på bilderna så tycker jag den ser lite klen ut och lite vitt på vingarna. Kan det vara en kungsörn eller är det "som vanligt" en havsörn?
(fotad i Ågesta, Sthlm)

/Anna =)
Jag är verkligen inget proffs, men jag tycker det ser ut som en brun kärrhök (hona).

Mvh Jonas

här kommer en fågel som jag bara fotade lite snabbt från balkongen för nån dag sen, taskig kvalitet, men det kanske går iaf =)

Bilagor

• fagel.jpg
    fagel.jpg
    42.5 KB · Visningar: 226
Ok, då har vi två fåglar som jag behöver hjälp med, en borde vara tämligen enkel, en trast som struttade runt på grannens tomt på Öland nu i eftermiddags. Jag tycker inte mig se några pilspetsmönstrade fläckar, en ljus kind och tämligen stor i förhållande till de normalt lokala koltrastarna. Detta ger mig sammantaget en dubbeltrast, stämmer det?

Den andra var värre, det var en överflygande fågel som ganska högljutt flög över huvudet på mig nu under kvällen. På håll trodde jag det var en bil med en anliggande broms, men det var en fågel som passerade ganska snabbt med ett upprepat (ca 2 ggr per sekund) ganska klart "pipande" ljud (bilar med anliggande bromsar tenderar att passera snarare vid sidan av mig än ovanför mitt huvud...). Det kändes inte som någon tätting, utan det kanske lät mer som en vadare? Kan någon få ut något av denna beskrivning. Öland idag alltså.

Tack på förhand

Bilagor

• dubbel1.jpg
    dubbel1.jpg
    18.7 KB · Visningar: 229
Ok, då har vi två fåglar som jag behöver hjälp med, en borde vara tämligen enkel, en trast som struttade runt på grannens tomt på Öland nu i eftermiddags. Jag tycker inte mig se några pilspetsmönstrade fläckar, en ljus kind och tämligen stor i förhållande till de normalt lokala koltrastarna. Detta ger mig sammantaget en dubbeltrast, stämmer det?

Den andra var värre, det var en överflygande fågel som ganska högljutt flög över huvudet på mig nu under kvällen. På håll trodde jag det var en bil med en anliggande broms, men det var en fågel som passerade ganska snabbt med ett upprepat (ca 2 ggr per sekund) ganska klart "pipande" ljud (bilar med anliggande bromsar tenderar att passera snarare vid sidan av mig än ovanför mitt huvud...). Det kändes inte som någon tätting, utan det kanske lät mer som en vadare? Kan någon få ut något av denna beskrivning. Öland idag alltså.

Tack på förhand

Dubbeltrast. Prickig utesluteer björktrast. Lång stjärt utesluter taltrast.

//Benny

Tack på förhand
Dubbeltrast precis som Benny säger. Den andre blir lite svårare utifrån lätesbeskrivningen. ;-) Någon vadare är ju rimligt men jag kan tyvärr inte riktigt få en känsla för lätet utifrån beskrivningen. Tänker typ grönbena med tanke på korta pip men jag vet inte om "anliggande broms" stämmer överens med det. :)

ANNONS
Köp Fujifilm GFX100S II hos Götaplatsens Foto