ANNONS
Annons

Fågelidentifikation

Hej!

Jo de är svåra innan de kommit så långt i ruggningen. Här ser det ut som om den har ruggat endast de inre handpennorna vilka (så vitt jag kan utröna från bilden) ser ut vara obandade med svart spets. Således en 2k hane.

Mvh/ Ola

Tack Ola!
Förstår att såna här motljus bilder gör det svårt.

Hej, är det någon som är bra på att identifiera spår från fågel? spåret i mitten är 8-9 cm. Det går att ana en liten rund nedsäkning ungefär där de 3 spåren möts.
Det fanns spår ca 100m på en väg.

MVH
Krister Berggren

Bilagor

• IMAG03.jpg
    IMAG03.jpg
    83.9 KB · Visningar: 216
Hej,

Var nere vid stranden i Falkenberg och fotade i morse. Bild 1 är taget i ett vassbuskage. Bild 2 och 3 är på en annan fågel i ett busk-buskage alldeles intill.

Vad kan det vara för arter, kanske samma? Jag vågar inte gissa (men funderar på kärr eller rör..).

Mvh,
Andreas

Bilagor

• sångare1.jpg
    sångare1.jpg
    88.5 KB · Visningar: 208
  • sångare2.jpg
    sångare2.jpg
    73.1 KB · Visningar: 206
  • sångare3.jpg
    sångare3.jpg
    70.8 KB · Visningar: 208
ok, då var det dags för en suddmes i kategorin - usch då...

Sågs igår vid stengömlset, ottenby, öland.

Den sågs tillsammans med kärrsnäppa och var mindre, utan tvekan.

Rödaktig, kort stjärt, svagt nedåtböjd näbb ger min sammantaget småsnäppa. Det enda andra alternativet jag kan komma på är sandlöpare, men jag tycker den var för liten när jag såg den samtidigt som kärrsnäppan, samt att det rödaktiga var lite diffust och inte så distinkt som på småsnäppa. Jag såg den betydligt bättre i tub, men skulle gärna vilja ha en åsikt i alla fall. Jag har försökt dra på lite på kontrasten, för det var ganska grått.

Det är inte ens ett utsnitt, det är till och med förstorade bilder.

Vad sägs? Tack på förhand!

Bilagor

• snappa1.jpg
    snappa1.jpg
    6.2 KB · Visningar: 407
  • snappa2.jpg
    snappa2.jpg
    6.4 KB · Visningar: 410
  • snappa3.jpg
    snappa3.jpg
    7.7 KB · Visningar: 414
Blå kärrhök hane?

Bilagor

• IMGP8364fs.jpg
    IMGP8364fs.jpg
    95.6 KB · Visningar: 393
  • IMGP8366fs.jpg
    IMGP8366fs.jpg
    97.8 KB · Visningar: 383
  • IMGP8367fs.jpg
    IMGP8367fs.jpg
    97.3 KB · Visningar: 390
ok, då var det dags för en suddmes i kategorin - usch då...

Sågs igår vid stengömlset, ottenby, öland.

Den sågs tillsammans med kärrsnäppa och var mindre, utan tvekan.

Rödaktig, kort stjärt, svagt nedåtböjd näbb ger min sammantaget småsnäppa. Det enda andra alternativet jag kan komma på är sandlöpare, men jag tycker den var för liten när jag såg den samtidigt som kärrsnäppan, samt att det rödaktiga var lite diffust och inte så distinkt som på småsnäppa. Jag såg den betydligt bättre i tub, men skulle gärna vilja ha en åsikt i alla fall. Jag har försökt dra på lite på kontrasten, för det var ganska grått.

Det är inte ens ett utsnitt, det är till och med förstorade bilder.

Vad sägs? Tack på förhand!

Detta är mycket av en gissning. :)
Men jag såg att det fanns Svartbent strandpipare där igår och sen jämförde jag bilder från svalan...

Detta är mycket av en gissning. :)
Men jag såg att det fanns Svartbent strandpipare där igår och sen jämförde jag bilder från svalan...

det var definitivt ingen strandpipare, det var en snäppa. Jag har sett den svartbenta ett par gånger, så den hade jag plockat... :) tack för försöket... :)

Några olika

Bild 2 och 3 är samma fågel, någon sorts hök, men vilken?
Och vad är bild 1?

Bilagor

• jaadu2.jpg
    jaadu2.jpg
    15.3 KB · Visningar: 277
  • 11.jpg
    11.jpg
    14.5 KB · Visningar: 272
  • 12.jpg
    12.jpg
    16.3 KB · Visningar: 276
Här kommer en, eller snarare två fåglar. Ängshökshannen jagade på ett mycket sofistikerat sätt, den flög sakta över en betad äng, och precis när fågeln från marken flög upp, så satte höken klorna i den uppflygande fågeln. Jag tror det var en sånglärka? Kan det stämma? Är det ett vanligt sätt för höken att jaga?

Bilagor

• hok1.jpg
    hok1.jpg
    18.2 KB · Visningar: 256
Här kommer en, eller snarare två fåglar. Ängshökshannen jagade på ett mycket sofistikerat sätt, den flög sakta över en betad äng, och precis när fågeln från marken flög upp, så satte höken klorna i den uppflygande fågeln. Jag tror det var en sånglärka? Kan det stämma? Är det ett vanligt sätt för höken att jaga?

ja det är så de jagar, skrämmer upp byten som de sedan försöker ta, eller ngt på backen.

mvh peter berglin

ja det är så de jagar, skrämmer upp byten som de sedan försöker ta, eller ngt på backen.

mvh peter berglin

ok, tack, det var så otroligt snyggt gjort, höken behövde inte ta ett enda extra vingslag eller justera kursen, som en magnet satt lärkan(?) i klorna...

ANNONS
Upp till 6000:- Cashback på Sony-prylar