Annons

Fågelidentifikation

Dubbeltrast precis som Benny säger. Den andre blir lite svårare utifrån lätesbeskrivningen. ;-) Någon vadare är ju rimligt men jag kan tyvärr inte riktigt få en känsla för lätet utifrån beskrivningen. Tänker typ grönbena med tanke på korta pip men jag vet inte om "anliggande broms" stämmer överens med det. :)

Tackar båda två, dubbeltrasten var en ny tomtart, så jag ville vara säker på min sak... :)

Jag lyssnade på grönbena och det är nog en rimlig gissning, jag lyssnade igenom alla vadarljud jag hittade, och någon bättre hittade jag inte. Sedan är det lite lurigt, eftersom de flesta fågelljud gäller fåglar som sitter och sjunger, möjligen i spelflykt. Men "ljud i farten" är något jag saknar. Återigen tack!!
 
Tackar båda två, dubbeltrasten var en ny tomtart, så jag ville vara säker på min sak... :)

Jag lyssnade på grönbena och det är nog en rimlig gissning, jag lyssnade igenom alla vadarljud jag hittade, och någon bättre hittade jag inte. Sedan är det lite lurigt, eftersom de flesta fågelljud gäller fåglar som sitter och sjunger, möjligen i spelflykt. Men "ljud i farten" är något jag saknar. Återigen tack!!
Jens!

Kolla www.xeno-canto.org

Där finns väldigt mycket ljud. Sök med fördel på latin när du söker.

Mvh/ Ola
 
Tackar båda två, dubbeltrasten var en ny tomtart, så jag ville vara säker på min sak... :)

Jag lyssnade på grönbena och det är nog en rimlig gissning, jag lyssnade igenom alla vadarljud jag hittade, och någon bättre hittade jag inte. Sedan är det lite lurigt, eftersom de flesta fågelljud gäller fåglar som sitter och sjunger, möjligen i spelflykt. Men "ljud i farten" är något jag saknar. Återigen tack!!

Grönbena är lätt. Tie-tie-tie-tie i snabb takt.
Gluttsnäppa duett-duett-duett i slö takt.

//Benny
 
Fortsätter hålla tråden aktiv =)
Vad är detta för en liten en?
 

Bilagor

  • IMGP7592a.jpg
    IMGP7592a.jpg
    32.5 KB · Visningar: 471
  • IMGP7592fs.jpg
    IMGP7592fs.jpg
    29.8 KB · Visningar: 391
  • IMGP7593a.jpg
    IMGP7593a.jpg
    23.5 KB · Visningar: 378
  • IMGP7593fs.jpg
    IMGP7593fs.jpg
    31.7 KB · Visningar: 387
Dagens UFO:s

Var på Ravlunda Skjutfält idag med hopp om att plåta sommargylling och fältpiplärka.
Gyllingarna sjöng fint men visade sig aldrig för mig.
Pipen vet jag inte riktigt...den är numera benämnd ufo. :)
Funderade på om de dåliga bilderna kunde vara en vuxen o de något bättre än juvenil?
(De har haft en lyckad häckning där iår med 2 ungar, de 2 jag såg höll ihop.)

Och till slut en ufo-tita...

(Det ska även sägas att alla bilder är tagna under tungt regn...)
 

Bilagor

  • f1.jpg
    f1.jpg
    89.3 KB · Visningar: 443
  • f2.jpg
    f2.jpg
    94.7 KB · Visningar: 364
  • f4.jpg
    f4.jpg
    89.2 KB · Visningar: 395
  • f5.jpg
    f5.jpg
    92.7 KB · Visningar: 447
...osså titan då...
 

Bilagor

  • tit1.jpg
    tit1.jpg
    84.6 KB · Visningar: 549
  • tit2.jpg
    tit2.jpg
    94.4 KB · Visningar: 544
  • tit3.jpg
    tit3.jpg
    93.8 KB · Visningar: 626
  • tit4.jpg
    tit4.jpg
    93.1 KB · Visningar: 1,075
Var på Ravlunda Skjutfält idag med hopp om att plåta sommargylling och fältpiplärka.
Gyllingarna sjöng fint men visade sig aldrig för mig.
Pipen vet jag inte riktigt...den är numera benämnd ufo. :)
Funderade på om de dåliga bilderna kunde vara en vuxen o de något bättre än juvenil?
(De har haft en lyckad häckning där iår med 2 ungar, de 2 jag såg höll ihop.)

Och till slut en ufo-tita...

(Det ska även sägas att alla bilder är tagna under tungt regn...)

De suddiga är svår identifierade men de bättre bilderna ser ut som juvenil fältpiplärka som du själv kommit fram till. Kanske inte otroligt att de dåliga bilderna är adult då, det man kan se föreslår det men svårt att vara säker.
 
Två risiga långskott från Sörmlandsskärgården igår, en kustlabb tänker jag mig? Och vadaren - är det gluttsnäppa?

Per
 

Bilagor

  • LABB.jpg
    LABB.jpg
    57 KB · Visningar: 364
  • glutt.jpg
    glutt.jpg
    83.1 KB · Visningar: 363
Ber om ursäkt för den katastrofala kvalitén, men jag han inte ställa om inställningarna plus att den var långt bort.

Tycker det ser ut som en gök (röd morf), eller är jag helt ute och cyklar? :)

Gök.jpg
 
ANNONS
Götaplatsens foto – en riktig fotobutik.