Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 349 kr per år

Annons

Fågelidentifikation

Korten på bordet. :)
Detta är en riktig fuling...det ÄR sannolikt fjällgås, fotad 3/3 på draget utanför Ölmevalla.

Med ett 400 5.6, motljus och en 2.0 telekonverter för att ha nån som helst chans så gick den inte att hitta i sökaren ändå utan hittades först hemma. Positionen i gåsflocken stämde med vad jag snappade upp från andra skådare (med tuber). Tyvärr var ingen riktigt sugen på att hjälpa mig hitta den (för ovanlighetens skull, bortskämd med massa hjälp annars :) ) så jag sköt lite bilder på måfå... Sen dess har det retat mig att jag inte fick med ögat och jag har försökt hitta nåt att skilja den från bläsgås utan framgång... Så till slut fick man ju testa här. :)

Sanningen är alltså att jag inte artade den på plats och således inte är helt 100 på att det är just fjällgåsen på bild... Var som sagt mest ett långskott för att se om nån hade mer info. :)

Stort tack för svaren iaf, mkt uppskattat. :)

Edit: Det var fö vid detta tillfället som tanken på en (billig) tub väcktes... Även om jag vill fotografera fåglar så kan det ju va till hjälp ibland att veta vad det är man ska försöka få på bild... :)
Du skulle inte kunna maila mittenbilden till mig så jag kan leka lite med storlek mm? Formatet här är ju inte optimalt.

backman.ola at gmail.com
Mvh/ Ola
 
Nu har jag glott på denna så mkt att det är dags att bekräfta eller avfärda den o radera.
Kan man mha dessa kassa bilder arta gåsen? Har inga fler eller bättre bilder dessvärre. Två uppförstorade och en för jämförelse av storlek.

(Eventuellt vet nån här att jag skrivit om denna förut men bortse från det och utgå endast från bilderna.)

Fotad i Sverige i början av Mars i år.

Fjällgås!
Kolla storleken på bild 3! Vidare så är bläsen ordentligt stor (hög). På bläsgås finns alltid fjäderklätt grå ytan ovanför bläsen. På fjällgås går bläsen upp över hela pannan och nästan "viker av" på hjässan.

/Oscar
 
Ang fertiliteten vet jag ej men vissa verkar kunna producera ungar.

De flesta Anser och Branta-gäss kan kopulera med efterföljande problem. Tex så gjorde man en genetisk undersökning på fjällgäss och insåg att en stor del av gässen hade bläsgås-gener. Det ställde till det man fick byta ut sina djur i Projekt Fjällgås för några år sedan.

Med tanke på det här så verkar det ju vara klurigt ibland att skilja dem åt. Jag funderar på om det kan finnas sådana här individer (Fjällgäss med bläsgåsgener) ute i det fria?
 
Fjällgås!
Kolla storleken på bild 3! Vidare så är bläsen ordentligt stor (hög). På bläsgås finns alltid fjäderklätt grå ytan ovanför bläsen. På fjällgås går bläsen upp över hela pannan och nästan "viker av" på hjässan.

/Oscar
Precis samma saker som jag påtalade men bläsen är en försiktighetsfaktor tycker jag från den här vinkeln. Storleken som sagt påtaglig dock och även jag är nu ganska övertygad om att det är fjällgåsen.

Mvh/ Ola
 
Örn eller gam?

Fågel är fotograferad i Nepal. Efter att ha publicerat bilden på min blogg blev jag osäker på om det är en örn eller en gam. Någon som vet?
 

Bilagor

  • 138 11-0045 Örn 2.jpg
    138 11-0045 Örn 2.jpg
    67.7 KB · Visningar: 590
Det är en gam. Bör vara antingen grågam eller snögam men de är lite jobbiga att skilja på så jag kan inte säga mer än så.

Mvh/ Ola

Definitivt ingen grågam, då den är i det närmaste helsvart. Osäker på om den ens finns i Nepal... Snögam är dock ett bra tips.

/Oscar
 
Jag tror det men jag är inte säker. Däremot har du rätt vad gäller kroppen och efter lite mer koll så känns just snögam som ett väldigt bra alternativ.

Tack för hjälpen! Jag googlade på snögam och hittade en bild på en ungfågel, som stämmer mycket bra med min. Nu ska jag rätta till i bloggen...
 
Vad kan detta vara? Hade bara det manuella 200:at med mig och hann ta endast 1 bild med helt fel inställningar innan den försvann :( Kanske värt att återvända till platsen?
 

Bilagor

  • IMGP2722a.jpg
    IMGP2722a.jpg
    75.3 KB · Visningar: 286
  • IMGP2722b.jpg
    IMGP2722b.jpg
    53.6 KB · Visningar: 288
ANNONS
Götaplatsens foto – en riktig fotobutik.